• 1
  • 2
2007-05-07, 21:09
Medlem
FunZies avatar
tju!

Jag och en polare har en liten diskussion. Hur mycket tjänar en flygvärdinna? Varierar det mycket beroende på hur lång "resan" är?
Har dom någon ledig tid på resorten?

Så ska vi se vem som har rätt.

Mvh
Citera
2007-05-07, 21:14
Medlem
Nokias avatar
säg vad ni båda tror så hoppas vi att båda har fel
Citera
2007-05-07, 22:02
Medlem
FunZies avatar
Haha!

Finns det ingen site man kan kolla riktlistor när det gäller löner osv?
Citera
2007-05-07, 22:40
Medlem
Be_Reals avatar
Hade flickvän för ett par år sen som e flygvärdinna och jobbat i dubai/schweiz/sverige och england,hon har jobbat i 8 år med det.i europa så tjänade hon ungefär samma hos alla flygbolag..runt 15-18000 efter skatt.
i dubai så får dom ut runt 10-15000/skattefritt och gratis bostad/sjukvård samt "fickpengar" på längre flighter.
Citera
2007-05-07, 22:43
Medlem
Lägg till att de flyger i stort sett gratis över hela världen på fritiden också. (i mån av plats)

Det är ju ingen inkomst, men för en reseintresserad bör det tas med i beräkningarna.
Citera
2007-05-08, 10:31
Medlem
inte heller en inkomst, men flygvärdinna är väl det yrket i servicesektorn som har högst status. (?)
Citera
2007-05-08, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mart84
inte heller en inkomst, men flygvärdinna är väl det yrket i servicesektorn som har högst status. (?)

Öh... Yrken som Läkare, aktiemäklare, Marknadschef, Filmstjärna etc räknas in i Servicesektorn. Om inte annat lär piloter kommendera högre "status" bland folk än vad flygvärdinnor gör.
Citera
2007-05-08, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheexo
Öh... Yrken som Läkare, aktiemäklare, Marknadschef, Filmstjärna etc räknas in i Servicesektorn. Om inte annat lär piloter kommendera högre "status" bland folk än vad flygvärdinnor gör.

okej... om man definerar servicesektor av att ge gäster mat och dryck. jämför flygvärdinnor med bartender, servitörer och liknande kan jag tycka att många anser att de i luften har högre status.
Citera
2007-05-08, 22:50
Medlem
Krösus Sorks avatar
njae, det är förmodligen äldre personer som anser det som minns tiden då flyplan var nytt, spännande och häftigt. Tror att en kypare på en bättre krog anses ha nått högre på karriärstegen än en flygvärdinna.
Citera
2007-05-09, 01:49
Bannlyst
traktemente

ja så som det står,finns det inget sånt för sådana folk ?
Citera
2007-05-09, 11:46
Medlem
fsdfsdfs avatar
En hake kanske är att utvecklingsmöjligheterna på jobbet är relativt begränsade. Som kille kanske börjar som steward. Man reser mkt, får se världen osv. Om dom flesta av ens arbetskamrater är snygga brudar och resten är fikusar kan det säkert hända massa kul. Men vad gör man efter fem år, efter tio? Man kan bli purser men sen är man väl det till pension. Därför tror jag lönen är relativt låg ändå.
Citera
2007-05-11, 10:33
Medlem
Känner en tjej som arbetar som flygvärdinna på SAS sedan drygt tio år tillbaka.

Lönen består av grundlön och därutöver flygtillägg per timme och traktamente vid övernattningar (traktamentets storlek varierar beroende på om övernattningen äger rum in- eller utrikes). Har för mig att hon tjänar drygt 25.000 per månad. Arbetar också väldigt, väldigt mycket... fem dagar i sträckt följt av fyra dagars ledighet.

På SAS fungerar det som att man antigen börjar som Air Hostess eller Air Steward och måste arbeta i många, många år innan man kan bli Air Purser. Har för mig att det tar drygt 15 till 20 år på SAS att bli befodrad till det. Man kan också gå en servicekurs efter ett par år.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in