2007-05-02, 13:16
Medlem
wreckinggirls avatar
Hej.

Vill ha: gräsmatta hyfsat snabbt.

Har: utrymme på ca 200 kvadrat framför min sommarstuga i nedre norrland. Tomten i fråga har vissa likheter med gräsmatta, men olikheterna överväger. Eländiga tuvor med långa präriestrån, kala fläckar runt om. Stenar som sticker upp. Sandjord. Kottar till förbannelse (släpar ekorrarna dit dem, tro? Har sågat ner alla träd som kan tänkas kotta ner). Löv skall vi inte prata om. Håller på att eliminera de träden också ...

Mitt problem är att jag inte orkar lirka upp gräsmatta under den tid det tar att frön ska gro, vattna och hålla på. Jag vill alltså ha en hyfsad momentan effekt, även om det kostar några spänn.

Finns det någon som kan ge tips, nån som köpt gräsmatta på rulle, tex? Eller ska jag ge upp och asfaltera?

Kikat i denna gamla tråd: http://www.flashback.org/showthread.php?t=239751 men är inte helt nöjd med svaren ...

Som sagt - vore tacksam för er hjälp i frågan. Vrickar ju fötterna när jag promenrerar på tomten ...

//W
Citera
2007-05-02, 13:41
Medlem
Megaforces avatar
Köp gärna gräs på rulle, men tänk på att förarbetet är viktigt. Ta bort sten, fräsa upp underlaget och gödsla mm. Att lägga gräsrullarna är inte svårt, men de skall vattnas dagligen under 2-3 veckor så du kan inte resa bort under den tiden.
Citera
2007-05-02, 14:23
Medlem
wreckinggirls avatar
Vattnas dagligen under två-tre veckor???? Är det sjögräs på rullen?

... herregud. Eftersom jag saknar rinnande vatten så är jag måttligt sugen. Men OK, får väl sätta mitt hopp till en regnig sommar då
Citera
2007-05-02, 19:33
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wreckinggirl
Vattnas dagligen under två-tre veckor???? Är det sjögräs på rullen?

... herregud. Eftersom jag saknar rinnande vatten så är jag måttligt sugen. Men OK, får väl sätta mitt hopp till en regnig sommar då

Det behöver ju inte vara dricksvatten. Om du har ett tak så kanske du kan samla regnvatten i ett par tunnor? Men 200 kvadrat kräver också en hel del vatten. Har du ingen bäck eller dyl i närheten att pumpa vatten ifrån?
Citera
2007-05-02, 19:39
Medlem
Squalos avatar
Bränn det som växer. Kör med jordfräs om det finns djupgående nog. Ha på tillräckligt med matjord, det behövs nog en del, och lägg sedan rullarna med gräs.

Mycket jobb är det, och kostsamt blir det nog också.
Citera
2007-05-03, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det behöver ju inte vara dricksvatten. Om du har ett tak så kanske du kan samla regnvatten i ett par tunnor? Men 200 kvadrat kräver också en hel del vatten. Har du ingen bäck eller dyl i närheten att pumpa vatten ifrån?

Det går åt så mycket vatten att en sjö eller stor å krävs. Går åt många kubikmeter per dag.
Citera
2007-05-04, 09:18
Medlem
wreckinggirls avatar
... mmm.

Jo, vattningen blir ett problem. Har oxå talat med en trädgårdsmästare ... hon sade i princip samma saker - men var inte lika kinkig med vattningen. Nöjde sig med att säga "mycket" vatten ... och ca 30 spänn kvadraten ink moms i pris för mattan.

Funderar på att hyra en pump och tömma sjön för bevattningen. Den ligger 200 meter bort så det känns tveksamt att knalla med hinkar .
Citera
2007-05-04, 09:39
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wreckinggirl
... mmm.

Jo, vattningen blir ett problem. Har oxå talat med en trädgårdsmästare ... hon sade i princip samma saker - men var inte lika kinkig med vattningen. Nöjde sig med att säga "mycket" vatten ... och ca 30 spänn kvadraten ink moms i pris för mattan.

Funderar på att hyra en pump och tömma sjön för bevattningen. Den ligger 200 meter bort så det känns tveksamt att knalla med hinkar .

Ja, du kan säkert hyra en bensinpump, slangar, tryckregulator och bevattningsslangar (som läggs på själva gräsmattan) från gräsleverantörerna. Det räcker nog att köra pumpen en timme om dagen eller så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in