Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2007-05-06, 21:33
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Jättekul tråd!
Själv så har jag satt vanliga äppelkärnor, citronkärnor, kärnor från granatäpple och nektarinkärnor. Äpplet har kommit upp, så även citron. Nu väntar jag bara på att granatäppelkärnorna och nektarinkärnorna ska komma upp.
På sommaren tar jag ut dem på balkongen. Till hösten får de komma in igen samt även när det blir oväder.

Tänkte även sätta plommonkärnor men jag har inte hittat några plommon i fruktdiskarna ännu.
Citera
2007-05-06, 21:40
Medlem
I boken "Kulturväxter i kruka" finns det en hel del bra tips på exotiska plantor. Jag köpte en bananplanta men det funkade inte tyvärr. Om man ska se en fördel med klimatförändringen är det väl att det kanske kan bli lättare att ha såna växter i Sverige Nåväl, kokosnötter kan nog bli svårt att odla men en hel del annat kan man nog lyckas med.
Citera
2007-05-07, 21:26
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Idag köpte jag tre chilenska plommon. De var nästan lika stora som äpplen och svarta med små kärnor inuti.
Jag smällde i mig alla tre och jag gillar inte ens plommon. Men det var kärnorna jag ville åt.
Nu har jag satt även dem i en kruka. Ska bli spännande att se om det blir något av det.
Citera
2007-05-07, 21:43
Medlem
Gubbtjuven2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal Hårdrockare
Idag köpte jag tre chilenska plommon. De var nästan lika stora som äpplen och svarta med små kärnor inuti.
Jag smällde i mig alla tre och jag gillar inte ens plommon. Men det var kärnorna jag ville åt.
Nu har jag satt även dem i en kruka. Ska bli spännande att se om det blir något av det.

Lycka till
Citera
2007-05-08, 09:21
Medlem
Grårävs avatar
Är det nån som sett färska kokosnötter till försäljning i sverige?
Alltså där det gröna yttre skalet sitter kvar?
Citera
2007-05-08, 21:00
Medlem
Kronans avatar
Jag har tre palmer i mitt fönster som jag drivit upp ifrån kärnor. Ska vara sådana där som finns överallt på kanarieöarna men kan ju blivit blåst.

Min är 15 cm och består av ett delat blad verkar inte hända så mycket med dom har stått i fönstret i 3 månader kanske.. Någon som testat något liknande kan kanske lägga upp kort om någon vill se
Citera
2007-05-08, 22:48
Medlem
Hr.Johanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Finns det nån blomsteraffär där? Kan ju kolla för det är inte långt från jobbet.

Ja, där köpte jag köttändande för några sedan iofs.
Citera
2007-05-09, 16:48
Medlem
Grårävs avatar
Dadlar ska tydligen gå att driva upp till små palmer.
Nackdelen är att de ser ut som långa grässtrån i ett par-tre år innan dom börjar likna palmer...
Citera
2007-05-09, 19:21
Medlem
Gubbtjuven2s avatar
Vad tror ni om att odla lavar . Har alldrig hört om någon som gjort det tidigare, någon som har erfarenheter?
Citera
2007-05-10, 02:34
Medlem
fuskas avatar
kanske lite OT men hur gör dom? http://www.coolstuff.se/p745/MagicEgg.html
Citera
2007-05-10, 15:23
Medlem
Gubbtjuven2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuska
kanske lite OT men hur gör dom? http://www.coolstuff.se/p745/MagicEgg.html

Dom kanske genmodifierar en böna, eller så kanske dom typ skriver med laser på bladen när växten ligger i sitt frö... ingen anning
Citera
2007-05-10, 19:16
Medlem
Grårävs avatar
Lavar tror jag är endast för den extremt tålmodige...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in