• 1
  • 2
2007-05-06, 21:08
Medlem
miklons avatar
Jag har tänkt införskaffa en laptop som delvis ska användas för att spela upp filmer, DVD och Xvid (möjligen också DivX, men det är väl inte så vanligt längre). Vilken hårdvara krävs det för att det ska flyta på bra? Är det någon som har tips på någon prisvärd laptop som inte kräver en massa meck för att fungera bra med Linux?

När det gäller dist kör jag gärna Ubuntu, eller Xubuntu, eftersom jag har mest erfarenhet av det.
Citera
2007-05-06, 21:16
Medlem
Dell ska börja med Ubuntu 7.04 på en del laptopmodeller snart, vet inte om det gäller svenska marknaden dock.
Citera
2007-05-06, 21:44
Moderator
Falukropps avatar
Om du ska köpa nytt så kan du köra med precis vad som helst som finns på marknaden idag. Det behöver verkligen inte vara nån exklusiv modell.

Om Dell nu ska börja köra med ubuntu förinstallerat så kanske det vore en bra ide att kolla på deras laptops. Även om det inte går att köpa en laptop med Ubuntu förinstallerat i Sverige så kanske du kan köpa samma laptopmodell och slänga på Ubuntu efteråt. Finns den med Ubuntu förinstallerat så är det ju nån slags garanti för att det funkar som det ska i alla fall
Citera
2007-05-06, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Finns den med Ubuntu förinstallerat så är det ju nån slags garanti för att det funkar som det ska i alla fall
Ingen garanti att det kommer fungera, det beror alldeles på vad Dell hittar på för slags drivare till bla. nätverkskortet och om dessa blir opensource eller inte.
Citera
2007-05-06, 22:28
Medlem
miklons avatar
Är det generellt sett svårt att få igång Linux på en ny laptop (jag tittar på maskiner för 6-7 000 kr om det gör någon skillnad)? Vad ska man titta efter, vad brukar ställa till problem?
Citera
2007-05-06, 22:49
Medlem
eriikhs avatar
Nätverksdrivrutiner kan vara lite knepigt att få igång, möjligen också grafikkort om ati har tillverkat det. Annars är det bara å köra
Citera
2007-05-06, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eriikh
Nätverksdrivrutiner kan vara lite knepigt att få igång

Jag antar att du menar trådlöst. Trådbundet nätverk brukar aldrig vara några problem.
Citera
2007-05-06, 23:14
Medlem
Sigmaswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Är det generellt sett svårt att få igång Linux på en ny laptop (jag tittar på maskiner för 6-7 000 kr om det gör någon skillnad)? Vad ska man titta efter, vad brukar ställa till problem?

Beror på vilken dist du väljer att installera, vissa är otroligt enkla att få att fungera och fungerar i princip med allt precis efter installation (Ubuntu), eller svårare med en massa pillande (Gentoo). Då man letar bör man titta efter datorer med ett nVidia grafikkort då dessa generellt har bättre stöd under Linux än ATI kort. Trådlösa nätverkskort brukar vara svåra att få att fungera, mitt inbyggda fungerade direkt under Ubuntu, men jag har fortfarande inte fått det att funka under Gentoo. Jag tycker att det kan vara en god idé att köpa ett sepparat trådlöst PC-card med ett Atheros eller Prism chipset, då dessa har bäst stöd, men det beror på om det inbyggda i laptopen funkar eller inte, det får man ju se.
Citera
2007-05-06, 23:19
Moderator
Falukropps avatar
Citat:

Förr var det knöligt att köra linux på laptops, men det är helt klart bättre nu. Då var väl inte laptops lika vanliga som nu heller.

Som folk säger är det väldigt olika mellan olika distar också. Ubuntu verkar funka väldigt bra out of the box, men passar kanske inte de som vill optimera lite mer. Som nybörjardist är den nog troligen den bästa i nuläget.

Visst, risken finns att det finns en del specialhårdvara i laptopen, men å andra sidan så är det nästan aldrig några problem att googla fram info om hur man ska få det att lira på exakt den modellen.

Citat:
Ursprungligen postat av bradstronger
Ingen garanti att det kommer fungera, det beror alldeles på vad Dell hittar på för slags drivare till bla. nätverkskortet och om dessa blir opensource eller inte.

Nej givetvis inte. Men man kan ju tänka sig att det går att tanka hem eventuella icke opensourcedrivar från deras hemsida. Dell kan ju inte anta att folk inte kommer vilja installera om sin maskin nångång i framtiden.
Citera
2007-05-07, 09:25
Medlem
hanumans avatar
Citat:
Jag har tänkt införskaffa en laptop som delvis ska användas för att spela upp filmer, DVD och Xvid (möjligen också DivX, men det är väl inte så vanligt längre). Vilken hårdvara krävs det för att det ska flyta på bra? Är det någon som har tips på någon prisvärd laptop som inte kräver en massa meck för att fungera bra med Linux?

När det gäller dist kör jag gärna Ubuntu, eller Xubuntu, eftersom jag har mest erfarenhet av det.
Tjena! Som folk här redan upplyst dig om är xvid inget problem på någon modern bärbar dator så det du ska fokusera på är att hitta en bärbar som stöds av Linux. Det borde inte behövas så många iterationer...

Välj en dator som du gillar och sedan surfar du in på http://www.linux-laptop.net/ och kollar upp den datorn där för att få kläm på om linux rullar bra på den. Repetera den processen till du hittar en bärbar dator som finns med där.

Alternativet är att chansa eller fråga runt, men det känns som om det enklaste är att gå via http://www.linux-laptop.net/
Citera
2007-05-09, 14:54
Medlem
mr.arnes avatar
http://www.zepto.se/Shop/Notebooks.aspx kan du köpa laptops utan Windows förinstallerat och spara en tusenlapp eller så.
Citera
2007-05-09, 17:08
Medlem
Bossiemans avatar
Zepto har grymma Linuxmaskiner. T.ex. Deras 2425w som jag beställde hade fungerade trådlöst direkt med Liveskivan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in