2007-05-02, 18:47
Medlem
dammsugares avatar
Hej är så att min bärbara krashade just, tror det är nätaggregatet som krasha, aja nu ska den ialf in på service men jag har en hel del välldigt viktig information som ligger på hårddisken på den datorn, så jag plockade ur hårddisken för att tömma den på den stationära datorn jag har.
efftersom det är 2,5" diskar på bärbara så inhandlade jag:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=8130

Tryckte in skiten i en IDE kabel och anslöt strömen, trycker i hårddisken, startade datan å det kommer upp "system halted".
testa dom andra IDE kablarna varav en av dom inte gjorde så att det kom upp "system halted" men istället så hittade jag inte disken...
vad har jag gjort för fel?
jag kan ju altid inhandla en billig 2,5" karbinett å trycka i disken i men skulle underlätta om något vet hur jag hittar disken på datan eller om man måste ställa in något.

Aja tack för att du tog dig tiden att läsa, skulle vara schyst om du svara om du vet vad det är som felar.

Peace.
Citera
2007-05-02, 18:53
Medlem
Satte du den som slave?
Citera
2007-05-02, 19:18
datorn inte Datan!!! Att Alla Ska Ha SÅ svÅrt !!!!
Citera
2007-05-02, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av srAz
datorn inte Datan!!! Att Alla Ska Ha SÅ svÅrt !!!!
Jag håller med, riktigt irriterande.

När man själv använder ordet "data", så är man tvungen att förklara vad som avses, eftersom ordet nästan har avsymboliserats.
Citera
2007-05-02, 19:29
Medlem
dammsugares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskfest
Satte du den som slave?
vilket alternativ är slave då?
"jumper" device1

"device0"

"cabel sel." (nu är den så)
Citera
2007-05-02, 19:46
Medlem
Doctor Whos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dammsugare
testade alla ide kontakter som jag hittade...
fungerade bara med ide kabeln som gick in i cdläsaren men då hitttade jag inte den på datorn sen..

Vilken kabel du använder har inte med saken att göra.

På hårddiskar så finns det en liten uppsättning kontakter och tillhörande "sockor" (små plastiga rektangulära pluggar, kan även bara vara EN plugg) som man kan binda ihop ett eller flera par av dessa kontakter med för att tala om för hårddisken om den kommer vara t.ex Master- eller Slavedisk(primär eller sekundär disk, if you please). När du tar ut den primära disken ur din bärbara och sätter in den i din stationära så vill du med all säkerhet boota din stationära disk med OS och allt och sedan bara slita över grejerna du vill spara från laptopdisken till stationära disken. Om du inte ändrar denna socka/dessa sockor så att de talar om för disken att den kommer vara sekundär så kan inte din stationära dator hitta disken, det kan till och med bli hårdvarukonflikter (vilket du verkar ha fått med tanke på att du får en systemhalt).

Leta reda på specifikationen för din laptop/laptopdisk (eller undersök själva disken för att se om det står något där, det gör det ofta på "vanliga" hårddiskar) och ta reda på hur du gör för att ändra den till slavläge.

Fotnot: Efter lite blixt-googling så ser jag att vissa laptopdiskar inte kommer med sedvanliga kontakter för sockor, så om dessa inte finns på din disk står jag helt tomhänt över hur man instruerar den att bli slave istället för master.
Citera
2007-05-02, 19:47
Medlem
Doctor Whos avatar
Citat:
vilket alternativ är slave då?
"jumper" device1

"device0"

"cabel sel." (nu är den så)

Om du kan posta märke/modellnr av laptopdisken kanske vi kan hitta hur du borde sätta jumprarna/jumpern.

EDIT: Med ren fingertoppskänsla så är det bara att ändra till t.ex device 0, boota och testa, funkar inte det, ändra till device 1, boota och testa. Funkar inte av dessa så har jag slut på idéer.
Citera
2007-05-02, 21:30
Medlem
dammsugares avatar
Tack för all hjälp, löste just problemet, men stötte på ett nytt problem som nu kommer hamna i en ny tråd.

Btw, det som felade var att IDE'n satt upp och ner, fanns nämligen inget upp och ner på konverten från 2,5" till 3,5" haha ganska surt nu när man upptäckte det, har testat med en massa men den sista iden fungerar ju jämt (;

Hare, peace
Citera
2007-05-02, 21:36
Medlem
Doctor Whos avatar
Citat:
Tack för all hjälp, löste just problemet, men stötte på ett nytt problem som nu kommer hamna i en ny tråd.

Btw, det som felade var att IDE'n satt upp och ner, fanns nämligen inget upp och ner på konverten från 2,5" till 3,5" haha ganska surt nu när man upptäckte det, har testat med en massa men den sista iden fungerar ju jämt (;

Hare, peace

Haha vafan. Det suger lite när det inte finns en indikatorplugg i IDE-sladden vad som är rätt och vad som är fel. Har märkt det lite på sistone men förut satt det faktiskt en pluggad "port" på IDE-sladdarna som gjorde att det var omöjligt att sätta dem fel.

Orkar inte googla runt och se varför detta inte finns på alla sladdar men jag är helt övertygad om att det finns en legitim anledning. Dock är det inte "användarvänligt" om man tänker på gemene man och dennes IT-begåvning.

Annars: Bra att det löste sig för dig, och sen får man väl som gammal konsult erkänna sig misslyckad när man som ibland sker bortsett från de enklaste lösningarna. :/ Blir knäpp när det händer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in