2007-05-01, 22:04
Medlem
vongörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cesse
Haha det första du sa verkar ju verkligen troligt

Det andra låter ju inte helt omöjligt, kommer man kunna se skillnad på dataanimering och verklighet?

för det tränade ögat kanske. Har hört någonstans att den tekniken redan ska infinnas om sisådär 20år. Har dock ingen säker källa men man får väl tro som man vill

EDIT: kom på lite mer saker: ett chip som blir inoppererat i hjärnan, så när man ska ringa någon eller d.y.l så säger man bara: CALL XXXXX, kanske blir lite jobbigt med busringningar men vafan det finns säkert en lösning

Bilar som man bara behöver knappa in på en GPS vart man ska så kör den dit en.

När man befinner sig i sitt eget hem ska man nara kunna säga tex: TV PÅ! så går den igång.

Kloning av legosoldater, fabriksarbetare..och kloning av..CANNABIS
Citera
2007-05-01, 22:09
Medlem
Jomazis avatar
Inga flygande bilar åt alla, det konceptet hålls tillbaka av långt fler saker än teknologi. Terrorism till exempel, varje flygande bil skulle ju i teorin kunna bli en kryssningsrobot, vilket också skulle göra olyckor potentiellt mycket farligare.

Dessutom skulle de dra åtminstone dubbelt så mycket bränsle som en modern sportbil per km*ton.

Har skrivit ihop min uppfattning om hur den teknologiska utvecklingen kommer att se ut ifrån ca 2000-2060 på ett annat forum:
http://www.alternatehistory.com/discussion/showthread.php?t=62068

De storpolitiska skeendena är dock till 100% spekulation.
Citera
2007-05-01, 22:09
Medlem
KalleXs avatar
Man är ofta alldeles för negativ om den tekniska utvecklingen i en avlägsen framtid och alldeles för positiv om den nära framtiden.
Citera
2007-05-01, 22:10
Medlem
negerbarns avatar
Cyberimplantat låter kul
Då kan man ju se film direkt på näthinnan. Eller inkopplad direkt i hjärnan.
Citera
2007-05-01, 22:11
Medlem
Majavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Det finns nog gott om villiga försökspersoner.

Ja, vad skulle Sverige annars använda sina studenter till?
Citera
2007-05-01, 22:12
Bannlyst
En sak som däremot är möjlig (för att inte säga trolig) är att hemdatorerna kommer att få en mycket centralare position i hemmen. Varje hushåll kommer att styras av en centraldator som styr hemelektroniken och de basala kraven i form av ljus och ljud. Sen kommer varje familjemedlem att ha små egna bärbara datorer som används till surfning, kontakter med andra och liknande som går att ansluta till centraldatorn men som också går att koppla in till bilen eller på arbetsplatsen. Centraldatorn kommer också att hantera TV-utsändningarna, dagens TV-format (d.v.s. att vi tvingas se programmen när kanalerna behagar sända dem) kommer att vara borta om tjugot-trettio år. Istället kommer det att finnas stora interaktiva arkiv som man själv plockar i och tankar hem från ungefär som en torrenttracker fungerar idag.

Hemdatorerna kommer att bli ett basalt hjälpmedel som kommer att ta över och förenkla mycket av våra dagliga sysslor. Vi har bara sett toppen på isberget i dagsläget.

// Roger P.
Citera
2007-05-01, 22:16
Medlem
Cesses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vongöran
för det tränade ögat kanske. Har hört någonstans att den tekniken redan ska infinnas om sisådär 20år. Har dock ingen säker källa men man får väl tro som man vill

Med tanke på hur stor skillnad det är på grafiken på t.ex. spel från år till år så är det nästan skrämmande hur det kommer se ut om 20 år

Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
En sak som däremot är möjlig (för att inte säga trolig) är att hemdatorerna kommer att få en mycket centralare position i hemmen. Varje hushåll kommer att styras av en centraldator som styr hemelektroniken och de basala kraven i form av ljus och ljud. Sen kommer varje familjemedlem att ha små egna bärbara datorer som används till surfning, kontakter med andra och liknande som går att ansluta till centraldatorn men som också går att koppla in till bilen eller på arbetsplatsen. Centraldatorn kommer också att hantera TV-utsändningarna, dagens TV-format (d.v.s. att vi tvingas se programmen när kanalerna behagar sända dem) kommer att vara borta om tjugot-trettio år. Istället kommer det att finnas stora interaktiva arkiv som man själv plockar i och tankar hem från ungefär som en torrenttracker fungerar idag.

Hemdatorerna kommer att bli ett basalt hjälpmedel som kommer att ta över och förenkla mycket av våra dagliga sysslor. Vi har bara sett toppen på isberget i dagsläget.

// Roger P.

Helt klart att detta eller iaf. något liknande kommer att ta över. 10p till dig Roger P.
Citera
2007-05-01, 22:22
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majava
Ja, vad skulle Sverige annars använda sina studenter till?
Näh, jag tänkte mer på handikappade som anser att de inte har något att förlora.

Jag har ställt denna fråga förr i en oseriös tråd, men jag ber er att behandla den seriöst: Downisar har fått en ökad livslängd just tack vare förfinad hjärtkirurgi. Vad skulle hända om man med cybernetiska implantat gjorde en downis normalintelligent?
Citera
2007-05-01, 22:27
Medlem
Majavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Näh, jag tänkte mer på handikappade som anser att de inte har något att förlora.

Jag har ställt denna fråga förr i en oseriös tråd, men jag ber er att behandla den seriöst: Downisar har fått en ökad livslängd just tack vare förfinad hjärtkirurgi. Vad skulle hända om man med cybernetiska implantat gjorde en downis normalintelligent?

Jag var faktiskt halvt seriös: det är inte alls ovanligt att studenter ställer upp på medicinska försök mot skälig betalning. Jag har en kompis som ska in i helgen och få något konstigt radioaktivt insprutat i kroppen.
Citera
2007-05-02, 02:00
Medlem
ghoulmashs avatar
Personligen tror jag att utvecklingen mycket väl kan dra iväg ganska rejält. Ta exempelvis det faktum att vi nu i stora delar av världen har ett fantastiskt bra kommunikationsnät i Internet. Allt fler människor kommer att kunna delta i utvecklingen av de samlade idéerna och kunnandet, och detta är någonting som är odelat positivt för en övervägande majoritet av hela planetens invånare.
Citera
2007-05-02, 02:14
Medlem
hälsingekusts avatar
Flygande bilar, absolut!
Det fås nog inte köras bil på det sätt vi är vana vid idag, tror t.ex inte att någon kommer förstå vad man menar om man pratar om "mötande trafik".
Tror att möjligheten/behovet av att styra på egen hand är borta.

Privatflyg som vi har idag är ju rena cirkusen i jämförelse med trafikflyget, det kommer ändras.

Censuren kommer ju bli grym, inte ett spår kvar av FB's existens gissar jag, om folk i allmänhet fortsätter att acceptera frihetsinskränkningar och lika lätt hetsas att tycka enligt mall.
Citera
2007-05-02, 02:21
Medlem
AlitheSeconds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exterus
Jag tror mycket hänger på om vi upptäcker nya material och/eller nya, kraftfullare energikällor. Med de material vi har att arbeta med idag så finns det ju vissa gränser för vad man kan göra.

Personligen så ser jag fram emot framtida utvecklingar inom rymdutforskning. Allt jag väntar på är att människan ska skärpa sig här nere på jorden så att vi kan koncentrera oss på andra saker än att hindra olika nationer och folkslag från att mörda varandra. Då kan vi koncentrera oss på resten av universum. Kanske så upptäcker vi någon ny form av energikälla som gör det möjligt att färdas till andra solsystem på mycket kortare tid än idag. Vi kanske koloniserar månen eller mars inom 40-50 år också. Det vore fräsigt.

Månen ska ju börja koloniseras om ca 15 år och Mars om kanske 30 år, om allt går väl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in