• 4
  • 5
2007-07-29, 12:24
Medlem
dIRe_s avatar
Människor är inte apor.

Både människor och apor utvecklades från så kallade människo-apor där en art utvecklades till människan. De andra kallas apor.

Man skulle kunna säga att både apor och människor är människo-apor eftersom vi är en del av samma överfamilj (Hominoidea).
Citera
2007-07-29, 16:47
Medlem
Fittfittas avatar
Just, kan ju tillägga precis som dIRe att människor inte är apor. Apor är apor, människor är människor. (Vargar är vargar, hundar är hundar.)
Citera
2012-10-06, 19:01
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klint Östskog
Människan är en apa. Det är bara att gå fram till spegeln och ta en titt för att bli övertygad. Men med tanke på människans höga hjärnakapacitet så undrar man om det verkligen är nödvändigt att bete sig som apor. Vi människor borde istället dra nytta av vår höga hjärnkapacitet och trycka in så mycket fakta och kunskap det bara går i skallen och sedan följa sitt sunda förnuft.

Den insikten som jag har kommit fram till är att våra så kallade mänskliga känslor måste komma från djurvärlden och känslor är absolut inte något unikt för människan. Känslor och drifter hos olika djurater inklusive apan människan skiljer sig naturligtvis lite åt liksom vårt yttre.
Skratta inte!
Det är skrämmande få människor som är tillräckligt intelligenta för att själva komma till denna insikt.
Har man kommit till denna insikt så är det mycket lättare att förstå varför människor beter sig som de gör. Det ger t ex en ny förståelse för vår blodiga historia.

Samtliga våra känslor och drifter måste komma från djurvärlden.
Men varför ska jag vara ett djur och bete som en apa? Med min höga hjärnkapacitet som människa så behöver jag inte följa mina djuriska drifter eller känslor.

Har ni också kommit till denna insikt?

Dina förfäder må ha varit apor, men inte mina!
Citera
2012-10-07, 04:21
Medlem
Ilimitados avatar
Citat:
Människan är en apa.

Tala för dig själv.
Citera
2012-10-07, 09:12
Medlem
sannkunskaps avatar
Citat:
Människan är en apa. Det är bara att gå fram till spegeln och ta en titt för att bli övertygad. Men med tanke på människans höga hjärnakapacitet så undrar man om det verkligen är nödvändigt att bete sig som apor. Vi människor borde istället dra nytta av vår höga hjärnkapacitet och trycka in så mycket fakta och kunskap det bara går i skallen och sedan följa sitt sunda förnuft.

Den insikten som jag har kommit fram till är att våra så kallade mänskliga känslor måste komma från djurvärlden och känslor är absolut inte något unikt för människan. Känslor och drifter hos olika djurater inklusive apan människan skiljer sig naturligtvis lite åt liksom vårt yttre.
Skratta inte!
Det är skrämmande få människor som är tillräckligt intelligenta för att själva komma till denna insikt.
Har man kommit till denna insikt så är det mycket lättare att förstå varför människor beter sig som de gör. Det ger t ex en ny förståelse för vår blodiga historia.

Samtliga våra känslor och drifter måste komma från djurvärlden.
Men varför ska jag vara ett djur och bete som en apa? Med min höga hjärnkapacitet som människa så behöver jag inte följa mina djuriska drifter eller känslor.

Har ni också kommit till denna insikt?

Vi drar nytta av vår höga hjärnkapacitet (intellektet) men vi låter fortfarande rädslorna styra, Intelligens däremot handlar om att bli medveten vilka känslor och tankar vi har i varje nu.
Citera
2012-10-07, 13:11
Medlem
Awokad0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sannkunskap
Vi drar nytta av vår höga hjärnkapacitet (intellektet) men vi låter fortfarande rädslorna styra, Intelligens däremot handlar om att bli medveten vilka känslor och tankar vi har i varje nu.

Ja det är ungefär så jag menar på också. Att inte acceptera detta ts skriver leder till beteendestörningar i allmänhet och personen har också svårarare att hantera sina impulser och kan bli rädd för dom. Varför skulle våran existens betyda mer för naturen som skapat oss än vilket annat djur som helst? Bara för att vi har lärt oss att gå på två ben och använda verktyg?
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in