2007-05-02, 17:35
Medlem
Stewie_griffins avatar
Läste i dagens lokalblaska något av det dummaste jag någonsin hört.

Citat:
Ursprungligen postat av Monika Theodorsson
Kvinnor röstar i större utsträckning rött. Det bevisar att vi är smartare och verkligen behövs i politiken."

Jag blev enormt jävla förbannad över att hon häver ur sig något så korkat. Så jag bestämmer mig för att maila henne. Brevet finns att läsa här under:

Citat:
Ursprungligen postat av sur som bara fan
Hej!

Jag läser i dagens TTELA ett citat från ditt 1:a maj-tal som lyder:

"Kvinnor röstar i större utsträckning rött. Det bevisar att vi är smartare och verkligen behövs i politiken."

Jag hoppas du blivit felciterad. För annars skulle jag gärna vilja ha ett eller flera forskningsresultat som bevisar detta uttalande. Antingen att kvinnor är smartare än män eller att det är smart att rösta rött. Jag vill inte ha något personligt ställningstagande utan konkreta bevis.

Vad jag vet så är det fler högutbildade som röstar blått, om det är något som tyder på att man är smart så är det väl att man genomgått högre studier? Nu inte sagt att man inte kan vara smart utan dem eller att alla som genomgår dem är smarta. Men generellt sett så är studier på universitetsnivå ett bra bevis på att man klarar av att tänka igenom problem och lösningar ordentligt. Vad jag vet är varken den kvinnliga hjärnan bättre eller sämre än den manliga på att fatta politiska beslut. Bevis som bevisar din tes mottages tacksamt.

MVH XXX XXXXX, politiskt oberoende och blankröstare.

Länk till artikeln: http://www.ttela.se/?article=29734

Så vad tycker vi om detta patetiska uttalande från ett (tydligen?) politiskt knutet fackförbund som tycker att man ska göra det sämre för de egna arbetarna...
Citera
2007-05-02, 17:50
Medlem
Håller med om att hennes uttalande är urbota dumt och rimligtvis helt felaktigt.
Tycker nog det var onödigt av dig att i mailet till henne insuinera att borgerliga väljare besitter en högre intelligensnivå än andra.
Citera
2007-05-02, 18:06
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGårman
Håller med om att hennes uttalande är urbota dumt och rimligtvis helt felaktigt.
Tycker nog det var onödigt av dig att i mailet till henne insuinera att borgerliga väljare besitter en högre intelligensnivå än andra.

Insinuera? Stewie_griffin insinuerar ingenting, han resonerar kring Monikas ställningstagande/citat. Det Stewie_griffin säger låter väl ändå mer rimligt (dock inte nödvändigtvis mer rätt) än det Monika säger?

Ändring: För övrigt kan jag dra mig till minnes en studie utförd i Kanada där det visade sig att män i genomsnitt tänker 4-5% snabbare än kvinnor. Inget jag tog på allvar, men ni som är intresserade kan ju kolla upp det. Huruvida det finns någon reell skillnad i IQ vet jag ingenting om, men betvivlar. Det man kan ifrågasätta är ju istället Monikas intelligens.

Ändring igen: Hahaha! Läser man meningen innan det hon säger blir det genast dubbelt så roligt: "Hon passade också på att slå ett slag för jämställdheten."

Jag passar på och slår ett slag för den politiska jämställdheten; alla vänsteranhängare är idioter.
Citera
2007-05-02, 18:25
Medlem
Stewie_griffins avatar
Jag skrev det om högerväljare och att de är "smarta" mest för att provocera och övervägde att ta bort det helt.

Tidningen i sig brukar vara bra och någorlunda liberal trots att det i städerna här omkring fram för allt. Trollhättan råder ett oerhört dåligt politiskt klimat. Sossarna har över 53% i kommunalvalet och ett valdeltagande på under 80% dvs 2/3 delar av de verkliga rösterna. Alla som inte röstar på sossarna ses som knäppa.. mer eller mindre. Vänstern/MP är ok om man är under 30 typ..

EDIT: dessutom fick de över 49% av riksdagsrösterna..
Citera
2007-05-02, 18:37
Bannlyst
Enligt en undersökning gjord av genusforskaren Annica Dahlström angående mäns och kvinnors IQ-nivå så är den genomsnittliga kvinnan intelligentare än den genomsnittlige mannen, för män var variationerna större, det finns både fler under- och överbegåvade män än kvinnor, medans kvinnor har en jämnare intelligensnivå.
Att majoriteten av kvinnorna röstar rött beror inte på skillnader i IQ-nivå utan snarare att kvinnor generellt sett tänker mer på andra och inte är lika egocentriska och hagalna som män.
Citera
2007-05-02, 18:44
Medlem
Stewie_griffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmandaPanda
Att majoriteten av kvinnorna röstar rött beror inte på skillnader i IQ-nivå utan snarare att kvinnor generellt sett tänker mer på andra och inte är lika egocentriska och hagalna som män.

Källa på det?

Man kan inte bara häva ur sig åsikter som fakta..
Citera
2007-05-02, 19:00
Medlem
Citat:
Enligt en undersökning gjord av genusforskaren Annica Dahlström angående mäns och kvinnors IQ-nivå så är den genomsnittliga kvinnan intelligentare än den genomsnittlige mannen, för män var variationerna större, det finns både fler under- och överbegåvade män än kvinnor, medans kvinnor har en jämnare intelligensnivå.
Säger Dahlström verkligen att den genomsnittlige kvinnan är intelligentare än den genomsnittlige mannen? Du måste nog länka till en källa nu. Det låter inte troligt. Att män har större variation är ju däremot ett faktum. Det finns fler män som är både idioter och genier, medan kvinnorna har mindre spridning på medelintelligensen.

Kvinnors och mäns intelligensprofil ser mycket olika ut, vilket gör att det är svårt att avgöra vilket kön som i medeltal är intelligentare. Intelligenstesten är dessutom utformade så att män och kvinnor skall ha samma medeltal (de gamla testerna favoriserade män då de var mer rent logisk-matematiska).

De flesta forskare menar idag att skillnaden i medel-IQ mellan män och kvinnor är obefintlig, eller att män har ett försprång på upp till 5 poäng. Att kvinnor skulle ha högre medeltal har jag aldrig läst eller hört att en seriös forskare de senaste åren skulle ha påstått.
Citera
2007-05-02, 19:03
Medlem
Citat:

Å andra sidan är Annica Dahlström en rabid genusforskare som knappast är opartisk och tillförlitlig. Bättre då att, när vi ändå snackar om IQ-resultat, att använda rapporter från oberoende statistikinstitut som underlag istället, vilket visar att män och kvinnor i stort sett har samma IQ-siffror, men att kvinnor och mäns intelligens presterar bra/dåligt på olika moment. De rapporter som avviker från "samma IQ"-principen visar snarare, med mycket större urval och statistisk säkerhet än Dahlströms rappakalja, att män har en något högre genomsnitts-IQ (ca 2 till 4 enheter på Stanford-Binetskalan) än Kvinnor. Sedan får män konsistent bättre resultat än kvinnor på både Amerikanska SATs och Svenska högskoleprovet trots att tjejer får bättre betyg i skolan. vad beror det på tro?

Citat:

Eller så beror det på att det finns fler kvinnor i låglönebranscher såsom kommunal sektor. Det vill säga en faktor som faktiskt går att mäta och inte fullfjädrad spekulation från din sida.
Citera
2007-05-02, 19:09
Medlem
Stewie_griffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheexo
Sedan får män konsistent bättre resultat än kvinnor på både Amerikanska SATs och Svenska högskoleprovet trots att tjejer får bättre betyg i skolan. vad beror det på tro?

Fler kvinnor som är lärare på gymnasiet och nedåt?
Citera
2007-05-02, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stewie_griffin
Fler kvinnor som är lärare på gymnasiet och nedåt?

Möjligt, men det skulle ju isåfall klassifieras som strukturell diskriminering av gossar i grund och gymnasieskolan. Sånt är hysch-hysch, finns mer än en forskare som blivit av med jobbet när de försökt röra vid ämnet om kön och intelligens (även när de inte har dragit några slutsatser alls och egentligen bara publicerat sina testresultat, men men)
Citera
2007-05-02, 20:05
Bannlyst
Citat:
Enligt en undersökning gjord av genusforskaren Annica Dahlström
Genusforskning är ingen vetenskap. Genusforskning existerar enbart för att politiskt korrekta kvinnor ska få kalla sig forskare och därigenom få acceptans för att de föredrar att sätta sig i ett hörn med en flumbok och en kopp te istället för att jobba och bidra till samhället.

Citat:
Kvinnor och barn tänker med hjärtat. När man växer upp så lär man sig att det finns fler parametrar att ta i beaktande än vad som "känns" rätt.

// Roger P.
Citera
2007-05-02, 20:18
Medlem
Blå Rutas avatar
Genusvetenskap har mycket att bevisa innan den kan räkna med att sina slutsatser blir accepterade utan problem. Att kräva att alla teorier och slutsatser accepteras utan att man lyckats göra några direkta prognoser eller skapat teorier som i efterhand kunnat bevisas gör ju att man blir försiktig. Dessutom är det alldeles för mycket åsikter i genusvetenskap. Inte mycket bra kommer ut ur en miljö där saker tas för sanning bara man upprepar det tillräckligt mycket tills det blir sant.
Hela problemet är väl att det är ytterst svårt att bevisa något alls inom genusvetenskap. Om dessutom kritik mot slutsatser inte tas som just kritik mot slutsatser utan som hot och personligt angrepp, både mot individen samt kvinnor i allmänhet så får man räkna med att anseendet och förtroendet inte är på toppnivå direkt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in