2007-05-01, 20:41
Medlem
Cesses avatar
Tjo!

Har tänkt på detta ett bra tag. Altså hur långt tekniskt har vi kommit om 40-50 år? Med tanke på hur långt vi hunnit sen 1950 så blir man ju nästan alldeles till sig när man tänker på hur det ser ut i världen 2060.

Hur tror ni att världen kommer att vara 2060?
Citera
2007-05-01, 20:47
Medlem
BlackMetals avatar
Känns som filosofi i mina öron
Citera
2007-05-01, 20:54
Medlem
Herr Lindholms avatar
Cybernetiska implantat kommer att vara vardagsmat.
Citera
2007-05-01, 20:58
Medlem
Cesses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Känns som filosofi i mina öron

Det må vara men nu frågade jag ju om vart vi ligger tekniskt sett och inte helt allmänt
Citera
2007-05-01, 21:15
Medlem
vongörans avatar
eftersom jorden går under 2012 så borde vi befinna oss någonstans emellan upptäckterna av elden och hjulet

men helt ärligt så tror jag att vi iallafall kommer bo i mycket högre och större skyskrapor. skådespelare kommer bli överflödiga eftersom det kommer kunna gå att dataanimera ist. OCH FLYGANDE BILAR!
Citera
2007-05-01, 21:19
Medlem
Cesses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vongöran
eftersom jorden går under 2012 så borde vi befinna oss någonstans emellan upptäckterna av elden och hjulet

men helt ärligt så tror jag att vi iallafall kommer bo i mycket högre och större skyskrapor. skådespelare kommer bli överflödiga eftersom det kommer kunna gå att dataanimera ist. OCH FLYGANDE BILAR!

Haha det första du sa verkar ju verkligen troligt

Det andra låter ju inte helt omöjligt, kommer man kunna se skillnad på dataanimering och verklighet?
Citera
2007-05-01, 21:22
Medlem
Exteruss avatar
Jag tror mycket hänger på om vi upptäcker nya material och/eller nya, kraftfullare energikällor. Med de material vi har att arbeta med idag så finns det ju vissa gränser för vad man kan göra.

Personligen så ser jag fram emot framtida utvecklingar inom rymdutforskning. Allt jag väntar på är att människan ska skärpa sig här nere på jorden så att vi kan koncentrera oss på andra saker än att hindra olika nationer och folkslag från att mörda varandra. Då kan vi koncentrera oss på resten av universum. Kanske så upptäcker vi någon ny form av energikälla som gör det möjligt att färdas till andra solsystem på mycket kortare tid än idag. Vi kanske koloniserar månen eller mars inom 40-50 år också. Det vore fräsigt.
Citera
2007-05-01, 21:30
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Förfiningar och integration, men eg inga sensationer.

Om forsknings- och läkarvetenskapen kunde dra nytta av teknologin på nått radikalt förbättrat sätt - naiv tanke kanske - så vore botandet av obotliga sjukdomar en önskvärd och banbrytande utveckling.
Citera
2007-05-01, 21:39
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Cybernetiska implantat kommer att vara vardagsmat.
Med tanke på hur underbart bra all ny mjukvara brukar fungera så skulle jag då inte vilja tillhöra försökspersonerna till någonting dylikt.
Citera
2007-05-01, 21:48
Medlem
Cesses avatar
Skoj att läsa alla idéer. Fortsätt att mata på.

Inom medecin så kan vi nog räkna med att man har botat svåra sjukdomar om 50 år (cancer etc.), det är iaf vad jag tror.
Citera
2007-05-01, 21:56
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alimama
Med tanke på hur underbart bra all ny mjukvara brukar fungera så skulle jag då inte vilja tillhöra försökspersonerna till någonting dylikt.
Det finns nog gott om villiga försökspersoner.
Citera
2007-05-01, 22:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
Förfiningar och integration, men eg inga sensationer.

Om forsknings- och läkarvetenskapen kunde dra nytta av teknologin på nått radikalt förbättrat sätt - naiv tanke kanske - så vore botandet av obotliga sjukdomar en önskvärd och banbrytande utveckling.
Det tror jag också. Det känns onekligen som att vi närmar oss gränslandet för vad som är möjligt rent tekniskt. Man kan inte hålla på och uppfinna och revolutionera i all evighet, däremot är det möjligt att förfina dagens lösningar ytterliggare några steg.

Flygande bilar tror jag inte på helt enkelt eftersom det dels kommer att kräva för mycket av varje enskild förare och dels kommer att uppstå bekymmer med den höga olycksrisken om folk ska tillåtas flyga runt mellan husen i stadsmiljö. Dessutom så innebär ett mindre tekniskt fel på maskinen ofta döden för passagerarna då åbäket störtar i marken. Bilarna har ju inte den svagheten, stannar motorn så kan man ju gå därifrån. Bilen kommer nog att finnas kvar länge än. Däremot är det inte omöjligt att vi förfinar drivmedlen och överger förbränningsmotorn.

// Roger P.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in