• 1
  • 2
2007-05-02, 20:19
Medlem
Alladins avatar
Drar just 1500st som ett exempel, men vad händer om polisen tar en med kanyler/sprutor av den mängd att överlåtelse/försäljning antas av polisen/åklagaren?
Citera
2007-05-02, 20:31
Medlem
Doctor Whos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alladin
Drar just 1500st som ett exempel, men vad händer om polisen tar en med kanyler/sprutor av den mängd att överlåtelse/försäljning antas av polisen/åklagaren?

Kan inte tänka mig att det skulle vara olagligt på något sätt om du/man nu lagt beslag på dessa kanyler/sprutor på ett lagligt sätt?

Det finns väl inget olagligt i att köpa/inneha kanyler?

Ursäkta att jag inte har något juridiskt direkt svar, men det är väldigt svårt för mig att se någon fälld för "olaga kanylinnehav".
Citera
2007-05-02, 20:34
Medlem
Alladins avatar
Jodå:

Citat:
Förordning (1968:70) med vissa bestämmelser om injektionssprutor och kanyler
[Fakta & Historik]

1 § I denna förordning förstås med spruta, injektionsspruta, och med kanyl, injektionsnål, som kan användas för insprutning i människokroppen.

2 § Sprutor eller kanyler får införas i riket endast av
a) den som är behörig att driva handel med sådana varor,
b) den som innehar särskilt tillstånd att till riket införa sådana varor.
Utan sådant tillstånd får dock sprutor eller kanyler medföras av resande för personligt bruk som grundas på föreskrift av läkare eller annars visas vara lovligt. I fråga om hantering av oförtullade sprutor eller kanyler gäller lagen (1973:980) om transport, förvaring och förstöring av införselreglerade varor, m.m. Förordning (1981:206).

3 § har upphävts genom kungörelse (1973:1008).

4 § Handel med spruta eller kanyl får bedrivas endast av
a) den som enligt 4 eller 5 § lagen (1996:1152) om handel med läkemedel m.m. får bedriva detaljhandel med läkemedel, eller
b) någon annan som har tillstånd att handla med varan. Lag (1996:1155).

4 a § För att täcka statens kostnader för kontrollen av sprutor och kanyler skall den som söker eller erhållit tillstånd enligt 2 eller 4 § erlägga särskilda avgifter som bestäms av regeringen. Lag (1991:231).

5 § Tillsynen över efterlevnaden av denna förordning och med stöd därav meddelade föreskrifter utövas av läkemedelsverket. Förordning (1990:550).

6 § 1 mom. Om påföljd för olovlig införsel av spruta eller kanyl och försök därtill stadgas i lagen (2000:1225) om straff för smuggling. Lag (2006:324).

6 § 2 mom. Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet
a) saluhåller eller överlåter spruta eller kanyl utan att vara berättigad därtill eller i strid mot villkor, som gäller för tillstånd till sådan verksamhet,
b) i ansökan om tillstånd enligt denna förordning lämnar oriktig uppgift rörande förhållanden av betydenhet,
dömes till böter eller, om brottet är grovt, till fängelse i högst ett år.

7 § Spruta eller kanyl, som saluhållits eller överlåtits i strid mot denna förordning eller mot föreskrift, som meddelats med stöd därav, skall förklaras förverkad, om det ej är uppenbart obilligt. I stället för spruta eller kanyl får dess värde förklaras förverkat.
Bestämmelserna i 2 och 3 §§ lagen den 9 maj 1958 om förverkande av alkoholhaltiga drycker m.m. gäller i tillämpliga delar, när beslag skett av spruta eller kanyl, som kan antagas vara förverkad enligt första stycket. Angående beslag av annan egendom, som avses i första stycket och som kan antagas vara förverkad, gäller bestämmelserna i rättegångsbalken.

8 § Tillstånd enligt 2 och 4 §§ meddelas av läkemedelsverket.
Talan mot läkemedelsverkets beslut enligt första stycket föres hos kammarrätten genom besvär. Förordning (1990:550).

9 § Närmare föreskrifter för tillämpningen av denna förordning meddelas av Konungen eller, efter Konungens bemyndigande, läkemedelsverket. Förordning (1990:550).

Frågan är bara vad som bestämmer om det är ett grovt brott eller inte, samt vad för straff det brukar ge?

Kanylerna/sprutorna är alltså införskaffade utan recept på sådana.
Citera
2007-05-02, 20:38
Medlem
bullybrugds avatar
Citat:
Jodå:

Frågan är bara vad som bestämmer om det är ett grovt brott eller inte, samt vad för straff det brukar ge?

Kanylerna/sprutorna är alltså införskaffade utan recept på sådana.

Jag har fått en bunt häst-sprutor (stora som fan)av en bekant (hästägare och möbelrenoverare) att ha när jag ska fylla lim i vävblåsor och liknande när jag gör målarjobb.
Är jag skyldig till olaga innehav?
Citera
2007-05-02, 20:58
Medlem
Alladins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullybrugd
Jag har fått en bunt häst-sprutor (stora som fan)av en bekant (hästägare och möbelrenoverare) att ha när jag ska fylla lim i vävblåsor och liknande när jag gör målarjobb.
Är jag skyldig till olaga innehav?

Nja, är det kanyler till dom så är du nog det ja. Om man ser till punkt och pricka på lagen... så som jag tolkar de.
Men straffpåföljd som sagt???
Citera
2007-05-02, 21:15
Medlem
Kadeks avatar
!
Citera
2007-05-02, 21:28
Medlem
Doctor Whos avatar
Om du bara innehar dessa kanyler, alltså ej har INFÖRT dem i landet (läs: importerat) så står det väl inget om det? Allt jag ser ur dina egna och andras lagtexter handlar om HANDEL med sprutor/kanyler. Dvs att du t.ex säljer dem?

Ditt första inlägg handlar om vad du eventuellt skulle begått för lagbrott genom att bara inneha 1500st kanyler, inte om du aktivt säljer dem.

Rent praktiskt måste man väl t.ex som diabetiker vara tillåten att köpa ett helt livsförråd av sprutor/kanyler till bulkpris utan att göra sig skyldig till något brott? Sen om man börjar bedriva handel med dessa verktyg så återgår vi till tidigare nämnda brott (handel).
Citera
2007-05-02, 21:30
Medlem
Doctor Whos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kadek
!

Vad i helvete skrev du ett utropstecken för?
Citera
2007-05-02, 21:35
Medlem
Kanyler får man ju tillbaka från polisen.. Inget olagligt att ha dom hemma..
Citera
2007-05-02, 23:13
Medlem
Alladins avatar
Men brott om de kan bevisa försäljning då, eller rättar de sagt straff/böter?
Citera
2007-05-02, 23:28
Medlem
Doctor Whos avatar
Citat:
Men brott om de kan bevisa försäljning då, eller rättar de sagt straff/böter?

Ursäkta men jag förstår inte vad du menar?

"Men brott om de kan bevisa försäljning då, eller rättar de sagt straff/böter?"

Menar du vad straffpåföljden skulle vara om de kunde BEVISA försäljning?
Det var då absolut inte vad du undrade i ditt trådskapande inlägg, då undrade du om nån form av teoretiskt försälningsönskande beroende på hur många kanyler du hade i din ägo.

Du postade ju själv utdrag ur lagen när det gäller försäljning/handel med kanyler, eventuell påföljd får du besked om när du genomgått rättegång? Vad i helvete? Vad undrar du egentligen?

Vill du få fram tidigare rättsliga påföljder av att handla med kanyler så är inte direkt lagens långa arm många siffror bort Det är bara att ringa och fråga, du kan vara anonym! :P
Citera
2007-05-02, 23:30
Medlem
.filantrops avatar
Jag tror att han vill veta straffpåföljden ifrån någon på flashback som har åkt dit för kanylförsäljning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in