Citat:
Ursprungligen postat av Ostkupa
Jag mötte ett helt ekipage på E4:an i tisdags, de åkte söderut. Mellan Kolmården och Norrköping..
Det var flera lastbilar, bilar med husvagnar och personbilar.
Samtliga "Gulreggade".
Har tidigare erfarenhet av dem, de är riktiga svin rent utsagt. De skitar ner enormt där de uppehåller sig. De stjäl och kör rattfylla, mer regel än undantag.
Någon som vet ifall det är flera grupperingar? Har det spridits sig i asfaltskretsar att svenskar är godtrogna stackare?
Haha, de där är och handlar hos oss!
Jag jobbar på ett byggvaruhus i Norrköping och de kommer hit dagligen och köper sten av oss, oftast flera pallar åt gången. Till sin hjälp har de haft två små skraltiga gamla lastbilar (engelskregistrerade), samt en liten skåpbil (även den engelskregistrerad). En pall väger ca 1 ton och de lastar tre pallar på sin lilla lastbil som typ släpar i marken när de är klara.
Ungar har de med sig nästan varje gång de är hos oss också och inga av dem har säkerhetsbälten på sig. Första gången de var här, det här året, stal de med sig två pallar sten samt 20m fiberduk. Detta blev de dock tvingade att betala dagen efter då de kom. De är alltid trevliga och säger "Hello my friend!", "Thank you so much!", "Have a nice day my friend!" osv., och gör tummen upp och smilar och skämtar. De ser dock jävligt skumma ut. Alla är korta och några ser så spacade ut att de bara måste vara inavlade.
En gubbe som kör ut hos oss berättade att han förra året körde ut en order med stenar till något husvangnsläger i utkanten av stan. När han var där kom kom några irländrare och inspekterade att allt var med, sedan visslade de och ut från några skabbiga husvagnar kom ett antal rumäner (zigenare) med träningsoverallsjackor och finbyxor på sig. Zigenarna var tydligen efterblivna enligt honom. Dessa fick sedan bära iväg med skiten. Enligt honom så använde irländarna rumänerna som bärare och till att utföra andra tunga kroppsarbeten och spöade dem om de var olydiga. De hade tydligen också spöat upp en del vanligt folk det året med.
Jag antar att de är irländska resande (sk. "knackers").
http://en.wikipedia.org/wiki/Irish_Traveller
Lite sköna är de allt!