• 1
  • 2
2007-05-04, 18:26
Medlem
BoB_Burgares avatar
Hej!

Mitt nätverk är kopplad som följande: router->router->min dator. Hur skall jag bete för att öppna portar på sådant vis att de öppnas genom båda routrar?
Jag, som är inkopplad i den andra routern, vill alltså exempelvis kunna "hosta" spel o. dyl.

Utvecklar om någon uppfattar detta som lite luddigt.

Tack på förhand.

Edit: Kanske fel forum? :S

/B.
Citera
2007-05-04, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoB_Burgare
Hej!

Mitt nätverk är kopplad som följande: router->router->min dator. Hur skall jag bete för att öppna portar på sådant vis att de öppnas genom båda routrar?
Jag, som är inkopplad i den andra routern, vill alltså exempelvis kunna "hosta" spel o. dyl.

Utvecklar om någon uppfattar detta som lite luddigt.

Tack på förhand.

Edit: Kanske fel forum? :S

/B.

jaow, jag tror inte detta hör hemma i datasäkerhet ;b ... sedan hur du ska göra borde du kunna klura ut själv =D
Citera
2007-05-04, 18:31
Medlem
BoB_Burgares avatar
Nja, min kunskap om routrar är tämligen begränsad. Känns som att det är lättare att fråga om hjälp istället för att sitta och chansa hejvilt.

Hursomhelst, försöker i supportforumet istället.
Ursäkta admin!
Citera
2007-05-04, 18:47
Medlem
är det inte möjligt att öppna samma port på båda routerna prova den om det går.
Citera
2007-05-04, 19:16
Medlem
call3s avatar
första routhern. öppna port till andra routhern
ex. routher 1: port 80 --> ip till andra routher
Andra routhern öppna till din dator.
ex. routher 2: port 80 --> ip till din dator.
Borde fungera fint. (jag antar att båda kör dhcp)
Citera
2007-05-04, 19:31
Medlem
Megaforces avatar
För att det skall fungera bra så bör nog den innersta routern köra med fast IP-nummer och inte hämta dhcp-ip från den yttre routern. Den yttre routern kör DHCP mot omvärlden som en dhcp-klient, behöver inte nödvändigtvis ha DHCP-server för insidan igång (om det inte finns mer än en router innanför), men routern på insidan bör ha ett IP-nummer som ligger i rätt IP-segment, t.ex 192.168.0.1

Sen är det bara att sätta fast IP-forwarding på rätt portnummer.

Vad man får notera är att många routrar inte klarar port-forwarding om in och utsida ligger på samma nätadressområde (t.ex 192.168.0.x) så man måste i det läget konfigurera så att utsidan använder 192.168.0.1 och insidan 192.168.1.x
(detta gäller alltså den inre routern).
Citera
2007-05-04, 23:33
Medlem
DaVajjs avatar
Det jag skulle göra är att ställa in den andra routern på ett annat subnät som den tar hand om, och helt stänga av NAT/PAT-funktioner. Sedan konfigurerar man DHCP:n på den att ge inställningar anpassade efter det subnätet.

Den enda port-forwarding du måste ställa in då är på router 1, och till rätt internt IP.

Alternativ två, vilket kan vara lättare än att dela in sitt nätverk i subnät, är att välja att router 1 agerar DHCP server samt har NAT/PAT-funktioner mot Internet, och sedan reserverar ett addressområde till DHCP. T. ex 192.168.0.100-192.168.0.254.

Sedan ställer du statiskt in ip:t på router 2 till 192.168.0.2 (exempelvis) och stänger av DHCP och alla NAT/PAT funktioner på den, så den bara fungerar som en vanlig router.

Då behöver du bara ange portforwarding på den första routern som körs mot Internet, och då behöver du bara ange rätt intern ip-adress (exempelvis din fiktiva dator 192.168.0.157).
Citera
2007-05-04, 23:56
Medlem
paskharens avatar
Varför kör du med två routrar för?! Koppla in Tp-kabeln från första routern i LAN port 1 i den routern som är innan din dator, samt stäng av DHCP och ge den ett fast unikt IP, så blir den en switch. Så löser sig nog alla problem!
Citera
2007-05-05, 00:01
Medlem
DennisOlofs avatar
håller med paskharen, varför köra två routers, lite som att köra flera brandväggar i rad ? skulle det bli säkrare.

Låter bara krångligt och så mycket säkerhet behöver man inte som hemanvändare. Räcker med en router/brandvägg.
Citera
2007-05-05, 15:05
Medlem
DaVajjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paskharen
Varför kör du med två routrar för?! Koppla in Tp-kabeln från första routern i LAN port 1 i den routern som är innan din dator, samt stäng av DHCP och ge den ett fast unikt IP, så blir den en switch. Så löser sig nog alla problem!

Möjligtvis för att han har en under och övervåning och vill ha anslutningspunkter på båda våningarna.

Och nej, bara för att man stänger av DHCP och ger den ett fast unikt IP så blir den inte en switch. Det blir en mer minimalistisk router. Den arbetar fortfarande på nätverkslagret.
Citera
2007-05-05, 17:06
Medlem
paskharens avatar
Blir visst en switch, 99.9 % av alla routrar har även en inbyggd switch i sig. Om du läste det jag skrev innan så ska man ej koppla in på WAN porten, utan på första eller någon av de andra LAN portarna, det varierar lite mellan märke och märke. Switchen i sig arbetar inte på layer 3, det gör routern.
Citera
2007-05-05, 17:42
Medlem
DennisOlofs avatar
DaVajj vad menar du med under och övervåning ?

Det har väl ingen betydelse ? På den Interna sidan (LAN) behöver man bara använda sig av switchar och koppla dessa till en router. Ett hemmanät är ju inte stort och inte behöver man använda sig av subnät osv ?

Dessutom tycker jag att trådlöst är överdrivet, dra kabel för tusen

Då får man ju gigabit direkt, bra för att flytta stora mängder data om man har flera burkar, trådlöst kommer aldrig upp i den farten
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in