• 1
  • 2
2007-05-07, 21:10
Medlem
Flärps avatar
Hej.

Jag måste skaffa mig ett eget VISA eller Mastercard-kort. Hittils har jag snyltat på morsans men jag känner att jag vill ha ett eget som jag kan handla för.

Jag har konto hos Skandiabanken och ICA, där jag också har ansökt om VISA och Mastercard, men fått avslag.

Hur gör jag? Jag behöver inte ha nån kredit på kortet, bara man kan använda det utomlands och via Internet.

Finns det några banker som har lägre krav på din ekonomiska status eller liknande?

Tack för svar,
Flärp.

Edit: Tilläggas kan väl göra att jag just nu har jobb, men det gäller bara fram till Augusti sen är jag arbetslös igen.
Citera
2007-05-07, 21:12
Medlem
Cock_Sparrers avatar
FSB
är bara gå dit och säga att man vill ha ett visa kort. Tror det kostar 125 kr om året.
Jag tog mitt första visa när jag gick i skolan så det borde inte vara några problem för dig.

Sökte du kort som har kredit eller ?
Citera
2007-05-07, 21:13
Medlem
Flärps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cock_Sparrer
FSB
är bara gå dit och säga att man vill ha ett visa kort. Tror det kostar 125 kr om året.
Jag tog mitt första visa när jag gick i skolan så det borde inte vara några problem för dig.

Sökte du kort som har kredit eller ?

Hos ICA sökte jag ett Mastercard och kryssade i att jag inte ville ha kredit på kortet, men fick avslag ändå.

Får snacka med FSB då, tack.
Citera
2007-05-07, 21:13
Medlem
micaeles avatar
Om du inte ansöker om kredit kopplat till VISA-kortet, kommer vilken bank som helst att gå med på en ansökan. Så ska det i alla fall vara.
Citera
2007-05-07, 21:27
Medlem
Flärps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Om du inte ansöker om kredit kopplat till VISA-kortet, kommer vilken bank som helst att gå med på en ansökan. Så ska det i alla fall vara.

Jo, jag tycker det jag också, men tydligen inte. Jag har inga betalningsanmärkningar heller.

Jag drog iväg en ansökan till Skandia om VISA nu, men jag fick inte välja om jag ville ha kredit eller inte.

Får se om det löser sig, annars går jag till Swedbank.

Tack för svar.
Citera
2007-05-07, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flärp
Jo, jag tycker det jag också, men tydligen inte. Jag har inga betalningsanmärkningar heller.

Jag drog iväg en ansökan till Skandia om VISA nu, men jag fick inte välja om jag ville ha kredit eller inte.

Tack för svar.

det är jättekonstigt. alla "stora" banker i i sverige har betalkort utan kredit som man kan koppla till ett konto.
Citera
2007-05-07, 21:40
Medlem
Citat:

Tack för svar.
Om du ansökte om bankkort så innebär det att det inte är någon kredit utan kortet är kopplat till ett bankkonto.
Citera
2007-05-07, 21:43
Medlem
Flärps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mart84
det är jättekonstigt. alla "stora" banker i i sverige har betalkort utan kredit som man kan koppla till ett konto.

Citat:
Ursprungligen postat av raol
Om du ansökte om bankkort så innebär det att det inte är någon kredit utan kortet är kopplat till ett bankkonto.

Jepp, såg det nu. Jag har tydligen massupfittat begreppen litegrann. Men jag ansökte om ett bankkort, som ska kopplas till mitt bankkonto utan kredit. Så då borde ju min ansökan gå igenom.
Citera
2007-05-07, 22:21
Medlem
Bankkort och Maestro kort går alldeles utmärkt att skaffa utan någon som helst inkomst. VISA och Mastercard finns det dock olika rutiner för på olika banker. På vår bank ger vi t ex enbart ut VISA till personer med en inkomst på minst 100 000 kr per år alternativt om de läser på högskola eller universitet och utnyttjar studenterbjudandet.

VISA kostar ungefär 250 kr om året. VISA 2 är billigare men då har man begränsat antal uttag i automat.

Mvh
Citera
2007-05-07, 22:26
Medlem
Flärps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bloomberg
Bankkort och Maestro kort går alldeles utmärkt att skaffa utan någon som helst inkomst. VISA och Mastercard finns det dock olika rutiner för på olika banker. På vår bank ger vi t ex enbart ut VISA till personer med en inkomst på minst 100 000 kr per år alternativt om de läser på högskola eller universitet och utnyttjar studenterbjudandet.

VISA kostar ungefär 250 kr om året. VISA 2 är billigare men då har man begränsat antal uttag i automat.

Mvh

Jag har redan ett Maestro, men detta kan man ju inte använda över Internet.
Citera
2007-05-09, 13:36
Medlem
Hultens avatar
Citat:
Jag har redan ett Maestro, men detta kan man ju inte använda över Internet.

Om du har Swedbank och internetbanken så kan du skapa ett virtuellt Mastercard i internetbanken. fungerar jättebra. Dessutom kan du välja att kortet bara kan användas en gång.. Känns mycket säkrare än att använda sitt eget riktiga kort.
Vt inte om andra bankr har samma tjänst dock.
Citera
2007-05-09, 18:21
Medlem
Swe__rockers avatar
krav på inkomst på 100k
på fsb/swedbank samt kreditkoll.

har själv försökt eftersom jag vill kunna beställa flygbiljetter själv via nätet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in