2007-05-03, 21:23
Medlem
Vrövhåls avatar
Om man skulle vilja köra ett 64bitars windows i dagens läge, vad har man då att välja på?
Jag vet att XP och Vista finns i 64bitars versioner,finns det någon mer variant..Windows 2003 t ex? Vilken fungerar bäst?
Finns det någon som helst fördel med att köra ett 64bitars operativ i dagsläget,vilka är de isåfall?
När kommer egentligen 64bitars revolutionen komma..det verkar inte som att mjukvarutillverkarna är så intresserade av att skapa mjukvara som utnyttjar dagens 64bitars processorer maximalt.
Citera
2007-05-03, 21:31
Medlem
Phass avatar
Varför skulle du vilja köra "2003" ? Ska du köra Windows, är det XP som gäller. Möjligtvis Vista då. Satsar du på 64 bit, tycker jag att Vista är det bästa alternativet, dock så är inte 64 vs 32 bit mitt bästa ämne.
Citera
2007-05-03, 22:26
Medlem
Vrövhåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phas
Varför skulle du vilja köra "2003" ? Ska du köra Windows, är det XP som gäller. Möjligtvis Vista då. Satsar du på 64 bit, tycker jag att Vista är det bästa alternativet, dock så är inte 64 vs 32 bit mitt bästa ämne.

Tja, jag har hört att vissa kör windows 2003 och påstår att det ska vara bättre/stabilare än XP, men jag vet inte,har aldrig testat själv.
Jag kommer väl antagligen köra på 32bits windows xp ett tag till...men jag tycker det borde vara dags för 64bitars tekniken att ta över snart.

/edit Windows Server 2003 är visst det korrekt rätta namnet på detta OS,har ni uppfattat mig korrekt rätt?
Citera
2007-05-03, 22:33
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phas
Varför skulle du vilja köra "2003"?

Windows 2003 Server har flera funktioner som inte finns på XP, tex Skuggkopia.

Stabiliteten är nog likartad.

64-bitars kör man om man behöver mer minne än 4GB, eller har speciella applikationer som kräver 64 bitar. Drivrutiner saknas ofta till 64-bitarssystem, till äldre hårdvara ex.
Citera
2007-05-03, 22:39
Medlem
Vrövhåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Windows 2003 Server har flera funktioner som inte finns på XP, tex Skuggkopia.

Stabiliteten är nog likartad.

64-bitars kör man om man behöver mer minne än 4GB, eller har speciella applikationer som kräver 64 bitar. Drivrutiner saknas ofta till 64-bitarssystem, till äldre hårdvara ex.

Ok, det lär väl dröja några år tills spelen kräver mer än 4GB ram..så tills dess kan man alltså med gott samvete glömma allt vad 64bits programvara heter.
Citera
2007-05-04, 02:15
Medlem
kklasens avatar
Om man har en 64-bitars processor, som nästan alla i dagsläget har!?
Så kommer 64-bitars program på ett 64-bitars operativsystem funka mycket bättre. T.ex. Deamon Tools tar på sig ca 30 sek att mounta en image (för mig nu), tog mig ca 1-2 sek på WinXP 64 än nu när jag kör 32-bitars.

Det är tråkigt att det inte finns drivrutiner till allt. Det är också anledningen till att jag byte tillbaka till 32-bit. Men jag saknar prestandan som kommer från WinXP 64, så som jag upplevde det. Sitter på en 3 Ghz med HT bara.
Förutom det så finns inte WinXP 64 på svenska, utan man får ladda ner ett svenskt MUI-pack och installera i efterhand.

Det är ingen skillnad på XP och Win Server 2003 förutom att den är gjord för server. Finns webserver, dns-server o dhcp-server o ja... allt vad server nu innebär. Samt skuggkopiering, som sagt.
Citera
2007-05-04, 08:35
Medlem
64Bits Linux to the people!

Jag tycker iaf att man ska vänta med att gå över. Jag vet inte hur det är i Windows, men i linux så är det en del krångel med 64Bits programvara och att flash och java inte funkarerar riktigt.
Citera
2007-05-05, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vrövhål
Jag vet att XP och Vista finns i 64bitars versioner,finns det någon mer variant..Windows 2003 t ex?

Windows XP x64 är bara XP till namnet. I övrigt är den baserad på Windows Server 2003.

Citat:
Finns det någon som helst fördel med att köra ett 64bitars operativ i dagsläget,vilka är de isåfall?

Om du har mer än 2-3 GiB RAM i datorn kommer en del att vara outnyttjat om du kör ett 32-bitars operativsystem. Detta eftersom systemet mappar upp hårdvara och annat i den övre delen av adressrymden. Vill man använda alla 4 GiB så bör man då skaffa en 64-bitarssystem.

Citat:
När kommer egentligen 64bitars revolutionen komma..det verkar inte som att mjukvarutillverkarna är så intresserade av att skapa mjukvara som utnyttjar dagens 64bitars processorer maximalt.

När det blir tillräckligt stor efterfrågan skulle jag tro.

Citat:
Ursprungligen postat av -198
64Bits Linux to the people!

Jag tycker iaf att man ska vänta med att gå över. Jag vet inte hur det är i Windows, men i linux så är det en del krångel med 64Bits programvara och att flash och java inte funkarerar riktigt.

Jaså? Jag kör Fedora Core 6 för x86-64 (i dual-boot med 32-bit Windows XP) och har fungerande Flash-plugin. Detta beror på att jag installerat en 32-bitars Firefox 2.0 (den som följde med är ju 1.5.x, den är ju gammal), och då funkar Flash utmärkt.

Java har jag inte testat, men jag vet inte varför det skulle bli problem där. 32-bitarsprogram kan köras utan problem i 64-bitars Linux, eftersom alla funktionsbibliotek installeras i både 32- och 64-bitarsvariant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in