2007-05-05, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Troligen kan du köra noswap utan problem också när du har 2 gb minne, men det är lite överkurs. Kan tänka mig att vissa program kan bli lite griniga över sånt, så ta det säkra före det osäkra.

Har man 2 GiB minne kan man dock köra med en liten swap. Jag har 2 GiB RAM och 1 GiB swap, och det funkar utmärkt. Jag har aldrig märkt att den har använts (nu har jag iofs bara haft den här datorn i en vecka), så även en mindre swap skulle nog funka, t.ex. 512 MiB.
Citera
2007-05-07, 21:06
Medlem
junks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av init
Har man 2 GiB minne kan man dock köra med en liten swap. Jag har 2 GiB RAM och 1 GiB swap, och det funkar utmärkt. Jag har aldrig märkt att den har använts (nu har jag iofs bara haft den här datorn i en vecka), så även en mindre swap skulle nog funka, t.ex. 512 MiB.

512MB räcker gott o väl för en desktop dator under linux, du behöver bara ha lika mycket swap som du har ram minne om du ska köra debug på kerneln eller program som använder ram minnet. Swapen använder linux istortsätt aldrig eftersom linux använder i stället ram minnet på ett bättre sätt.
Citera
2007-05-08, 15:03
Medlem
Caps_Locks avatar
OKEJ / Nu 'r jag inne i linux, startup cd>n

Som ni marker sa vet jag inte ens hur man skriver svenska tecken...

Vill aven veta hur man formaterar och installerar detta som standard OS sa man slipper skivan?

Tog dessutom ett tag att logga in da jag fragetecken och underline har bytt plats
Citera
2007-05-08, 15:11
Medlem
Om det är Ubuntu du har så bör det vara
System-Preferences-Keyboard-Layout

Lägg där till Svenska och ta bort det andra språket.

Guide för att installera Ubuntu :
http://ubuntu-bossieman.blogspot.com...ed-ubuntu.html

Och vi tackar som vanligt Bossieman
Citera
2007-05-08, 15:50
Medlem
Caps_Locks avatar
men... tillbaka till dethär med säkerhetsprogram... okej, jag har redan hört att det inte finns AV... Men jag som inte har router behöver verkligen en brandvägg... något förslag?
Citera
2007-05-08, 15:53
Medlem
Bossiemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caps_Lock
men... tillbaka till dethär med säkerhetsprogram... okej, jag har redan hört att det inte finns AV... Men jag som inte har router behöver verkligen en brandvägg... något förslag?

Firestarter är populärt - kör det.
Citera
2007-05-08, 16:00
Medlem
ovopaxs avatar
Känns som det här kan vara rätt tråd att posta i.
När jag ska starta ett program via terminalen får jag två felmeddelanden.
Programmet startar men de här meddelanden stör mig, kan ni tolka dem eller tipsa om hur jag får bort dem.

Kolla här: http://surl.se/astd
Citera
2007-05-08, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bossieman
Firestarter är populärt - kör det.
Hur installerar man det?
(Tänk på rubriken)
Citera
2007-05-08, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av junk
512MB räcker gott o väl för en desktop dator under linux, du behöver bara ha lika mycket swap som du har ram minne om du ska köra debug på kerneln eller program som använder ram minnet. Swapen använder linux istortsätt aldrig eftersom linux använder i stället ram minnet på ett bättre sätt.

Detta har dock inte alltid varit fallet. Fram t.o.m. 2.4-serien av kärnor rekommenderades att swap-storleken skulle vara dubbelt så stor som den installerade minnesmängden. Jag vet att vi försökte köra servrar med Linux 2.4 på jobbet utan swap (men med 4 GiB minne), och det gick inte problemfritt.
Citera
2007-05-08, 20:51
Medlem
Bossiemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vTrill
Hur installerar man det?
(Tänk på rubriken)

Sorry, det kommer info om detta i min 7.04 guide som jag jobbar på för tillfället. Men ok, så här gör du.

System --> Adminstration --> Pakethanteraren Synaptic.
när den startat upp klicka på sök, skriv in firestarter och sök. Du får då upp ett paket markera det och tryck sedan på verkställ.
Citera
2007-05-08, 21:09
Medlem
Caps_Locks avatar
Har nu installerat mplayer och jag söker någon liknande funktion: använd alltid detta för att öppna dessa filtyper, som i windows
Citera
2007-05-08, 23:03
Medlem
Caps_Locks avatar
Få en linuxdator så säker som möjligt?

Ok, Firestarter, brandvägg!

Antivirus då?

Jag tänkte mer på om man kör en dator som server så vill man ju ha lite högre säkerhet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in