Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-05-06, 00:03
  #1
Medlem
wzbzs avatar
Finns det en geografidel på detta forum?

Hursomhelst, min idrottslärare berättade för ett tag sen om en plats känd som dödens dal eller något annat dylikt. Tydligen samlades koldioxid där så att alla som gick ner i dalen dog. Många djur bland annat! Har för mig att det skulle ligga i Sydamerika.

Finns denna plats? Vad heter den? Tack för svar!
Citera
2007-05-06, 00:05
  #2
Medlem
Quantilhos avatar
Kan din lärare tänka på denna incident man tro?
http://news.bbc.co.uk/onthisday/hi/d...00/3380803.stm

Det var ett utsläpp av vulkanisk koldioxid i afrika som fångades i dalgångar och dödade över tusen människor och massor med djur.
Citera
2007-05-06, 00:11
  #3
Medlem
wzbzs avatar
Det kan mycket väl stämma. "Vulkan" och "krater" låter väldigt bekant. Lite misslyckat dock. Jag hade fått bilden av att det var en krater i någon öken som man kunde titta ner för och se tusentals djurskelett. Det var nog min lärare som spårade lite när han berättade.

Tack för svaret!
Citera
2015-10-16, 21:32
  #4
Medlem
Carobnjaks avatar
Finns en bok om Dödens dal som heter just "Dödens dal" skriven av Frank Westerman.

Bättre sent än aldrig!

Bra bok för övrigt. Spännande och ger insyn i rivalitet inom naturvetenskaplig forskning.
Citera
2015-10-16, 21:53
  #5
Medlem
skunkjobbs avatar
Det finns två sjöar i Kamerun, Nyos och Monoun samt Kivusjön i Demokratiska republiken Kongo som har den otrevliga egenskapen att rapa ur sig enorma mängder giftig* CO2 lite när de känner för det. Koldioxiden kommer från vulkanisk aktivitet under sjöarna och har orsakat flera svåra katastrofer.

Nu är det lite säkrare. Dels har man installerat rör som ska föra bort koldioxiden i lugn takt och minska risken för plötsliga stora utsläpp och sker sådana ändå så finns varningssystem typ "flyglarm" som kan ge folk en chans att evakuera om de är snabba nog.

*Jepp, CO2 är giftigt, inte bara undanträngande som t ex kvävgas. Inte lika giftigt som släktingen CO utan tvåa men ändå giftigt. 8 % CO2 eller mer i luft innebär en rätt säker död.
Citera
Stockos avatar

Moderatormeddelande

Postat av Stocko 2015-10-16, 22:39
Medlem
Fysik, matematik och teknologi --> Klimat, miljö och geovetenskap
/Moderator

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback