2007-05-01, 12:55
Medlem
Dejads avatar
Jag ska på provlagning inför en anställningsintervju på en tapas restaurang och skulle bli väldigt glad för bra tapas recept, tips osv. Är inte så super kunnig inom just "tapas kulturen" men skulle gärna lära mig och det är lite därför jag söker jobbet.
Citera
2007-05-01, 22:34
Medlem
stRs avatar
Ett hett tips om du söker inspiration är att gå och äta på just tapas restauranger. Lura med dig någon bekant på ett par ställen och prova dig fram, sen provlagar du hemma och sätter din egen prägel eller lyfter fram ett odödligt orginal.
Citera
2007-05-02, 08:55
Medlem
Dejads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stR
Ett hett tips om du söker inspiration är att gå och äta på just tapas restauranger. Lura med dig någon bekant på ett par ställen och prova dig fram, sen provlagar du hemma och sätter din egen prägel eller lyfter fram ett odödligt orginal.
Jo funderat på detta, dock är tapas utbudet i just uddevalla inte det största... Men kan ju ta bilen ner till gbg och käka lite...

Man kanske skulle besöka stället man söker jobb på lite "in cognito" och käka där...

Ska till bibblan och se om dom har några tapas böcker så jag får lite recept att grunda med innan jag ställer mig i köket och leker.
Citera
2007-05-02, 11:55
Medlem
spaderezzs avatar
lycka till..=).. men du ska alltså laga mat för dom som äger stället eller provjobba en dag i köket.?? .. gö en runda på googels .. och ett annat bra tipps om du inte redan har gjort det är att plugga in menyn på resturangen du ska provjobba på så du kan den utantill.. det bruka kunna impa på ägarna eller köksis ganska rejält.. som sagt lycka till
Citera
2007-05-02, 21:13
Medlem
Dejads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spaderezz
lycka till..=).. men du ska alltså laga mat för dom som äger stället eller provjobba en dag i köket.?? .. gö en runda på googels .. och ett annat bra tipps om du inte redan har gjort det är att plugga in menyn på resturangen du ska provjobba på så du kan den utantill.. det bruka kunna impa på ägarna eller köksis ganska rejält.. som sagt lycka till

Det står typ provlagning men när jag snacka med dom idag lutade det åt att jag skuklle köra en kväll i köket. Så plugga meny är ingen dum idé... Eftersom detta blir mitt första riktiga restaurangjobb så blir det till att visa framfötterna ordentligt... Googlat som attan på diverse tapas recept och liknande men jag ska printa ut menyn och plugga på under helgen. Försöka lista ut vad de olika recepten innehåller

Tack iaf Återkommer på tisdag när jag kvällen och talar om hur det gick m.m.
Citera
2007-05-02, 21:46
Medlem
Revenues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dejad
Jo funderat på detta, dock är tapas utbudet i just uddevalla inte det största... Men kan ju ta bilen ner till gbg och käka lite...

Man kanske skulle besöka stället man söker jobb på lite "in cognito" och käka där...

Ska till bibblan och se om dom har några tapas böcker så jag får lite recept att grunda med innan jag ställer mig i köket och leker.

Mycket off topic men läste att du är från Uddevalla, Finns Steve Samuelsson Bil kvar, han som sålde mycket exklusiva bilar för ett par år sedan. För att hjälpa till i frågan så är tapas i min syn inget märkvärdigt. Typ linda torkad skinka runt en brödpinne, eller en fetaosttärning på tandpetare med en innlagd paprikabit. Förstår inte riktigt, föredrar riktiga mål mat.
Citera
2007-05-02, 22:33
Medlem
Seamus Costellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revenue
Mycket off topic men läste att du är från Uddevalla, Finns Steve Samuelsson Bil kvar, han som sålde mycket exklusiva bilar för ett par år sedan. För att hjälpa till i frågan så är tapas i min syn inget märkvärdigt. Typ linda torkad skinka runt en brödpinne, eller en fetaosttärning på tandpetare med en innlagd paprikabit. Förstår inte riktigt, föredrar riktiga mål mat.
Helt suverän off topic!
Tapas är dock rätt mycket mer. Du beskriver nån slags cocktailtilltugg. Många tapas blir ett riktigt mål mat... Här är en sida med klassiska spanska tapas, http://www.ma-design.net/spain/tapas/tapas.php
Jag gillar dock när dom skruvas till lite. Om du ska sätta ihop en meny så blanda klassiska med lite egna kreationer. Det ska vara vallagat och två tuggor. Du måste inte kunna hålla dom i handen, en smarrig gryta kan serveras i en liten skål, en sparrissoppa i ett glas med färsk grön sparris i som drinkpinne om du fattar.
Framför allt ska dom vara hyfsat billiga. Man ska kunna ta fyra-fem stycken utan att bli ruinerad.
Citera
2007-05-02, 22:46
Medlem
Seamus Costellos avatar
Ay Caramba...
När jag hade spanska vänner på besök gjorde jag några godsaker ur den här boken: www.snittar.nu
Väldigt långt från klassiska tapas men inspirerande! En bok jag ofta kollar bara för att få ideer om nya grejer man kan hitta på.
Citera
2007-05-08, 15:54
Medlem
Dejads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seamus Costello
Helt suverän off topic!
Tapas är dock rätt mycket mer. Du beskriver nån slags cocktailtilltugg. Många tapas blir ett riktigt mål mat... Här är en sida med klassiska spanska tapas, p
Jag gillar dock när dom skruvas till lite. Om du ska sätta ihop en meny så blanda klassiska med lite egna kreationer. Det ska vara vallagat och två tuggor. Du måste inte kunna hålla dom i handen, en smarrig gryta kan serveras i en liten skål, en sparrissoppa i ett glas med färsk grön sparris i som drinkpinne om du fattar.
Framför allt ska dom vara hyfsat billiga. Man ska kunna ta fyra-fem stycken utan att bli ruinerad.

Jag provjobbade en kväll, ska dit en kväll när det är mer folk och nu har jag tittat på menyn och sett vad allt innehåller så nu ska jag bara plugga hemma. Om jag får jobbet så kommer det att bytas meny under sommaren och då ska jag ta tillvara dina tips med recepten m.m.

Citat:
Ursprungligen postat av Seamus Costello
Steves bilar.

Nja, han har kvar delar av sin verksamhet och hyr ut resten av huset. Han har även några fingrar med i lite andra affärsverksamheter vad jag har hört. Man får sån där riktigt go skum bilhandlar feeling när man snackar med han.
Citera
2007-08-03, 10:01
Medlem
Snövits avatar
Hur gick provjobbet? Har du några bra tapas recept att dela med dig av?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in