2007-05-04, 16:36
Medlem
Prometeuss avatar
Hej hopp.
Luften som kommer från min AC har på senaste tiden börjat lukta illa, mögel har jag fått höra att det är, har läst mig till att det kan rensas ut med ett dyrt specialmedel, eller med klorin(!), klorin är såklart att föredra ekonomiskt sätt, men,
Funkar det?
Risk att det skadar något?
Var sprutar man in det?
Bilen i fråga är en peugeot 406
En liten beskrivning av hur man går till väga vore väldigt uppskattat också
Citera
2007-05-04, 20:50
Medlem
PÄRRAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prometeus
Hej hopp.
Luften som kommer från min AC har på senaste tiden börjat lukta illa, mögel har jag fått höra att det är, har läst mig till att det kan rensas ut med ett dyrt specialmedel, eller med klorin(!), klorin är såklart att föredra ekonomiskt sätt, men,
Funkar det?
Risk att det skadar något?
Var sprutar man in det?
Bilen i fråga är en peugeot 406
En liten beskrivning av hur man går till väga vore väldigt uppskattat också
Finns en procedur man kan köra.2 st olika vätskor som renar ventilationssystemet i bilen.tar ca 1,5 tim.Vi tar 400kr för det på verkstan jag jobbar på.Den ena tar bort dålig lukt ,den andra e en så kallad nybilsdoft som man blåser in i vent.systemet.
Citera
2007-05-04, 23:49
Medlem
rückblendes avatar
eftersom det bildas kondens på Ac´ns evaporator kan det bli en liten bakterie-samling där.. byt kupéfilter å använd nått bakteriedödande medel på evaporatorn,, har du ingen aning om vart det är eller hur man gör så är det nog värt 400spänn om du lämnar in det till föregående talare
Citera
2007-05-05, 00:03
Medlem
Hände samma sak för mig, sen lämnade jag in bilen för service och då bytte de nåt filter. Då försvann lukten. Nu efter 8 mån börjar den komma tillbaks.
Citera
2007-05-05, 00:38
Medlem
Diablos avatar
Jag har nån vit sprayflaska på jobbet som heter Ac-cleaner, den verkar funka utmärkt, den tar död på mögelsporer eller vad det nu heter, jag körde en runda på min egen bil, det luktar friskt och fräscht efteråt.

Det viktigaste är att rensa bort alla gamla löv och annat skräp från dräneringarna och byta kupéfilter, annars gör inte undermedlerna någon som helst nytta.
Citera
2007-05-05, 14:45
Medlem
Kolla kupéfiltret först. Kan ligga en massa löv och annat äckel i det. Sedan finns det ju speciella medel att använda, tex CRC Airco cleaner:

http://www.crceurope.com/wwwcrc/tds/...AIRCOCLEAN.PDF
Citera
2007-05-07, 04:29
Medlem
Prometeuss avatar
Sådär, kupéfilter bytt, biltema AC-cleaner-spray insprutat enl. instruktioner, och allt av en total novis vad gäller bilfixande
So far so good.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in