• 1
  • 2
2007-05-07, 00:37
Medlem
Big Anghammarads avatar
Imorgon kommer jag antagligen polisanmäla en incident som inträffade på valborgsmässoafton. Jag tänkte bara se om jag kunde få lite input från befolkningen här på flashback först, förhoppningsvis så finns det ett par stycken som har varit i snarlika situationer.

En "kort" sammanfattning av vad som hände (den blev längre än jag hade hoppats, hoppa över om du inte har väldigt tråkigt):

Vi var på en studenskiva, ungefär ett halvdussin kompisar. Vi dansar och dricker öl och det är allmänt trevligt. Helt plötsligt börjar ett par killar som jag känner till namn, men inte bättre än så, tjafsa med min kompis, varpå jag går emellan. Det är såklart ingen spektakulär händelse att någon börjar tjafsa med en på krogen, men jag och min kompis kommer överens om att det är rätt meningslöst och dumt att börja bråka med dem inne på lokalen - speciellt eftersom ingen av oss riktigt förstod vad tjafset handlade om. Vi går till en väktare som slänger ut bråkmakarna.

30 minuter senare ska vi röra oss vidare till nästa ställe. När vi kommer ut står killarna utanför och börjar omedelbart putta på mina kompisar. Mindre slagsmål bryter ut med puttar och halvhjärtade slag, varpå en utav killarna som inte är mina kompisar får en teleskopbatong över ryggen från en väktare. De rör sig vidare och vi gör detsamma, vi skulle tydligen åt samma håll. 30 sekunder senare så fortsätter naturligtvis bråket. Jag ser att min kompis ligger på marken och halvspringer i den riktningen för att försöka gå emellan. Eftersom jag har en del gemensamma kompisar med dessa killar så vill jag helst undvika mer slagsmål än nödvändigt. På väg för att hjälpa min kompis så får jag en smäll från sidan som träffar mig på kindbenet. Jag hade ingen koll på den andra killen, och jag ramlar omkull men reser mig snabbt. Efter detta så dör bråket naturligt ut och jag åker hem med en utav mina kompisar.

Jag vaknar följande dag med en blåtira men bryr mig inte speciellt mycket om hela saken, en blåtira kan jag leva med. Ett par dagar senare upptäcker jag dock att jag har blod i ögat och ringer vårdcentralen. Ett läkarbesök senare så vet jag att jag har en fraktur i kindbenet som dessutom är inskjutet några millimeter i brist på bättre beskrivning. Nu måste jag opereras och missar både jobb och skola och därför känner jag inte för att bara släppa hela händelsen.

ALLTSÅ:
Två killar börjar tjafsa med oss.
Jag får en smäll som innebär att jag måste opereras.
Jag utdelade inte ett enda slag under hela händelsen, tro det eller ej.

Vad jag vill veta är alltså, är det alls rimligt att detta kan utredas i rätten? Naturligtvis kommer killen säga att det var jag som började bråka eller något liknande. All input uppskattas, ursäkta ett mycket rörigt inlägg.
Citera
2007-05-07, 02:44
Medlem
Blodulvs avatar
Jag tycker att du ska göra en polisanmälan, ja.

Till din fördel:

1. Du/ni har tidigare under kvällen sagt till vakterna att de här killarna bråkar med er, varefter killarna har slängts ut.

2. Du har varit hos läkare. Se dock till att en läkare bekräftar att skadorna kan stämma överens med ett slag mot kinden.

3. Väktarna kanske kan vittna?

4. Det borde finnas andra, oberoende, vittnen då det tycks handla om krogmiljö eller i närheten av krogar.

5. Han lär inte ha några skador som kan tänkas komma från dig.

Hoppas att du talar sanning, så att det inte var som så att du förtjänade en smäll.
Citera
2007-05-07, 11:29
Medlem
Perre66s avatar
En polisanmälan tycker jag att du ska göra men man måste ha klart för sig vad som sen händer.

1. Din historia om vad som hände kommer att ställas mot killarna som bråkade och det blir en trovärdighetsfråga om vem som talar sanning.

2.Ett bra tips som du fick i tidigare inlägget var att skaffa fram vittnen till vad som hänt. Är det kompisar till dig så är det bra. Är det vittnen som du inte känner och är helt oberoende så är det bäst. Dvs dom har ingen anledning att ljuga.

3. Se till att polisen skaffar fram ett rättsintyg på dom skador du hade (polisen beställer ett sånt från läkaren).

Lycka till!
Citera
2007-05-07, 12:28
Medlem
Big Anghammarads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blodulv
2. Du har varit hos läkare. Se dock till att en läkare bekräftar att skadorna kan stämma överens med ett slag mot kinden.

Okej, operationen äger rum imorgon, vad för slags bekräftelse är det jag vill ha?

Citat:
3. Väktarna kanske kan vittna?

Mina föräldrar föreslog samma sak, men vi kom fram till att väktarna antagligen kastar ut ganska många varje kväll, och så här i efterhand inte kommer ihåg vilka de slängt ut...

Citat:
4. Det borde finnas andra, oberoende, vittnen då det tycks handla om krogmiljö eller i närheten av krogar.

Jag minns att det var andra som passerade och ett par stycken som försökte avstyra bråket, men det blir knappast lätt att hitta dem. Jag minns två herrar i 40-årsåldern och en färgad man i 25-årsåldern...

Citat:
5. Han lär inte ha några skador som kan tänkas komma från dig.

Han lär ha ont i handen med tanke på vilken lyckoträff han fick in, men annars har han garanterat inga skador som kommer från mig. Men jag vet att han gjorde illa sig i slagsmålet, och han kommer ju antagligen påstå att det var mitt fel...

Citat:
Hoppas att du talar sanning, så att det inte var som så att du förtjänade en smäll.

Jo, det gör jag faktiskt. För en gångs skull så har jag hela sanningen på min sida i en sånhär situation, men det känns ändå inte speciellt bra.

Citat:
Ursprungligen postat av Perre66
2.Ett bra tips som du fick i tidigare inlägget var att skaffa fram vittnen till vad som hänt. Är det kompisar till dig så är det bra. Är det vittnen som du inte känner och är helt oberoende så är det bäst. Dvs dom har ingen anledning att ljuga.

Minst en utav mina kompisar höll sig i bakgrunden och såg allting. Att jag fick en smäll, och att jag inte slog någon. En annan kompis kom ut lite senare och såg även han smällen jag fick. Oberoende vittnen känns tyvärr hopplöst att hitta.

Citat:
Ursprungligen postat av Perre66
3. Se till att polisen skaffar fram ett rättsintyg på dom skador du hade (polisen beställer ett sånt från läkaren).

Okej, och hur får jag dem att göra detta? I samband med polisanmälan? Inför rättegången?

Tack så mycket för era svar...
Citera
2007-05-07, 13:59
Medlem
Big Anghammarads avatar
Polisanmälan är nu gjord, men jag uppskattar fortfarande alla råd jag kan få!
Citera
2007-05-07, 14:01
Medlem
souloskars avatar
Kontakta även ditt försäkringsbolag då de troligen kommer kunna ersätta dig för skadan och sedan driva regresstalan mot gärningsmannen eller dennes försäkringsbolag. På så viss blir den delen av saken ute ur världen för din del.

Åklagaren kommer hjälpa dig med rättsintyg och så vidare.
Citera
2007-05-07, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Big Anghammarad
jag uppskattar fortfarande alla råd jag kan få!

Innan och vid(?) eventuell rättegång så kan man få något som kallas "vittnesstöd" som berättar hur en rättegång går till och andra praktiska ting. (Har jag läst)

Kanske bör du skaffa mobil som kan spela in samtal samt inspelning på telefonen hemma för att dokumentera eventuella kommande hot. (overkill?)

Älta inte detta för mycket nu, du har inte gjort något fel.
Citera
2007-05-07, 14:05
Medlem
souloskars avatar
Han är ju inte vittne utan målsägare, så målsägarbiträde är nog more like it...

Citat:
Ursprungligen postat av internet
Innan och vid(?) eventuell rättegång så kan man få något som kallas "vittnesstöd" som berättar hur en rättegång går till och andra praktiska ting. (Har jag läst)

Kanske bör du skaffa mobil som kan spela in samtal samt inspelning på telefonen hemma för att dokumentera eventuella kommande hot. (overkill?)

Citera
2007-05-07, 14:15
Medlem
Big Anghammarads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av souloskar
Kontakta även ditt försäkringsbolag då de troligen kommer kunna ersätta dig för skadan och sedan driva regresstalan mot gärningsmannen eller dennes försäkringsbolag. På så viss blir den delen av saken ute ur världen för din del.

Åklagaren kommer hjälpa dig med rättsintyg och så vidare.

Det fixar nog mina föräldrar med tanke på att jag fortfarande bor hemma och de kan mer om sånt än mig. Men jag undrar; vad innebär "regresstalan mot gärningsmannen"? Tack för tipset!

Citat:

Jag har faktiskt genomgått ett par rättegångar förut, så jag vet ungefär hur det går till. Vad jag vill veta är mer hur jag bäst framhäver sanningen och undviker att förlora fallet bara för att den anklagade ljuger, vilket jag antar att han kommer göra.

Citat:

Det är ett bra förslag, men om det innebär att köpa ny mobiltelefon så vet jag inte om det är någonting som jag har råd med just nu tyvärr. Speciellt inte med tanke på att jag antagligen inte kommer få något samtal.

Citat:

Tack, det är ju faktiskt helt rätt, vet inte varför det känns så jobbigt egentligen.
Citera
2007-05-07, 14:19
Medlem
souloskars avatar
Regresstalav mot gärningsmannen i korthet:

Du har ett skadeståndsanspråk mot gärningsmannen vilket ska täcka dina skador i samband med brottet

Försäkringsbolaget går in och täcker dessa kostnader

Försäkringsbolaget tar här över ditt anspråk på gärningsmannen.

det fina är att de också är upp till försäkringsbolaget att få betalningsskyldigheten fastställd, det drabbar inte dig om de misslyckas.
Citera
2007-05-07, 14:23
Medlem
Big Anghammarads avatar
Ah, men försäkringsbolaget täcker väl inte skadeståndet om jag inte först får rätt i tingsrätten? De täcker såklart mina vårdkostnader, men det är ju bara ett par hundralappar... Jag missar typ 30 timmars jobb också, och sen är det väl sveda och värk, försäkringsbolaget täcker väl inte sånt innan jag fått rätt i rätten? Eller?
Citera
2007-05-07, 15:03
Medlem
souloskars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Anghammarad
Ah, men försäkringsbolaget täcker väl inte skadeståndet om jag inte först får rätt i tingsrätten? De täcker såklart mina vårdkostnader, men det är ju bara ett par hundralappar... Jag missar typ 30 timmars jobb också, och sen är det väl sveda och värk, försäkringsbolaget täcker väl inte sånt innan jag fått rätt i rätten? Eller?

jag är osäker på hur försäkringsbolagens villkor brukar se ut i dessa fall, eftersom svaret är ett telefonsamtal med ditt försäkringsbolag bort ger jag mig inte in på att försöka gissa. Slå dem en signal och fråga vad som gäller. En idé när man är i kontakt med försäkringsbolag är att fråga generellt vad sm gäller och inte börja prata om det egna fallet så mycket.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in