2007-05-04, 09:08
Medlem
Trays avatar
Har alltid detta problem när jag fotar skymmingar. Horrisonten blir alltid oskarp och det ser ut som det är på grund av skakig exponering. Men det är det inte. har alltid kameran på stativ och knäpper bilderna med fjärr.

Några tips?
Citera
2007-05-04, 10:30
Medlem
Harryetts avatar
du fokuserar säkert fel..

använd hyperfokalavståndet och fokusera manuellt
Citera
2007-05-12, 11:43
Medlem
Trays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harryett
du fokuserar säkert fel..

använd hyperfokalavståndet och fokusera manuellt

Hyperfokalavståndet?

Går det inte att sätta en av fokuseringspunkterna mitt på horristonten o sen köra auto fokus? Min syn kan man inte lita på direkt
Citera
2007-07-17, 06:02
Medlem
Trays avatar
Bump...

Hyperfokalavståndet? kan någon förklara hur det där fungerar?
Citera
2007-07-17, 11:15
Medlem
503s avatar
Tecknet på fokusen som är en liggande åtta.
Citera
2007-07-17, 11:53
Medlem
PLACEBOiSTiCs avatar
Oändlig fokus betyder det...
Citera
2007-07-17, 11:59
Medlem
Tenses avatar
Oändlig fokus... Har säkert missuppfattat något, men det gör inget för då säger ni till och jag lär mig något!

Vad är minimumgränsen i avstånd till kameran för att det ska hamna i fokus? Är säkert olika från objektiv till objektiv.. För mitt kitobjektiv är det mer än låt säga 50 meter. Allt bakom denna gräns är i fokus.
Citera
2007-07-17, 12:35
Medlem
Farbror Sallads avatar
För det första; vad har du för kamera? Att fokusera manuellt med en kompakt är inte det lättaste i mörker.

Hyperfokalavståndet är det avstånd där du ska fokusera för att vid ett visst bländarvärde få skärpa över i stort sett hela bilden. Vid korta brännvidder kan man få fokus från bara kanske nån meter från kameran till oändligheten, om man ställer fokus där emellan.

http://www.dofmaster.com/hyperfocal.html

Om du har en systemkamera så kan du kolla på fokusskalan på objektivet att fokus hamnar på "liggande åttan" när du använder autofokus. Då ska det inte bli oskarpt, utan det beror då troligen på ostadigt stativ.
Citera
2007-07-17, 14:03
Medlem
Tenses avatar
Läsvärd länk. Tack. =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in