2007-05-04, 09:51
Medlem
kalabalikens avatar
Jag tänkte bleka några vita lakan som blivit grådaskiga. På klorinflaskan står att jag ska köra dem i maskin med 1-2 dl klorin i 40 grader. Vad jag funderar på är om de ska tvättas i 60 grader först så att de är "rena" redan då de ska blekas?

Har ni några andra tips så tar jag tacksamt emot dem.
Citera
2007-05-04, 09:55
Medlem
Megaforces avatar
Tvätta i 60 eller 95 med vittvättmedel. Detta tvättmedel innehåller bla optiska vitmedel som aktiveras vid 60 grader, och därför inte funkar lika bra i 40.

För att få bäst effekt så måste lakanenen också bestrålas med UV-ljus, vilket görs lättast genom att man hänger dem ute en solig dag. Då bleks tyget effektivast.

Att bara tvätta och köra i torktumlare ger ganska svag blekning. Så det är hängning utomhus som gäller om man vill få lakanen riktigt vita igen.
Citera
2007-05-04, 09:57
Medlem
kalabalikens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Tvätta i 60 eller 95 med vittvättmedel. Detta tvättmedel innehåller bla optiska vitmedel som aktiveras vid 60 grader, och därför inte funkar lika bra i 40.

För att få bäst effekt så måste lakanenen också bestrålas med UV-ljus, vilket görs lättast genom att man hänger dem ute en solig dag. Då bleks tyget effektivast.

Att bara tvätta och köra i torktumlare ger ganska svag blekning. Så det är hängning utomhus som gäller om man vill få lakanen riktigt vita igen.

Nu brukar jag alltid köra dem i 60 grader med vittvättmedel. Men de har blivit dassiga ändå. På tvättrådet står max 60 grader så jag är lite tveksam till 95 grader. Därav idén till klorintvätt.
Citera
2007-05-04, 11:39
Medlem
Giggis avatar
Tvätta dem först och lägg dem sedan i blöt i ett klorinbad över natten och tvätta dem sen igen på morgonen! Så brukar min mamma göra och det räcker bra.
Citera
2007-05-04, 15:14
Medlem
aryan_utophias avatar
jag skulle tvätta dem först i 60 grader med tvättmedel, sen köra i klorin.

Jag skulle även rekommendera att du testar att använda vittvättmedel för att hålla lakanen vita o rena.

Skonas o Eldorados tvättmedel är bäst enligtnär de testade på PLUS på SVT. Jag brukar köra med Eldorados tvättmedel det är skitbra o skitbilligt.
Citera
2007-05-04, 23:59
Medlem
kalabalikens avatar
Tack för tipsen.

Lakanen ligger i badkaret i klorinbad. Jag tror iofs att jag har för lite klorin i vattnet.

Nu är det bara att hoppas på sol imorgon så att de kan hänga ute.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in