2007-05-04, 11:51
Medlem
Tänkte kanske söka in till Berghs, dock inte bestämt mig vilken diplomutbildning än. Senaste ansökningsdatum e 22 maj.

Har ringt olika ansvariga på skolan och fått ett väldigt gott intryck samt gjort ett besök.

Nu undrar jag bara om ngn på FB har nånting o säga om berghs? kanske nån som har gått där eller hur bra kvalité och rykte inom branschen skolan har.

tack på förhand!

Citera
2007-10-18, 06:41
Medlem
Presidents avatar
Det är bra där, fast motsvarande utbildning finns på STHLM Uni. gratis!
Citera
2007-10-18, 08:00
Medlem
Jag har gått en kurs på Berghs och funderat mycket på studier inom reklam. Så här ser det ut:

Berghs är Sveriges äldsta och mest kända reklamskola. Enligt deras hemsida så har över 50% av Sveriges reklamfolk en utbildning från Berghs (vilket mycket väl kan stämma). Varifrån tror du dom helst rekryterar? Skolan har även riktigt bra kontakter med branschen och det ska normalt inte vara några problem att få jobb efter examen. Visst finns det andra skolor, men vill du jobba med reklam så är Berghs no.1. Nackdelen är att det är hyfsat svårt att komma in (arbetsprover) och att utbildningen kostar en slant.
Citera
2007-10-18, 09:18
Medlem
Cummos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av President
Det är bra där, fast motsvarande utbildning finns på STHLM Uni. gratis!

Du har inte gått Berghs va?

Det har i alla fall jag gjort, och vill man in i reklamvärlden är det i princip den enda vettiga utbildningen i Sverige. I alla fall om man vill jobba som Art Director eller Copywriter. Vill man bli formgivare på design- eller reklambyrå finns fler skolor. Beckmans och Konstfack till exempel.

Kan bara varmt rekommendera Berghs. Man får ett sjukt bra kontaktnät och skolan är nära Sveriges byråer, vilket märks både på kompetensnivån hos lärare och på praktikmöjligheterna.
Citera
2007-10-30, 17:00
Medlem
The.Govenors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cummo
Det har i alla fall jag gjort, och vill man in i reklamvärlden är det i princip den enda vettiga utbildningen i Sverige. I alla fall om man vill jobba som Art Director eller Copywriter. Vill man bli formgivare på design- eller reklambyrå finns fler skolor. Beckmans och Konstfack till exempel.

Skitsnack! Utan att vara för patriotisk så måste jag påpeka att Beckmans är den enda Reklamutbildningen (Art Director) i Sverige på Högskolenivå. Utbildningen där är ju också 3 årig till skillnad mot Berghs 2 år (om det inte ändrats på senare tid). När det sedan gäller att väl få jobb som AD så är det mer Portfolio och person/kontakter som gäller än skola men rent spontant skulle jag tro att det är flera av toppnamnen som gått Beckmans än Berghs.
Citera
2007-11-04, 14:03
Medlem
Har gått där i 2 år.
Kostar en hel del men har bra rykte.
Tyckte kanske att en del personal var lite väl posh...
Citera
2007-11-14, 01:58
Medlem
-benito-s avatar
Har också tänkt att söka till Berghs. Hur pass svåra är arbetsproverna? Till saken hör också att jag i dagsläget är 34 år och jobbar som journalist och vill byta bana. Är detta realistiskt? Ni som gått på Berghs är det bara kids där? Kommre jag vandra korridorena som ett överårigt miffo och driftkucku?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in