Citat:
Ursprungligen postat av qrizze
Vad jag läste för ett lite tag sedan är att hårddiskarna i windows vista laddas väldigt mycket de första dagarna därför att de ska indexeras så du kan använda sökfunktioner mycket snabbare. men jag vet inte rikigt ifall det stämmer. men vänta ett par dagar så kanske det fungerar bättre.
Det kan vara all deles korrekt med tanke på att Vista använder samma taktik med annan mjukvara såsom spel. Microsoft Windows Vista startar F.E.A.R på en sekund och ibland snabbare, och att stänga ned spelet går lika snabbt som att stänga ned en mapp. Detta beror väl på den nya prefetchtekniken som nu heter något annat, men den är ojämförbar med XP's prefetch kan betraktas som beta om man testat Vista som ständigt (försöker) optimera systemet till maximal prestanda. Många är dumma och avaktiverar UAC, prefetch, indexering och dylikt bara för att man kunde göra det i XP, men att göra det i Vista är som att nästan gå ner sig till XP igen. Indexeringstjänsten är nästan perfektionerad i Vista vad jag upplevt, sökningarna reagerar nästintill direkt vid tangenttryckningar (så man ser processen live medan man skriver), och att avaktivera prefetch slöar ned hela Vista och de som även avaktiverar UAC förstör lite av den höga säkerheten i Vista (som påminner om Linux Ubuntu's nuvarande system).
Det prestandadilemma jag hamnat i visar sig aldrig när jag spelar (förutom i Steam och Sourcebaserade spel såsom CS:S, väldigt irreterande) och dylikt utan som mest efter man startat datorn, det vore bättre om man kunde ställa in indexeringen eller vad som nu orsakar nedgången i skrivbordsprestanda, att endast köras när datorn är i skärmsläckare eller har varit inaktiv under viss tid.