2011-01-22, 20:18
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ununoctium
Övertyga någon självmordsbenägen att hoppa framför ditt tåg så har du löst det

Fick svar igår att jag får börja i Hallsberg nu i mars. Verkar dock lite tajt att hitta bostad där på bara två månader..

Hallsberg !!!!
Jisses synd om dig som måste bo i den hålan.
Tycker det är smärtsamt nog när en annan måste tillbringa ngr timmar där alt sova där över natten.
Citera
2011-01-22, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForzaLeon
Hallsberg !!!!
Jisses synd om dig som måste bo i den hålan.
Tycker det är smärtsamt nog när en annan måste tillbringa ngr timmar där alt sova där över natten.

Haha, som tur är, är det ju inte jättelångt hem till Stockholm
Citera
2011-01-23, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ununoctium
Haha, som tur är, är det ju inte jättelångt hem till Stockholm

Bara 20 mil, du har inte övervägt att pendla?
Citera
2011-01-23, 19:49
Medlem
Youngboyss avatar
Har lite funderingar.

Är den i Hallsberg(SJs interna utbildning) bättre än i typ Vännäs och Ängelholm?

Får man jobb direkt efter om man inte går SJs interna?

Förövrigt vad är det för betyg som krävs? vet ju att grundläggande behörighet är ett måste, men vad är det för meritpoäng typ?
Citera
2011-01-23, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurgelmaz
Bara 20 mil, du har inte övervägt att pendla?

Hmm... Nä det har jag ju inte gjort...
Citera
2011-01-24, 22:49
Medlem
SpaaderKnekts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Youngboys
Har lite funderingar.

Är den i Hallsberg(SJs interna utbildning) bättre än i typ Vännäs och Ängelholm?

Får man jobb direkt efter om man inte går SJs interna?

Förövrigt vad är det för betyg som krävs? vet ju att grundläggande behörighet är ett måste, men vad är det för meritpoäng typ?

Utbildningen i Hallsberg har SJ inget med att göra. Det är tcc.se som håller i utbildningen.
Citera
2011-01-31, 22:56
Medlem
Ciriths avatar
Så hur ser arbetsmarknaden ut för de som inte utbildar sig på SJ's interna utbildning?
Citera
2011-02-02, 11:21
Medlem
foppatoffel.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cirith
Så hur ser arbetsmarknaden ut för de som inte utbildar sig på SJ's interna utbildning?

Det är större andel lokförare som får jobb än andra yrkesgrupper, t.ex. Ekonomer, Ingenjörer.
Citera
2011-02-08, 12:25
Medlem
kattmirres avatar
Har utbildat mig till djurvårdare men vill nu helt byta linje och funderar jättemycket på att bli lokförare. Någon som vet om man har en chans att komma in på en KY utbildning om man inte har studerat på några tekniska linjer? Vet att man kommer in om man klarar tester o så men det kanske är meriterande med teknisk bakgrund, plus att jag suger på matte! Fick godkänt i matte A men det var väl på gränsen

Är det någon som vet om KY utbildningen i Ängelholm är något bra?

Har läst de flesta lokförarforum där folk gör det rätt klart att det inte brukar vara tillåtet att ta med anhöriga med in i loket, men är det någon som vet om man kan ta med sig djur som sällskap om man har hund eller så?
Citera
2011-02-08, 15:28
Medlem
foppatoffel.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattmirre
Har utbildat mig till djurvårdare men vill nu helt byta linje och funderar jättemycket på att bli lokförare. Någon som vet om man har en chans att komma in på en KY utbildning om man inte har studerat på några tekniska linjer? Vet att man kommer in om man klarar tester o så men det kanske är meriterande med teknisk bakgrund, plus att jag suger på matte! Fick godkänt i matte A men det var väl på gränsen

Är det någon som vet om KY utbildningen i Ängelholm är något bra?

Har läst de flesta lokförarforum där folk gör det rätt klart att det inte brukar vara tillåtet att ta med anhöriga med in i loket, men är det någon som vet om man kan ta med sig djur som sällskap om man har hund eller så?

Har du jobbat som tunnelbaneförare eller spårvagnsförare i ett par år så är det helt klart meriterande. Så länge du har grundläggande behörigheter för högskolestudier så kommer du in.

Har personligen pratat med de som sköter rekryteringen och dom säger att drygt 3 av 10 sökande kommer in på utbildningen. Det krävs att du är rätt duktig på matte och är stresstålig, t.ex. kunna göra flera saker samtidigt under tidspress med stor nogrannhet.

Angående att ta med folk in i loket så har jag för mig att det ska vara förbjudet om man inte har särskild anledning, typ praktikanter. Men jag vet att det sker titt som tätt att folk åker med framme i loket. Och att ta med ett djur i loken anser jag vara vansinnigt korkat, tänk om hunden får för sig att springa bak o loket och gnaga på något så att du måste lämna din plats. Klarar man inte av den självständiga och ensamma yrkesroll man har som lokförare så ska man söka sig till något annat.
Citera
2011-02-08, 16:26
Medlem
kattmirres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foppatoffel.
Har du jobbat som tunnelbaneförare eller spårvagnsförare i ett par år så är det helt klart meriterande. Så länge du har grundläggande behörigheter för högskolestudier så kommer du in.

Har personligen pratat med de som sköter rekryteringen och dom säger att drygt 3 av 10 sökande kommer in på utbildningen. Det krävs att du är rätt duktig på matte och är stresstålig, t.ex. kunna göra flera saker samtidigt under tidspress med stor nogrannhet.

Angående att ta med folk in i loket så har jag för mig att det ska vara förbjudet om man inte har särskild anledning, typ praktikanter. Men jag vet att det sker titt som tätt att folk åker med framme i loket. Och att ta med ett djur i loken anser jag vara vansinnigt korkat, tänk om hunden får för sig att springa bak o loket och gnaga på något så att du måste lämna din plats. Klarar man inte av den självständiga och ensamma yrkesroll man har som lokförare så ska man söka sig till något annat.

Nej jag har inte jobbat med något liknande.

Tror jag hade passat jobbet förutom matte-delen som sagt. Får väl bara ta och plugga huvudräkning sen försöka ge mig på testerna.

Jag är mycket av en ensamvarg så hade passat utmärkt i den rollen Ang att ta med hund var bara ren nyfikenhet, då det hade varit roligare om det hade varit möjligt!
Citera
2011-02-08, 18:20
Medlem
foppatoffel.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattmirre
Nej jag har inte jobbat med något liknande.

Tror jag hade passat jobbet förutom matte-delen som sagt. Får väl bara ta och plugga huvudräkning sen försöka ge mig på testerna.

Jag är mycket av en ensamvarg så hade passat utmärkt i den rollen Ang att ta med hund var bara ren nyfikenhet, då det hade varit roligare om det hade varit möjligt!

Jag är också en person som trivs ensam, speciellt som jobb. Bara sitta där framme och susa genom skogarna i 200 km/h i min egna lilla värld. Just nu har jag ett väldigt socialt jobb och det jobbet kan jag säga dig att jag längtar bort från rejält.

Så jag ska söka
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in