2007-05-07, 00:39
Medlem
snapcases avatar
Jag har nämnt honom i nån samlingstråd med deckartips men nu har jag tråkigt och känner att han förtjänar en egen tråd
Han är författaren till en exeptionellt bra serie deckare som utspelar sig i antikens rom vid tiden kring cesars uppgång och fall. Hittills består serien av nio romaner (tre finns på svenska) och två novellsamlingar. Huvudperson är Gordianus Finnaren. En sorts blandning mellan privatdetektiv/spion/lobbyist. Inspirationen kom när Saylor läste Ciceros samlade tal vid olika rättegångar och den första romanen, Roman blood (Romarblod sv 2005), baseras på den rättegång som gjorde Cicero till ett stort namn i romersk politik. En ung man vid namn Sextus Roscius anklagas för att ha mördat sin far men fallet visar sig ha kopplingar ända upp till diktatorn Sulla.

Den stora behållningen av böckerna är den otroligt noggranna beskrivningen av misnta detalj i det romerska samhället. Även att få följa Gordianus brokiga familjs utveckling är ett nöje i sig.
I mitt tycke är böckerna ett måste för alla som gillar deckare och även alla med ett intresse i romersk historia.

Saylors senaste bok har jag ännu inte läst. Den heter Roma och följer två familjers öden från roms grundläggande fram till mordet på Cesar. Den ligger iaf och väntar i min läshög
Läs mer här: http://www.stevensaylor.com/

Bonusifo: Underhållande nog slog Saylor igenom som författare av gay erotica under namnet Aaron Travis. Varför hittar man aldrig sån info om tex Mankell?
Citera
2007-05-08, 10:16
Medlem
Chalices avatar
Kan bara instämma i allt ovanstående. Saylors Sub Rosa serie är suverän avkopplingslitteratur. Faktiskt var det han som fick in mig på hela deckargenren. Har alltid varit intresserad av antikens historia men varit skeptisk till deckare, men Saylor slår två flugor i en smäll.

Ffa är de mycket historiskt korrekta och till skillnad från många andra historiska romaner så beskriver dom även det lilla folkets liv och vedermödor.

Roma är som jag föstår det inte någon deckare utan mer av en släktkrönika?
Citera
2010-05-12, 13:42
Medlem
DasFahrrads avatar
Steven Saylor är en fantastisk författare, jag sträckläste Roman Blood efter att ha hittat den på Pocket Shop, och sedan dess har det fortsatt, och jag har läst igenom hela serien i takt med utgivningarna. Roma är även den helt klart att rekommendera, men jag vill även tipsa om A Twist at the End, en historia om författaren O.Henry och den våg av lustmord som drabbade Texas under hans tid. Läs och njut av den mästerliga prosan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in