Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-05-06, 17:10
  #1
Moderator
Falukropps avatar
Sitter och försöker bygga en wlanaccesspunkt av en gammal laptop som jag langat in Gentoo på.
Kör med madwifi-drivern (www.madwifi.org) på wlankortet, och det funkar alldeles prima. Har inga som helst problem att få igång det.
Samma sak med ethernetkortet, funkar hur bra som helst.
Bridge verkar funka som det ska också.
Kernelversionen är 2.6.20-gentoo-r7

ath0 är wlankortet, eth0 är ethernetkortet såklart, och br0 är bridgen mellan dem.
Vill sätta upp det hela såhär:

[klientdator]~~~~<wlan>~~~~[ath0][br0][eth0]----<ethernet>---[router]----[internet]

Kör följande kommandon:

Plockar först ner eth0 (inte plockat bort eth0:s konfiguration ur startscriptsen än):

ifconfig eth0 down

Startar ath0 i master mode:

wlanconfig ath0 create wlandev wifi0 wlanmode ap


Konfigurerar ath0:

iwconfig ath0 essid KaputNet
iwpriv ath0 wds 1
iwconfig ath0 channel 4
iwconfig ath0 rate 54M


Plockar upp eth0 och ath0 utan ipadresser:

ifconfig eth0 0.0.0.0 up
ifconfig ath0 0.0.0.0 up

Skapar bridgen br0, disablar STP, attachar eth0 och ath0 till br0:

brctl addbr br0
brctl stp br0 off
brctl addif br0 eth0
brctl addif br0 ath0


Ger br0 ett ipnummer (onödigt egentligen, men trevligt att kunna komma åt accesspunkten via nätet):

ifconfig br0 192.168.0.3


Kan connecta mot accesspunktsdatorn, inga problem alls. Det går finfint att pinga datorer ute på internet från klientdatorn med smärre packetloss. Problemet är att jag får en jävla packetloss när jag börjar belasta linan lite, t ex surfa in på nån site från klientdatorn. Har jag ping igång på klientdatorn under tiden så tappar den i princip alla paket. Stänger jag sen webbrowsern så återgår det till smärre packetloss bara.

Vad har jag gjort för fel? :P
Citera
2007-05-06, 18:03
  #2
Medlem
blueCommands avatar
Det som slår mig direkt är att om du inte har tillräckligt RSSI för 54M, då du tvingar den att köra i det, kan det bli problem.

Vad gör wlanconfig ath0 create wlandev wifi0 wlanmode ap?
Jag brukar köra iwconfig ath0 set mode ap, kanske ditt kommando gör massa annat? Vad är t.ex wifi0?
Måste du köra WDS också? Har inte mer än haft problem när jag har kört det.
Citera
2007-05-06, 18:34
  #3
Medlem
Megaforces avatar
Ja, försök med rate auto istället. Man kan också ha t.ex rate auto 11M så maximerar man hastigheten till 11Mbit. Är det väldigt lång distans och svag signal så kan det vara frågan om att man maximerar till 1Mbit för att få en stabil länk.
Citera
2007-05-06, 18:40
  #4
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueCommand
Det som slår mig direkt är att om du inte har tillräckligt RSSI för 54M, då du tvingar den att köra i det, kan det bli problem.

Vad gör wlanconfig ath0 create wlandev wifi0 wlanmode ap?
Jag brukar köra iwconfig ath0 set mode ap, kanske ditt kommando gör massa annat? Vad är t.ex wifi0?
Måste du köra WDS också? Har inte mer än haft problem när jag har kört det.


Ah, tror inte det direkt är problemet, kortet ska klara 54M och dessutom står AP:n och klienten en meter från varandra nu när jag testar, så det borde inte vara nåt problem med signalstyrkan. Ligger på en ledig kanal, har kanalen över och under fria också, så det borde inte vara alltför mycket annan trafik i luften som ställer till problem heller.
Men du har helt rätt, bättre att låta kortet göra som det vill Den raden är en gammal artifakt från tidigare felsökning. Kör alltihopa i ett shellscript med massa sleeps och grejer för att grejerna ska få tid att komma upp, så slängde bara upp kommandona här.

wlanconfig är madwifi-specifikt jox, de har ju börjat med stöd för virtuella interface i madwifi-new, så man kan köra flera interfaces på samma hårdvara.
Så om jag förstått det hela rätt så är wifi0 det egentliga interfacet, och så drar man upp ath0 som ett virtuellt interface som hookar på sig på wifi0. Men detta är bara spekulationer, den raden har jag snott rätt ur deras newbiehowto och inte funderat så mkt på den när det faktiskt funkade som det skulle
Sen confar man den virtuella enheten ath0 precis som man confar vilket wlankort som helst med iwconfig.

Fick förslaget att slå på WDS av en granne, eftersom jag på sitt sätt forwardar till eth0 via bridgen, han trodde det kunde hjälpa, och har väl inte riktigt kunskapen att säga emot honom, så slog på det för att eliminera en eventuell felkälla i alla fall.


Tack för svaret i alla fall, det är i alla fall två extragrejer man kan plocka bort direkt då, och då är man ju i alla fall något närmare lösningen
Citera
2007-05-06, 21:39
  #5
Moderator
Falukropps avatar
Nu börjar det här bli riktigt skevt. Det verkar som ap:n muppar sig lite selektivt. Går alldeles utmärkt att söka på Google, går blixtsnabbt och det blir inga konstigheter. Testade på bildsökning för att få lite mer datamängder, och det går lika bra.

Kan följa vissa länkar, och de sidorna kommer upp, men andra är det helt stendött på.


Men fortfarande packetloss, även om det är helt klart bättre nu sen jag lät den välja rate själv (även om den fortfarande lägger sig i 54M), stängde av WDS samt låter den välja kanal själv.


Nån som har några fler förslag? Eller är det dags att knäcka en pilsner och ge upp med det här projektet?
Citera
2007-05-06, 21:52
  #6
Moderator
rancors avatar
Du skrev att de står 1 meter från varandra. Jag har haft erfarenheter av att wlan-utrustning har stått för nära varandra. Har du testat att ställa dem typ, >5 meter från varandra?
Citera
2007-05-19, 17:37
  #7
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rancor
Du skrev att de står 1 meter från varandra. Jag har haft erfarenheter av att wlan-utrustning har stått för nära varandra. Har du testat att ställa dem typ, >5 meter från varandra?


Yepp, det var väl bland det första jag testade, att flytta runt lite på grejerna här hemma



Har kommit vidare litegrann i det hela i alla fall. Det verkar som att när en site svarar snabbt så funkar det hur bra som helst. svd.se funkar kanon, inga problem alls där.

Nån som har några fler förslag? Sitter och spånar på om det är nån timeoutsetting jag bommat. Undrar dock bara varför den skulle defaulta på några millisekunder.
Citera
2007-05-20, 20:03
  #8
Medlem
Megaforces avatar
För det första så har man inte så många icke överlappande kanaler i 2.4 Ghz Wlan. Kanal 1, 6 och 13 är i princip de enda som inte överlappar varandra. Dvs kör du i kanal 3 och har tung trafik på kanal 1 och 6 så påverkas din trafik på kanal 3.

Annars undrar jag om du inte har fel värde på MTU vilket gör att dina paket kanske klipps av fel nånstans på vägen. Kontrollera MTU och eventuellt även MRU.

Kör INTE med jumbo packets om inte den router du är ansluten till (dvs ISPn) har stöd för det.
Citera
2007-05-21, 15:59
  #9
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
För det första så har man inte så många icke överlappande kanaler i 2.4 Ghz Wlan. Kanal 1, 6 och 13 är i princip de enda som inte överlappar varandra. Dvs kör du i kanal 3 och har tung trafik på kanal 1 och 6 så påverkas din trafik på kanal 3.

Annars undrar jag om du inte har fel värde på MTU vilket gör att dina paket kanske klipps av fel nånstans på vägen. Kontrollera MTU och eventuellt även MRU.

Kör INTE med jumbo packets om inte den router du är ansluten till (dvs ISPn) har stöd för det.

Åhå, så i princip vill det till att man har tre kanaler fria åt båda hållen då om man vill vara helt garanterad att vara ensam på frekvensen man kör på då?
Kör dock det där på auto nu så den får hitta en bra kanal o köra på själv.

Har funderat på att minska MTU:n inne på lanet, men bridge klarar inte av att fragmentera paket, så tror jag är ganska låst på 1500 rakt igenom. Dessutom sitter ap:n bakom en såndäringa liten billig dlinkrouter. Man kan ställa om MTU på wan-porten utifall att ens ISP kör på nån specialvariant, men inte på lanportarna. Antar att den är hårdkodad på 1500 inne på lanet, gissar att den får dårspel om man försöker ställa om MTU:n på ap:ns nic eller nåt sånt.

Men jo, tanken har slagit mig också att det kan vara nåt med MTU:n. Är dock inte så haj på ämnet att jag kan analysera situationen och "bevisa" det för mig själv så att säga.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback