2007-05-03, 20:43
Medlem
tefans avatar
Tjenare. Jag tänkte be om lite hjälp angående halsen på min elgitarr.

Jag har precis införskaffat mig en ny elgura. En Jackson DKMGT Dinky närmare bestämt. Jag är mycket nöjd, då den är ritktigt skön att lira på, nästan.

Problemet är att halsen känns kletig och tung på något sätt. Ungefär som om du fettat ner händerna med chips eller annat gojs. Det är väl bara att tvätta halsen med lite yes diskmedel och en trasa, för att sedan slänga på nya fräscha strängar, tänkte jag. Men icke!
Halsen känns fortfarande sträv på något sätt, och bjuder mer glidmotstånd och friktion än vad jag upplevt från andra gitarrer.

kan det vara så att jag behöver impregnera halsen med någon magisk olja eller liknande? Jag har lirat ett bra tag nu, men är rätt borta vad gäller gitarrhårdvara. En är väl ingen materialspelare . Jag tar gärna emot alla tips jag kan få.

Tacksam för svar
/tefan
Citera
2007-05-04, 08:24
Medlem
GodBolts avatar
Jag kör Fenders mist & wipe finish enhancer ca varannan vecka, tycker den hjälper till att göra halsen mjuk och "hal". Dessutom luktar det gott.

De här fick jag förövrigt betalt för att säga
Citera
2007-05-04, 08:38
Medlem
Social Suicides avatar
Låter väldigt skumt, men det enda tipset jag kan ge dig är samma som ovanstående, prova med en riktig gitarr-finish "enhancer", istället för Yes, jag tror att inte Yes är så otroligt bra för gitarren.

[quote=GodBolt]Fenders mist & wipe finish enhancerQUOTE] <--
Citera
2007-05-04, 10:40
Medlem
Don Fadäsos avatar
Jag har spelat gitarr i över tjugo år och har då och då stött på guror med det problem du beskriver. Om det verkligen inte skulle hjälpa att "diska" halsen så rekommenderar jag att du går till en musikaffär för att fråga om hjälp. En ordentlig diskning bör dock hjälpa. Tänk då på att även göra rent greppbrädan.

Vissa av mina polare (två stycken faktiskt) har något som skiljer deras fingrar från alla andra. De har extrem handsvett. När dessa personer spelar på en gitarr så lämnas det hudrester överallt och ett par nyligen bytta strängar kan efter fem minuters spelande från dessa personer verka vara flera år gamla. När jag spelat på deras gitarrer har jag nästan velat kräkas på grund av alla beläggningar som finns på hals, stall, strängar etc.

Om du har det problem som de har så rekommenderar jag att du ALLTID tvättar och torkar händerna ORDENTLIGT innan du spelar gitarr. Du bör då även skaffa en pimpsten så att du kan se till att bli av med alla hudrester som kan flagna av och hamna på gitarren.

Jag hoppas att du inte har deras problem men om du har det så hoppas jag att mina råd hjälper dig.
Citera
2007-05-04, 11:39
Moderator
Nospheratus avatar
Nej nej,

Skaffa vanlig träolja, sån där man oljar in utemöbler (i trä) eller verandan med. Detta tips har jag fått från Anders på Gitarrtorget så det är ingen scam som jag har hittat på alldeles själv. Kostar typ tio spänn för en liten burk på Överskottsbolaget och räcker till många guror. Jag lovar, detta är som ett skönt lavemang för gitarrhalsen.
Citera
2007-05-04, 14:05
Medlem
Vappas avatar
Är halsen lackad eller oljad? En lackad yta blir blank men samtidigt sträv på något märkligt sätt. Oljade halsar tycker jag är skönare.

Nospheratu--> hjälper det att olja en lackad hals?
Citera
2007-05-04, 16:35
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vappa
Nospheratu--> hjälper det att olja en lackad hals?

Oj shit, de vete fan. Det sa han ingenting om, men rimligtvis kan det väl inte funka att olja en lackad hals väl?
Citera
2007-05-04, 17:22
Medlem
DenLedes avatar
Ingen som har något tips på en bra olja till greppbrädan (mörk)?
Citera
2007-05-05, 01:10
Medlem
Personligen gillar jag inte behandlade halsar som tex lackade för att då kan de bli precis som du beskriver det, mitt tips är att ta ett någolunda fint sandpapper och sandpappra halsen tills det känns bra. Det är trotsallt din gitarr och du ska trivas med den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in