Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2007-05-04, 22:45
Medlem
Gubbtjuven2s avatar
mm

jag har också fått en avakado att börja växa men blev typ 2 m lång utan några grenar, så jag klippne ner den förra året, så nu är den lagom lång. Alltså ett tipps är att klippa ner avakadoplantan när den blivit lagom hög, annars får du kanske en sån som jag hade
Citera
2007-05-04, 23:21
Medlem
em krejs avatar
Går det att ha någon av plantorna som nämnts i tråden utomhus? Klarar någon vintern?
Citera
2007-05-05, 00:59
Medlem
Cryingmantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbtjuven2
jag har också fått en avakado att börja växa men blev typ 2 m lång utan några grenar, så jag klippne ner den förra året, så nu är den lagom lång. Alltså ett tipps är att klippa ner avakadoplantan när den blivit lagom hög, annars får du kanske en sån som jag hade

Tack för tipset, min har antydan till grenar, dock behövs det nog klippas om det ska bli ett träd av pinnen. Hur högt lät din växa? Jag har en takhöjd på 2½ meter, dock kommer den nog inte hinna spå högt upp. Hur hög var din innan du klippte den?
Citera
2007-05-05, 04:23
Medlem
fuskas avatar
Tror du kan köpa venus fällor och dom där med klistriga saker på Blomsterhallen i gbg litet tips mata dom inte med Mamma scans köttbullar
Och dom överlever helt okay hemma i vanlig luft. Bara att spraya dom med vatten och lite kärlek.
Citera
2007-05-05, 09:27
Medlem
Gubbtjuven2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cryingmantis
Tack för tipset, min har antydan till grenar, dock behövs det nog klippas om det ska bli ett träd av pinnen. Hur högt lät din växa? Jag har en takhöjd på 2½ meter, dock kommer den nog inte hinna spå högt upp. Hur hög var din innan du klippte den?

Jag var tvungen att klippa av min när den nådde upp till taket och det var väll lite mer än två meter. så min var väll en två meter då jag t.o.m hade krukan på golvet och den nådde upp till taket
Citera
2007-05-05, 09:30
Medlem
Gubbtjuven2s avatar
ute

Citat:
Ursprungligen postat av em krej
Går det att ha någon av plantorna som nämnts i tråden utomhus? Klarar någon vintern?

Jag tror inte att det är några problem att ha avakado utomhus, speciellt om du bara har dom utomhus och tar in dem på vintern
Citera
2007-05-05, 09:49
Medlem
Grårävs avatar
Vanilla planifolia, vanilj orkide eller saffranskrokus skulle ju vara skoj =)
Citera
2007-05-06, 10:04
Medlem
Gubbtjuven2s avatar
mmm

det hade varit kul, undrar om man skulle kunna få fram lite vanilj eller kanel från dom då.
Citera
2007-05-06, 10:45
Medlem
Hr.Johanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Nån som vet var man får tag på köttätande växter i Göteborg? De affärer som tidigare sålt dem har slutat med det, antagligen för att de dog alldeles för lätt..

Hörnet Aschebergsgatan / Engelbrektsgatan?
Citera
2007-05-06, 13:25
Medlem
jag odlar habanero hemma i köksfönstret..
http://sv.wikipedia.org/wiki/Habanero

odlat sen strax efter jul, en har börjat få skott nu, av 7 stycken
Citera
2007-05-06, 19:24
Medlem
Gubbtjuven2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aurelius
jag odlar habanero hemma i köksfönstret..
http://sv.wikipedia.org/wiki/Habanero

odlat sen strax efter jul, en har börjat få skott nu, av 7 stycken

tufft, är det en slags chillifrukt?
Citera
2007-05-06, 21:25
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hr.Johansson
Hörnet Aschebergsgatan / Engelbrektsgatan?

Finns det nån blomsteraffär där? Kan ju kolla för det är inte långt från jobbet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in