• 1
  • 2
2007-05-04, 17:55
Bannlyst
Sökte lite på NIX-Telefon,NIX-Registret men hittade ingen tråd om detta så jag provar med en ny tråd där alla kan ge sin synpunkt på det hela,,finns det någon tråd långt bakåt som jag inte hittar så vänlige moderator flytta denna dit i så fall,,,

Någon som vet vad som verkligen gäller när man e registrerad på NIX Registret?

Vilka får egentligen ringa en ,det ringer titt som tätt folk och när man påpekar att man är med i detta påstår alla att det inte gäller dom,,senast ringde en för 5 minuter sedan och var från någon research avdelning tel 011-4504560
när jag påpekade detta ,då sa hon att det inte gällde hennes marknadsundersökning ,,va faaaan vad gäller egentligen ,,vad e det för mening att vara med i registret när var och varannan tydligen e undantagna denna telefonterror!
Citera
2007-05-05, 16:00
Medlem
wises avatar
Seriösa bolag har som policy att inte ringa NIX-nummer men oseriösa bolag bryr sig inte, NIX ger med andra ord inget lagskydd mot telefonmarknadsföring.
Citera
2007-05-05, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wise
Seriösa bolag har som policy att inte ringa NIX-nummer men oseriösa bolag bryr sig inte, NIX ger med andra ord inget lagskydd mot telefonmarknadsföring.

Dessutom är det så att det finns någon klausul som säger på en höft "Om företaget har en kundrelation med vederbörande får dem ringa", sedan så kan det nog tolkas på massa olika sätt...
Citera
2007-05-05, 16:32
Medlem
kniebolos avatar
Sen jag registrerade mig har antalet förstörda middagar minskat från 3 st i veckan till högst 1 varannan månad. Markant förbättring således.
De enda som ringer nu är faktiskt marknadsundersökningar...de är dock inte lika irriterande.
Citera
2007-05-05, 16:42
Medlem
Nattskenets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa66
Sökte lite på NIX-Telefon,NIX-Registret men hittade ingen tråd om detta så jag provar med en ny tråd där alla kan ge sin synpunkt på det hela,,finns det någon tråd långt bakåt som jag inte hittar så vänlige moderator flytta denna dit i så fall,,,

Någon som vet vad som verkligen gäller när man e registrerad på NIX Registret?

Vilka får egentligen ringa en ,det ringer titt som tätt folk och när man påpekar att man är med i detta påstår alla att det inte gäller dom,,senast ringde en för 5 minuter sedan och var från någon research avdelning tel 011-4504560
när jag påpekade detta ,då sa hon att det inte gällde hennes marknadsundersökning ,,va faaaan vad gäller egentligen ,,vad e det för mening att vara med i registret när var och varannan tydligen e undantagna denna telefonterror!

Det stämmer att företag som gör marknadsundersökningar inte behöver rätta sig efter NIX-registret.

Om ett företag som säljer varor eller tjänster påstår att NIX-registret inte gäller dem så ljuger de och är oseriösa.
Citera
2007-05-05, 17:49
Bannlyst
Ok,,visst har det minskat rejält sedan man gick med men fortfarande ringer det folk typ när man ligger i badet eller liknande så jävla irriterande,,
synd att det inte finns ett register man kan registrera sig på som gäller all typ av telefonundersökningar försäljning m,m,,den hade nog många gått med i direkt,,
Hmmmm kanske skulle be om hemligt nummer det kanske kan få bort ytterligare några?
Citera
2008-04-22, 04:42
Medlem
SinCitys avatar
Bump...

Bumpar lite istället för att skapa en ny tråd...

Det ringde en jävligt enveten försäljare från ett företag som rimmar på Localnet. Han gav sig inte trots att jag förklarade att jag inte var intresserad för tillfället. När han vägrade ge upp så lackade jag lite och frågade varför han ringde mig trots att jag är anmäld till NIX-registret. Då påstod han att man var tvungen som konsument att förnya NIX var tredje månad. Ljög fanskapet mig rakt upp i ansiktet(örat kanske?), eller finns det något belägg alls för påståendet? Maila och klaga till företaget skall jag göra iaf och börja spela in alla telefonförsäljare med mobilen eller MP3:an, bara för att kunna vara en dryg jävel och ha möjlighet att klaga med lite underlag på fötterna...Jag kollade så att mitt nummer var spärrat fortfarande och det var det, så jag blev lite extra irriterad.

Hade snubben någon grund för sitt påstående om att man måste förnya var tredje månad? Jag finner endast informationen om vart tredje år, och det kanske var det han syftade på iof, men det är ju skitsamma vad han menade om han hade fel. Vilken är den lämpligaste åtgärden om man känner att man måste göra nåt(åtminstone klaga lite eller nåt)?
Citera
2008-04-22, 04:57
Medlem
Älgbens avatar
Ja, han ljög för dig.

Från www.nix.nu:
Citat:
En spärr gäller tills det att den tas bort eller tills tre år gått sedan spärren gjordes. Abonnenten erhåller ca tre månader innan spärren löper ut ett påminnelsebrev om att spärren har gällt i tre år. Abonnenten har då möjlighet att åter från den telefon vars nummer skall spärras ringa upp telefonsvararsystemet på nummer 020-27 70 00. Genom att med knapparna svara på de frågor som ställs kan spärren ånyo bekräftas.

Du skulle ha begärt att få numret till försäljarens chef.
Citera
2008-04-22, 06:20
Medlem
SinCitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Älgben
Ja, han ljög för dig.

Du skulle ha begärt att få numret till försäljarens chef.

Visst skulle jag gjort det, men jag hann knappt få en syl i vädret då han dundrade på om hur överlägsen deras produkt var mm. så det var inte det första jag tänkte på. Ville mest att han skulle acceptera mitt nej utan att vara påstridig, men det kunde man ju glömma. Ett mail till deras kundtjänst skall jag dock kosta på mig...
Citera
2008-04-22, 09:30
Medlem
Hazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SinCity
Visst skulle jag gjort det, men jag hann knappt få en syl i vädret då han dundrade på om hur överlägsen deras produkt var mm. så det var inte det första jag tänkte på. Ville mest att han skulle acceptera mitt nej utan att vara påstridig, men det kunde man ju glömma. Ett mail till deras kundtjänst skall jag dock kosta på mig...
Låter som samma försäljare som jag råkade ut för (samma företag i alla fall), och vi är också med i NIX-registret. Han babblade på om att deras telefonabonnemang för mobil och fast nät var så väldigt mycket bättre än alla andra, och när jag upplyste honom om att jag inte var det minsta intresserad svarade han "Men jag tar och skickar ett kontantkort så kan du själv jämföra." I det läget blev jag faktiskt en smula otrevlig, och då gav han upp. Lär sig inte försäljare att respektera ett nej? Enda resultatet av samtalet är att jagär betydligt mer negativt inställd till det företaget.
Citera
2008-04-23, 10:53
Medlem
ubersantas avatar
För att bena ut vad som gäller ang. NIX:

- Du måste förnya ditt NIX var tredje år

- Har företaget en "kundrelation" med dig får dom ringa dig. Om du har varit kund inom de senaste 12 månaderna får företaget ringa dig även om du är NIX:ad.

- Företag uppdaterar sina listor med NIX var tredje månad. Alltså kan det fortfarande ringa företag till dig upp till tre månader efter att du NIX:at dig.

- "Undersökningar" får ringa dig även om du är NIX:ad. Dock använder sig försäljare av en förklädd marknadsundersökning för att sälja till dig

edit: Går ej att NIX:a mobiltelefoner

Hoppas detta hjälper
Senast redigerad av ubersanta 2008-04-23 kl. 11:22.
Citera
2008-04-23, 11:09
Medlem
Finns det planer på att införa NIX för mobiltelefoner eller kan man redan nixa sin mobil?

Har på den senaste tiden blivit uppringd av ett antal säljare på mobilen. Innan dess har man blivit störd med massa samtal från deras uppringningsmaskiner d.v.s. de som ringer upp för att sedan lägga på. Dolt nummer har de börjat köra med också.

Angående att säljarna är otrevliga, de ringer oftast på uppdrag av någon annan och vill bara sälja grejor = många skiter fullständigt i om uppdragsgivarens företag får bad will, så länge de säljer prylar.
Senast redigerad av Reckie 2008-04-23 kl. 11:13.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in