2007-05-05, 12:50
Bannlyst
I got a motherfucking problem.

Jag kan inte installera os9 på min ibook g4 1ghz .

Matar in os9 skivan och startar om. Håll ner C men osx startas endå.
Jag drar över grejerna från os9 skivan(systemmapparna osv) till hddn
och försöker starta classic. Får upp ett felmedelande som säger att filerna måste ligga på originalskivan.
Försöker starta classic från skivan, då säger datorn att det inte går och skriva på skivan osv.

Någon som vet hur jag fixar det här?
Citera
2007-05-05, 23:43
Medlem
Classic OS9

Hej!
Vet inte om din iBook är för ny för att kunna starta med OS9. Minns inte riktigt när Apple skippade bootstödet för OS9 men jag tror att det var för senare G4-maskiner. Men du borde kunna installera classic i OS X och sedan köra inifrån OS X.
Kolla länkar:
http://docs.info.apple.com/article.h.../en/mh763.html

eller

http://docs.info.apple.com/article.h...tnum=106294#m9

Hoppas att det kan vara till någon hjälp
Citera
2007-05-06, 00:14
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Du måste köra ett speciellt installationsprogram för att installera Classic. Från Hjälp-texterna i MacOS X:
Citat:
Installera en Mac OS 9-systemmapp för användning med Classic-miljön
Det måste finnas en Mac OS 9-systemmapp installerad på datorn om Classic-miljön ska kunna användas under Mac OS X.

VIKTIGT: Om datorn inte levererades med en installationsskiva för Mac OS 9 eller om den inte startar från skivan, fungerar kanske Mac OS X-installationsskivorna. Följ anvisningarna som följde med datorn när du installerar. Om du saknar någon av skivorna kan du kanske köpa den från webbutiken Apple Store.

Så här installerar du en Mac OS 9-systemmapp:
Datorn levererades med en installations-CD-skiva för Mac OS 9 eller installationsskivor för Mac OS X. Använd rätt skiva.

Om du installerar från en installations-CD-skiva för Mac OS 9 startar du med skivan genom att hålla tangenten C nedtryckt när datorn startar om. Du kan släppa upp C-tangenten när Mac OS-logotypen visas. Dubbelklicka på installationssymbolen.

Om du installerar från Mac OS X-installationsskivorna matar du in skivan "Tilläggsprogram och Apple Hardware Test" som följde med datorn. Dubbelklicka på "Install Additional Software".
Följ anvisningarna på skärmen.

Classic-miljön kräver minst Mac OS 9.1, men använd gärna Mac OS 9.2 eller senare. Du kan hämta en programuppdatering från Apples assistanswebbplats.

Du får mer information om Classic-miljön genom att klicka på länken nedan.
Citera
2007-05-06, 02:31
Bannlyst
hm nu är det så att jag kör med en bränd 10.4 dvd skiva.
Och vad jag sett finns INTE classic med på den skivan :S

[quote=Kvackelikvack]Om du installerar från Mac OS X-installationsskivorna matar du in skivan "Tilläggsprogram och Apple Hardware Test" som följde med datorn. Dubbelklicka på "Install Additional Software".
Följ anvisningarna på skärmen.[/qoute]

Så det ska alltså finnas en till skiva med tilläggsprogram fastän jag kör med en dvd skiva?
Citera
2007-05-06, 09:06
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Fick med en OS 9 skiva med min iBook (3 installationskivor totalt). Har sedan köpt MacOS 10.4, men där hittar jag precis som du inget OS 9/Classic. Du får titta på skivorna som borde följt med datorn.....snacka med killen som sålde den, om det går.
Citera
2007-05-06, 13:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kvackelikvack
Fick med en OS 9 skiva med min iBook (3 installationskivor totalt). Har sedan köpt MacOS 10.4, men där hittar jag precis som du inget OS 9/Classic. Du får titta på skivorna som borde följt med datorn.....snacka med killen som sålde den, om det går.

Hm fick/köpte den av syrran. Ingen anning om var cd-skivorna är.. :/
Får väl tanka skiten istället.
Citera
2007-05-06, 20:19
Medlem
systems avatar
Om du känner någon som har Classic kan du kopiera mapparna ”Applications (Mac OS 9)” och ”Systemmapp” rakt av. Bara att lägga in på din iBook så kommer det att funka.
Citera
2007-05-06, 20:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av system
Om du känner någon som har Classic kan du kopiera mapparna ”Applications (Mac OS 9)” och ”Systemmapp” rakt av. Bara att lägga in på din iBook så kommer det att funka.

Som jag skrev så har jag dragit dom rakt av från cdskivan utan att det fungerat, så skulle det göra ngn skillnad om jag drar dom från en annan dator menar du?
Citera
2007-05-07, 00:05
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xami
Som jag skrev så har jag dragit dom rakt av från cdskivan utan att det fungerat, så skulle det göra ngn skillnad om jag drar dom från en annan dator menar du?
Inte nödvändigtvis, men du skriver i första inlägget att du har Classic på en skiva du försöker använda som startskiva. Det tolkar jag som att det är en installation som du försöker göra. Det jag föreslår är att du - om du har möjligheten - hoppar över installationen (eftersom den inte vill funka), och istället använder en färdiginstallerad OS 9.

De två mapparna ska ligga direkt på ”Macintosh HD”, och ingen annan stans. Sedan behöver du nog göra en omstart och kolla i Systeminställningar att Classic hittas (ska se ut så här).
Citera
2007-05-07, 07:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av system
Inte nödvändigtvis, men du skriver i första inlägget att du har Classic på en skiva du försöker använda som startskiva. Det tolkar jag som att det är en installation som du försöker göra. Det jag föreslår är att du - om du har möjligheten - hoppar över installationen (eftersom den inte vill funka), och istället använder en färdiginstallerad OS 9.

De två mapparna ska ligga direkt på ”Macintosh HD”, och ingen annan stans. Sedan behöver du nog göra en omstart och kolla i Systeminställningar att Classic hittas (ska se ut så här).

Det har jag redan gjort.
Classic säger att systemfilerna jag använder bara kan användas på original skivan eller något liknande.
Citera
2007-05-07, 18:17
Bannlyst
Jahaja.

Jag som gjorde ett misstag och hade fel skiva.
Och eftersom jag inte får tag på rätt skiva så provar jag nu att
installera mac os 9.2.2 på min gamla powermac för att sedan dra över systemmapparna till ibooken. Vilket folk säger ska funka

Så detta hoppas jag är slutet på skiten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in