Flashback bygger pepparkakshus!
2007-05-10, 19:36
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av em krej
Går det att ha någon av plantorna som nämnts i tråden utomhus? Klarar någon vintern?

Nåt man kan odla i kruka på sin balkong och låta stå ute över vintern är Pelaräppleträd.

Det är som en lång stör med blad där äpplena sitter direkt på stammen. Kan vara lite svårt att få tag på, men frågar man runt brukar det kunna gå att ordna fram.

Hittade ingen bra bild, bara den här lilla rackarn:

http://www.bakker.se/images/Catalog/normal/small/2950.jpg

Såg på deras hemsida att de hade en hel del annat intressant i pelar-väg också.
Citera
2007-05-10, 19:44
Medlem
Mockens avatar
Rekommenderar att köpa vanlig ingefära i affären. Men den måste ha några antydningar till skott. Ner i jorden bara, vattna inte för mycket.
Den tar sig väldig snabbt, och bladen luktar gott.
Citera
2007-05-10, 20:13
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Rapport från mitt lilla fönster i kokvrån:
Äppelplantan och citronplantan växer så det knakar. Nu har även ett av granatäpplefröerna vaknat till liv! Ett litet skott har visat sig på kanske 1 cm. Nu väntar jag bara på att hennes syskon ska börja gro också.

När det gäller nektarinkärnorna och de chilenska plommonkärnorna som jag satte så har det inte hänt något ännu men det kommer nog får jag hoppas.
Citera
2007-05-10, 20:23
Medlem
Flytande_argots avatar
Nån som vet hur det är med svartpeppar? Eller är de skalade, behandlade, sterila eller helt enkelt inte frön överhuvudtaget?
Citera
2007-05-11, 19:56
Medlem
Gubbtjuven2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Nån som vet hur det är med svartpeppar? Eller är de skalade, behandlade, sterila eller helt enkelt inte frön överhuvudtaget?

Jag tror det är torkade frukter(frön), pröva att så några vet jag
Citera
2007-05-11, 21:09
Medlem
Grårävs avatar
Kryddor bestrålas ofta för att ta död på allt levande, vilket inkluderar grodden
Citera
2007-05-11, 21:45
Medlem
Luttens avatar
träd då? fatta coolt att ha en liten tall, gran (som inte barrar, vilket är ett plus) eller björk ståendes i en kruka i fönstret
Citera
2007-05-11, 23:35
Medlem
Timmehdudes avatar
Jag har en del skumma saker på min takterass. Har t.ex. en kruka som jag inte har planterat nåt i, utan jag har bara låtit den stå där i ett par år. Nu växer det en massa mossa och annat där.
Citera
2007-05-11, 23:42
Medlem
Gubbtjuven2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timmehdude
Jag har en del skumma saker på min takterass. Har t.ex. en kruka som jag inte har planterat nåt i, utan jag har bara låtit den stå där i ett par år. Nu växer det en massa mossa och annat där.

intressant, har du fler grejer?
Citera
2007-05-11, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lutten
träd då? fatta coolt att ha en liten tall, gran (som inte barrar, vilket är ett plus) eller björk ståendes i en kruka i fönstret

Lär ju funka, finns ju bonsaier i alla möjliga olika träslag som tål att stå inne.
Citera
2007-05-12, 12:45
Medlem
Luttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mayte
Lär ju funka, finns ju bonsaier i alla möjliga olika träslag som tål att stå inne.

vadå, klarar inte en vanlig tall att stå inne?
Citera
2007-05-13, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lutten

jag har planterat 2 ekollon i november(kanske fel årstid hehe), så ja, dom har blivit ekar nu, står ute på balkonen växer sakta men säkert, om det finns intresse kan ajg lägga upp en bild på dom små liven!

hälsn.Johan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in