Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-05-03, 18:10
  #1
Medlem
Caps_Locks avatar
Hej!

Vill börja med att säga att jag inte vet ett skit om linux, det enda jag vet är att jag hatar Microsoft

Och... Jag har hört att den bästa disten av linux ska vara Ubunto?

Nåja, några allmänna frågor:

* Behövs det överhuvudtaget något antivirus/brandvägg/antispyware?

* Fungerar mp3, avi och såntdär?

* Vad ska man ha för uppspelningsprogram, winamp, VLC och realplayer fungerar väl inte?

* Jag har ett behov att ha igång datorn dygnet runt, klarar linux det?

* Kommer jag kunna använda MSN, DC++, utorrent, audacity och office?

* Hur är det med spel?

----Alternativ?-----
Citera
2007-05-03, 18:20
  #2
Medlem
junks avatar
brandvägg finns inbyggt med iptables, Linux är secure by default så det är svårt att få infekterat av virus/spyware så det går bra utan program för det.

Ja

VLC tex.

Linux klarar 24/7/365*?

Ja istället för msn kör du Gaim, amsn eller likande tex.

finns ett gäng google hjälper dig gärna på traven.
Citera
2007-05-03, 18:27
  #3
Avstängd
En jävla smartskalles avatar
Jupp. Ubuntu är enkelt och bra.

HÄR kan du får svar på svenska på ungefär ALLT: http://ubuntu-se.org/smf/index.php

Senaste Ubuntu för nedladdning, nordic version: http://ftp.acc.umu.se/mirror/ubuntu-misc/ubuntu-nordic/

Och om du vill ha skivorna gratis hemskickade (och orkar vänta ett tag): https://shipit.ubuntu.com/
Kostar inte ens porto.

Lycka till!

/Linuxtalibanen
Citera
2007-05-03, 18:33
  #4
Medlem
Inge antivirus och sånt shit.

mp3 och allt funkar.

VLC och Mplayer är dom bästa mediaspelarna.

Linux om någon klarar att stå på dygnet runt. Känner folk som har haft på deras datorer i ca ett år utan att stänga av den.

MSN funkar.
DC++, nja.. jag har inte hittat nån bra DC++ klient för linux.. nån som vet?
rTorrent är en perfekt alternativ till µTorrent, Det är inte grafiskt, men det är den bästa klienten jag vet.
Audacity va först gjort för linux om jag inte missminner mig, så ja det funkar.
OpenOffice är ett bra alternativ till Office.
Ja, spel.. Finns en del spel som stödjer linux "out of the box", t.ex alla ID software games som Quake serien, UT serien m.m. Sen kan man alltid köra lite spel via Wine.
Citera
2007-05-03, 18:51
  #5
Medlem
Redbeards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -198
Inge antivirus och sånt shit.

mp3 och allt funkar.

VLC och Mplayer är dom bästa mediaspelarna.

Linux om någon klarar att stå på dygnet runt. Känner folk som har haft på deras datorer i ca ett år utan att stänga av den.

MSN funkar.
DC++, nja.. jag har inte hittat nån bra DC++ klient för linux.. nån som vet?
rTorrent är en perfekt alternativ till µTorrent, Det är inte grafiskt, men det är den bästa klienten jag vet.
Audacity va först gjort för linux om jag inte missminner mig, så ja det funkar.
OpenOffice är ett bra alternativ till Office.
Ja, spel.. Finns en del spel som stödjer linux "out of the box", t.ex alla ID software games som Quake serien, UT serien m.m. Sen kan man alltid köra lite spel via Wine.

Personligen tycker jag kTorrent är fantastiskt... och DC klient finns... minns dock inte riktigt vad den heter eftersom jag inte har DCat på år och dar... men sök på www.freshmeat.net
Citera
2007-05-03, 18:59
  #6
Medlem
Caps_Locks avatar
är det helt totalt annorlunda än windows, eller kommer jag känna igen mig?

EDIT: antivirus kanske inte behövs som sagt? men brandvägg? det känns som om det vore lika lätt att bryta sig in i en linuxmaskin som en windowsmaskin?
Citera
2007-05-03, 19:06
  #7
Medlem
Redbeards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caps_Lock
är det helt totalt annorlunda än windows, eller kommer jag känna igen mig?

EDIT: antivirus kanske inte behövs som sagt? men brandvägg? det känns som om det vore lika lätt att bryta sig in i en linuxmaskin som en windowsmaskin?

Ganska annorlunda är det... men jag tycker layouten är mer lättbegriplig och användarvänlig än windows så det kommer säkert gå fint testa kubuntu om du är osäker dock...
www.kubuntu.org
Citera
2007-05-03, 19:09
  #8
Avstängd
En jävla smartskalles avatar
Så annorlunda är det inte, startknappen sitter däruppe istället för därnere, och officeprogrammet är gratis och kostar inte 10000.. Det finns ingen internetexplorer däremot finns firefox..

Ska nog inte vara några problem där inte.


Det fina med ubuntu är ju att man kan provköra en stund UTAN att installera. Man kan köra direkt från cd'n!
Citera
2007-05-03, 19:16
  #9
Medlem
Vrövhåls avatar
Bered dig på timmar av googlande och frustration för att lösa problem som tar en minut att lösa i windows.
Citera
2007-05-03, 19:28
  #10
Moderator
rancors avatar
Om du laddar ner Ubuntu så kan du boota på cd-skivan och använda den som live-cd. Alltså använda operativsystemet utan att installera det. Tänk bara på att det är oerhört mycket långsammare att använda från cd än installerat på en hårddisk så prestandan är inte rättvis, riktigt, riktigt orättvis faktiskt.

När du labbat lite är det bara att boota utan CD och din dator är tillbaka som vanligt.
Citera
2007-05-03, 19:52
  #11
Avstängd
En jävla smartskalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vrövhål
Bered dig på timmar av googlande och frustration för att lösa problem som tar en minut att lösa i windows.

Skulle nog säga samma sak, fast tvärtom, och jag är nybörjare på linux.

Bered dig på att kolla några länkar istället!
http://www3.telus.net/lordfoul/pics/...u%20links.html
Citera
2007-05-03, 19:59
  #12
Medlem
Onakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vrövhål
Bered dig på timmar av googlande och frustration för att lösa problem som tar en minut att lösa i windows.

Amen to that brother.

Vill inte avskräcka dig men mina första och pågående strider med linux har varit fulla av frustration och många sömnlösa kvällar framför google.

Men det är faktiskt väldigt simpelt att lära sig, efter ett litet tag så kommer du förstå varför ditt och datt som du skrev i terminalen blir sipp och sapp i datorn.

Det finns en kanon guide till Ubuntu här på FB http://www.flashback.org/showthread.php?t=412444

Får jag fråga om du ska byta på en laptop eller en stationär?
Jag hade ett helvete att få min laptop att fungera i Linux speciellt med WiFi-anslutningen. Men har du vanlig hederlig kabel till internet så kommer det gå utan problem.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback