Citat:
Ursprungligen postat av kattmirre
Har utbildat mig till djurvårdare men vill nu helt byta linje och funderar jättemycket på att bli lokförare. Någon som vet om man har en chans att komma in på en KY utbildning om man inte har studerat på några tekniska linjer? Vet att man kommer in om man klarar tester o så men det kanske är meriterande med teknisk bakgrund, plus att jag suger på matte! Fick godkänt i matte A men det var väl på gränsen
Är det någon som vet om KY utbildningen i Ängelholm är något bra?
Har läst de flesta lokförarforum där folk gör det rätt klart att det inte brukar vara tillåtet att ta med anhöriga med in i loket, men är det någon som vet om man kan ta med sig djur som sällskap om man har hund eller så?
Har du jobbat som tunnelbaneförare eller spårvagnsförare i ett par år så är det helt klart meriterande. Så länge du har grundläggande behörigheter för högskolestudier så kommer du in.
Har personligen pratat med de som sköter rekryteringen och dom säger att drygt 3 av 10 sökande kommer in på utbildningen. Det krävs att du är rätt duktig på matte och är stresstålig, t.ex. kunna göra flera saker samtidigt under tidspress med stor nogrannhet.
Angående att ta med folk in i loket så har jag för mig att det ska vara förbjudet om man inte har särskild anledning, typ praktikanter. Men jag vet att det sker titt som tätt att folk åker med framme i loket. Och att ta med ett djur i loken anser jag vara vansinnigt korkat, tänk om hunden får för sig att springa bak o loket och gnaga på något så att du måste lämna din plats. Klarar man inte av den självständiga och ensamma yrkesroll man har som lokförare så ska man söka sig till något annat.