2020-12-20, 15:05
Medlem
Chronophobs avatar
Har en fråga som jag tror svaret är enkelt på för de som kan.

Jag har blivit intresserad av denna utbildning då jag kommit till en punkt i livet då jag behöver omskola mig och byta yrke helt. Jag har endast 9 år grundskola som tidigare utbildning. Som jag tolkar det kan jag bara glömma att ens få söka?
Citera
2020-12-20, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chronophob
Har en fråga som jag tror svaret är enkelt på för de som kan.

Jag har blivit intresserad av denna utbildning då jag kommit till en punkt i livet då jag behöver omskola mig och byta yrke helt. Jag har endast 9 år grundskola som tidigare utbildning. Som jag tolkar det kan jag bara glömma att ens få söka?

Du kan läsa in de ämnen som saknas för högskolebehörighet via distans, passa på nu så kan du säkert söka utbildningen när behovet är större igen. Men du behöver ha de ämnen som krävs för grundläggande högskolebehörighet.
Citera
2021-02-01, 16:12
Medlem
ichessys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanwall
Fan också, då valde jag fel.

Jag har inte Aspbergers. Jag är är inte överviktig och varken röker eller snusar och jag gillar att gå till jobbet, arbetar gärna mycket och tar gärna extrapass.

Typiskt.
Man behöver inte ha Asperger för att bli lokförare

Dock så måste man kunna sitta stilla i långa perioder och trivas med ensamarbetet samt bibehålla högsta koncentration! Om man inte kan det, så sök inte lokförarutbildningen!

För er som inte vet så ansåg Transportstyrelsen tidigare att Asperger Syndrom var en säkerhetsrisk vilket inte är så längre.

Själv känner jag kollegor inom järnvägen som jobbar som lokförare/motorvagnsförare och som har ADHD, Aspergers eller båda diagnoser. De sköter sina jobb prickfritt utan några problem. Sedan våren 2020 är ADHD/Asperger generellt inget hinder för att bli lokförare. Man gör individuella bedömningar efter lämplighet! Tidigare behövde man ansöka om dispens hos Transportstyrelsen, vilket kostade drygt ca 1500 kr.

https://www.fackjuridik.se/asperger-ingen-sakerhetsrisk-hos-lokforare/

https://www.lag-avtal.se/arbetsratt/tingsratten-lokforare-med-aspergers-blev-diskriminerad-6551567

https://www.expressen.se/gt/torolf-58-far-kora-tag-igen-efter-diagnosen/
Senast redigerad av ichessy 2021-02-01 kl. 16:16.
Citera
2021-02-01, 21:12
Bannlyst
Har en brorsson som kan vara intresserad av detta, är det några "tester" man får göra innan man blir antagen?
Citera
2021-02-02, 12:02
Medlem
MTR har öppnat ansökan för kursstart 29 juli i Stockholm.

Ni som är lokförare / går utbildning nu, är denna utbildning bra jämfört med t ex. Protrain som många pratat gott om?

För/nackdelar? Eller är dessa mer eller mindre identiska?

Tacksam för svar!
Citera
2021-02-02, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SalmonandEgg
Har en brorsson som kan vara intresserad av detta, är det några "tester" man får göra innan man blir antagen?

Ja, det är lite olika tester man gör och psykologsamtal, därefter om man går vidare ska man göra en hälsokontroll.

De första testerna brukar man göra hemma på datorn, därefter om man går vidare göra man fler tester på plats.
Citera
2021-02-02, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogstrollen
MTR har öppnat ansökan för kursstart 29 juli i Stockholm.

Ni som är lokförare / går utbildning nu, är denna utbildning bra jämfört med t ex. Protrain som många pratat gott om?

För/nackdelar? Eller är dessa mer eller mindre identiska?

Tacksam för svar!

Nja, nackdelen är väl om det är trångt med jobb att det är flera utbildningar just i Stockholm, det verkar bli mycket LIA på pendeln, och vill man vara säker på att ha större chans till jobb efter examen bör man titta norrut, där behövs det just nu lokförare, södra Sverige är ganska mättat på jobb.

Tror att utbildningarna i sig är ganska lika nu för tiden, men TCC och Protrain har väl en bättre klang, iallafall var det så förut. MTRs har ju inte funnits lika länge.
Senast redigerad av JoyyeBoy 2021-02-02 kl. 20:58.
Citera
2021-02-03, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Nja, nackdelen är väl om det är trångt med jobb att det är flera utbildningar just i Stockholm, det verkar bli mycket LIA på pendeln, och vill man vara säker på att ha större chans till jobb efter examen bör man titta norrut, där behövs det just nu lokförare, södra Sverige är ganska mättat på jobb.

Tror att utbildningarna i sig är ganska lika nu för tiden, men TCC och Protrain har väl en bättre klang, iallafall var det så förut. MTRs har ju inte funnits lika länge.

Tack för svar! Mycket LIA på pendeln känns ok, men drömmen är att jobba med att köra godståg. Så tanken, om man lyckas med utbildningen, är att flytta norrut och köra gods.

ProTrain öppnar snart för ansökan, så avvaktar och söker dit. Bor strax utanför Stockholm, så för min del är det ProTrain eller MTR som blir aktuellt.
Citera
2021-02-03, 10:53
Medlem
Citat:
Tack för svar! Mycket LIA på pendeln känns ok, men drömmen är att jobba med att köra godståg. Så tanken, om man lyckas med utbildningen, är att flytta norrut och köra gods.

ProTrain öppnar snart för ansökan, så avvaktar och söker dit. Bor strax utanför Stockholm, så för min del är det ProTrain eller MTR som blir aktuellt.

ProTrain fick inte tillstånd för någon av sina utbildningar med start 2021 utan ska endast köra en utbildning i Ånge i samarbete med Arbetsförmedlingen.

MTR hade problem med sin interna utbildning som de hade för ett par år sedan. Nu följer de samma kursplan och innehåll som övriga YH-utbildningar så det ska nog inte vara några problem!
Citera
2021-02-03, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrekalabaj
ProTrain fick inte tillstånd för någon av sina utbildningar med start 2021 utan ska endast köra en utbildning i Ånge i samarbete med Arbetsförmedlingen.

MTR hade problem med sin interna utbildning som de hade för ett par år sedan. Nu följer de samma kursplan och innehåll som övriga YH-utbildningar så det ska nog inte vara några problem!

Utbildningen i Ånge är väl bara något extra? Vart har du hört att de inte fått tillstånd att köra igång mer under 2021? Jag skrev till dem senast i mitten av januari och då sa de att de skulle öppna för ansökan i mitten av februari. Märkligt.
Citera
2021-02-03, 11:09
Medlem
Citat:
Utbildningen i Ånge är väl bara något extra? Vart har du hört att de inte fått tillstånd att köra igång mer under 2021? Jag skrev till dem senast i mitten av januari och då sa de att de skulle öppna för ansökan i mitten av februari. Märkligt.

Pratade dels med läraren i Hässleholm. Vilka som fick beviljat tillstånd för hösten 2021 framgår också i den här excel-filen från MYH. https://www.myh.se/Documents/Verksamhetsomraden/Yrkesh%c3%b6gskolan/Ans%c3%b6k%20bedriva%20utbildning/Ans%c3%b6kningsomg%c3%a5ng%202020/2020_resultat.xlsx

Ett litet längre resonemang om antalet utbildningar i relation till jobb finns att läsa här https://lokforaren.wordpress.com/2021/01/22/300-utbildas-men-finns-jobben/
Citera
2021-02-03, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrekalabaj
Pratade dels med läraren i Hässleholm. Vilka som fick beviljat tillstånd för hösten 2021 framgår också i den här excel-filen från MYH. https://www.myh.se/Documents/Verksamhetsomraden/Yrkesh%c3%b6gskolan/Ans%c3%b6k%20bedriva%20utbildning/Ans%c3%b6kningsomg%c3%a5ng%202020/2020_resultat.xlsx

Ett litet längre resonemang om antalet utbildningar i relation till jobb finns att läsa här https://lokforaren.wordpress.com/2021/01/22/300-utbildas-men-finns-jobben/

Detta är väldigt märkligt då Lokförarskolan/ProTrain själva säger, senast idag, att ansökning kommer öppna nu under våren för start senare i höst. Förvirrande....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in