• 1
  • 2
2007-05-01, 10:19
Medlem
Jag har nyss köpt en Canon EOS 400D. Rätt liten och passar inte mina händer men annars bra!

Jag tänkte försöka hitta ett passande objektiv till kameran, eftersom standardobjektivet inte är vad jag hade tänkt mig.

Nu kommer meningen som kommer dumförklara mig.

Vad menas med alla Siffror? Tex. EF 24mm f/2.8
Jag kommer ihåg lite från fysiken på gymnasiet om brännvidd och skit. Men kan någon förklara lite enkelt vad som menas med detta?
Citera
2007-05-01, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lucifer_
Brännvidden är 24 mm. Delar du brännvidden med bländarens maximala öppning, får du kvoten 2,8. Hade den maximala öppningen varit större, hade kvoten blivit lägre. Därav följer att ju lägre kvot du har, desto större bländaröppning kan du ha (och därmed klara dig med en mindre mängd ljus).

Vad beträffar brännvidden, brukar många ta siffran för ett mått på hur vidvinkligt ett objektiv är. Det är bara relevant så länge som man alltid rör sig med exakt samma negativformat. Eftersom digitalkamerans intåg har gjort det relativt vanligt att folk har negativformat som avviker från den klassiska standarden 24x36 mm, är brännvidden inte längre något bra mått för att avgöra hur vidvinkligt ett objektiv är. Om du använde det där objektivet på en gammal Canon för film, skulle du få en vidvinklighet på kanske runt 80-90 grader. Men på en EOS 400D är det objektivet inte alls särskilt vidvinkligt. Att använda det objektivet skulle vara som att använda ett 40mm-objektiv på en 35mm-kamera.

Jag vet inte om min förklaring verkligen gör saken så mycket lättare för dig att förstå. Bruket att avgöra objektivens vidvinklighet med brännvidder är en gammal tradition, och en mycket dålig sådan. Men den lever kvar bara för att folk är vana vid den. Däremot är det helt rätt att ange kvoten brännvidd/bländaröppning, för det är den kvoten, snarare än bländaröppningen i sig, som styr hur du måste ställa in slutartiden.
Citera
2007-05-01, 11:00
Medlem
Citat:
Jag har nyss köpt en Canon EOS 400D. Rätt liten och passar inte mina händer men annars bra!

Jag tänkte försöka hitta ett passande objektiv till kameran, eftersom standardobjektivet inte är vad jag hade tänkt mig.

Nu kommer meningen som kommer dumförklara mig.

Jag kommer ihåg lite från fysiken på gymnasiet om brännvidd och skit. Men kan någon förklara lite enkelt vad som menas med detta?

24mm är brännvidden. Ju lägre tal desto "vidvinkligare" objektiv. En indelning kan göras ungefär så här:

<20 är supervidvinkel
24-40 är vidvinkel
runt 50 är ett normalobjektiv
70 och uppåt kallas teleobjektiv eller supertele(>300)

Men eftersom sensorn hos en digital systemkamera är mindre än negativet hos en analog så uppkommer en förstoringsfaktor på ca 1.5x, hos eos400D är den 1.6x. Det innebär att du ska ta brännvidden hos objektivet multiplicerat med 1.6x för att kunna jämföra med tabellen ovan.

f/2.8 är största bländaröppningen, ju lägre tal desto större öppning. En större öppning släpper in mer ljus och man får möjlighet till kortare slutartid och man kan fotografera i sämre ljusförhållanden utan att bilderna blir suddiga p.g.a skakningsoskärpa. Med större bländaröppning blir dessutom skärpedjupet kortare vilket kan utnyttjas vid t.ex. porträtt för att lyfta fram ansiktet genom att göra bakgrunden suddig.

Vid zoomobjektiv kan man se bete beteckningar som exempelvis 24-65mm f/2.8-4.5

Det innebär att objektivet kan ändra brännvidden mellan 24 och 65 mm och att största bländaröppning ändras mellan 2.8 och 4.5 när brännvidden ändras.

Hoppas det blev något klarare.
Citera
2007-05-01, 11:08
Medlem
Stardestroyers avatar
Enkelt förklarat: Siffrorna med mm på slutet berättar om det är vidvinkel, normal eller teleobjektiv, fisheye kan man väl också nämna.

Så i princip är allt från ca 14mm till 40mm vidvinkel (går du under 14 mm betyder det oftast ett fisheye-objektiv). Kring 50mm klassas som normalobjektiv, vilket betyder att de har ett "naturligt perspektiv". En bild tagen med normalobjektiv motsvarar ungefär det aktiva synfältet för det mänskliga ögat.

Sen är det då teleobjektivet som funkar som en kikare typ, här finns allt från 70mm till 1700mm eller nåt liknande. Du förstorar helt enkel objekt som ligger långt borta.

2.8 anger bländartalet, det berättar hur stor bländaren är på objektivet, alltså hur pass ljusstark den är. Stor bländare = Lågt bländartal. Bländaren samarbetar med slutaren för att få en korrekt exponering (eller icke korrekt om du kör på manual mode och bestämmer allt själv). Helst vill du ha ett objektiv med lågt bländartal eftersom du då kan använda det fast det börjar bli lite mörkt och vill slippa blixten. Ofta är dom också dyrare, men också skarpare... speciellt om du väljer ett fast objektiv (som t.ex. 24mm 2.8) och inte en zoom som kit-objektivet till 400d.

Här finns massa skit att läsa om du vill:

Basic kunskap om det mesta du behöver: http://www.fotosidan.se/cldoc/3485.htm

Brännvidd: http://www.fotosidan.se/cldoc/3690.htm
Citera
2007-05-01, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stardestroyer
Så i princip är allt från ca 14mm till 40mm vidvinkel
Nu vänder du dig till en person som nyss har köpt en kamera med 15x23mm-sensor. Då är 40mm verkligen inte vidvinkel. Detta belyser problemet med att använda brännvidder som mått på vidvinklighet.

Citat:
Kring 50mm klassas som normalobjektiv, vilket betyder att de har ett "naturligt perspektiv".
Nu tänker du fortfarande på 35mm-film. För övrigt är det egentligen bara ett avrundat val som har blivit populärt. Normalbrännvidden brukar utgå från negativformatets diagonalmått. I 35mm-fallet motsvarar det ca 43mm. Det är ovanligt med sådana objektiv för småbild. Men ser du till många andra negativformat, kommer du finna att det är betydligt vanligare att normalen uppfyller det villkoret. För en vanlig Hasselbladskamera där negativformatet är 55x55mm, brukar normalobjektivet vara 80mm. Enligt det samband jag redogjorde för, skulle normalen egentligen vara 77,78mm. Men man har alltså även i detta fall avrundat en smula. Dock inte lika mycket. Det där med perspektivet är en vanlig missuppfattning. Perspektivet beror egentligen på avståndet. Tele- respektive vidvinkelperspektiv har fått sina namn därför att man oftast använder tele- respektive vidvinkelobjektiv på långa respektive korta avstånd. Testa själv att ta ett urklipp ur en vidvinkelbild, så kommer du se att det urklippet har precis samma perspektiv som ett teleobjektiv taget från samma punkt och med samma utsnitt ur motivet.
Citera
2007-05-01, 12:39
Medlem
Stardestroyers avatar
Ja, jag vet att sensorstorlek/cropfaktor spelar roll.. men det var en bara en förklaring vad siffrorna på objektiven betyder, där dom flesta tillverkar ännu utgår från 35mm systemet, kanske det har ändrat med EFS-typ objektiv som bara passar till digitaler som inte är fullframe, vet inte. Kör bara fullframe eller mellanformat själv... men du förklarade ju cropfaktorn i ditt inlägg, så då borde ju allt vara på det klara!

Hur som helst, det är bra att kunna sin utrustning och att veta vad som är vad, men som man ser hela tiden tycks folk tro att köper dom en ny, fin proffskamera så då jävlar blir det bra bilder också. Remember folks, det är inte kameran som tar en bra bild... det är bara ett verktyg. Men ska ni köpa nytt stuff, så satsa gärna pengar på ett nytt objektiv istället för ny kamera!
Citera
2007-05-01, 14:14
Medlem
Tack för svaren jag har lärt mig mycket utav detta.

Lisen jag fick med heter såhär.

EF-S 18 - 55 mm F3.5 - F5.6

Betyder det då att vid 18mm brännvidd ges kvoten 3.5 vilket innebär:
18/x=3.5
x=18/3.5
x=5.1

55/y=5.6
y=55/5.6
y=9.8

5.1 - 9.8 är alltså bländaröppningen, betyder det då att jag kan justera obejektivet vid mörka förhållanden respektive ljusa förhållanden så att bländaren tar in mer/mindre ljus?

Ang. Vidvinkel eller Tele

1.6 x 18 = 28.8 (betyder detta att objektivet ger en aning vidvinkel?)
1.6 x 55 = 88 (betyder detta att jag kan justera objektivet så att det blir mer som ett tele?)

känner mig lite förvirrad men när jag fått svar på dessa frågor är jag game!
Citera
2007-05-01, 14:47
Medlem
Dr Hanss avatar
Bländaren är ett hål som släpper in ljus på sensorn. Desto större bländare, desto mindre bländarvärde. Stor bländaröppning (tex:f 1,8. "f" är tecknet för bländarvärde) innebär att kamerans sensor får mer ljus på sig. Detta kan med fördel användas i mörka situationer. Dock blir skärpedjupet litet. Skärpedjupet innebär det på bilden som uppfattas skarpt. Med lågt bländarvärde så isolerar du föremålet du fokuserar på genom att få förgrund och bakgrund suddig.

Titta på linsen när du ändrar brännvidd. För att bländarvärdet skall vara det samma vid olika brännvidder så minskar alternativt förstoras hålet i kameran, den så kallade bländaröppningen, även kallad bländaren.

Varför har du köpt en systemkamera när du inte kan hantera eller har förståelse för de tre grundläggande exponeringsbegreppen; bländare, slutare och ISO?

Läs fotosidans grundläggande artiklar som är benämnda fototeknik!

http://www.fotosidan.se/cldoc/articles/learn2/

Citat:
5.1 - 9.8 är alltså bländaröppningen, betyder det då att jag kan justera obejektivet vid mörka förhållanden respektive ljusa förhållanden så att bländaren tar in mer/mindre ljus?

Ja det kan du. Men genom att justera bländaren från 9,8 (existerar inte i praktiken då bländarvärden följer ett fast mönster) till 5,1 (dito som förra parentes) så minskar du skärpedjupet och ökar ljusinsläppet på sensorn.

För att exponera manuellt måste du ha kunskaper om de tre exponeringsfuktionerna! Det finns ingen anledning till att köpa en systemkamera för dyra pengar när man inte kan just "basic" saker och således kommer att behöva fota med automatläget. För din egen skulle så uppmanar jag dig att läsa fotosidans grundläggande artiklar under fotoskolan som är benämnda just fototeknik.

http://www.fotosidan.se/cldoc/articles/learn2/

Lycka till!
Citera
2007-05-01, 19:19
Medlem
Stardestroyers avatar
Citat:
Tack för svaren jag har lärt mig mycket utav detta.

Lisen jag fick med heter såhär.

EF-S 18 - 55 mm F3.5 - F5.6

Betyder det då att vid 18mm brännvidd ges kvoten 3.5 vilket innebär:
18/x=3.5
x=18/3.5
x=5.1

55/y=5.6
y=55/5.6
y=9.8

Ang. Vidvinkel eller Tele

1.6 x 18 = 28.8 (betyder detta att objektivet ger en aning vidvinkel?)
1.6 x 55 = 88 (betyder detta att jag kan justera objektivet så att det blir mer som ett tele?)

känner mig lite förvirrad men när jag fått svar på dessa frågor är jag game!

Bländaren är den samma oberoende crop-faktor, du behöver alltså inte tänka på att multicplicera den med 1.6x. Det är bara brännvidden, alltså 18-55mm i ditt fall, som påverkas av crop-faktorn. 18-55mm betyder alltså att du har möjlighet att zooma steglöst från vidvinkel till tele. Bara kolla genom sökaren hur bilden ser ut på 18mm och sen zooma in till 55mm så märker du ju skillnaden.
Citera
2007-05-02, 10:05
Medlem
Citat:
Bländaren är den samma oberoende crop-faktor, du behöver alltså inte tänka på att multicplicera den med 1.6x. Det är bara brännvidden, alltså 18-55mm i ditt fall, som påverkas av crop-faktorn. 18-55mm betyder alltså att du har möjlighet att zooma steglöst från vidvinkel till tele. Bara kolla genom sökaren hur bilden ser ut på 18mm och sen zooma in till 55mm så märker du ju skillnaden.

Jag multiplicerade bara brännvidden med 1.6.....
Citera
2007-05-02, 11:25
Medlem
Förklara detta då:

Canon EF 24mm f/2.8 Auto Focus Wide Angle Lens - 24mm lenses are the entry into ultra-wide angle photography

24mm x 1.6 = 38 (Hur kan dom kalla detta för ultra-wide?)

Varför skulle jag vilja köpa ett objektiv som har en fast brännvidd på 24mm när det standardobjektiv som ingår är 18-55mm vilket betyder att 24mm finns någonstans där i =)

Jag vet att jag är ute och cyklar i skogen, men jag fattar inte!
Citera
2007-05-02, 11:43
Medlem
Stardestroyers avatar
24mm kallas ultrawide eftersom på en normal 35mm kamera motsvarar det 24mm, men eftersom sensorn på din kamera är mindre än en ruta på en vanlig 35mm film så blir du tvungen att räkna in crop-faktorn som ger resultatet 38mm.

här är en bild som visar vad som sker:

http://www.bobatkins.com/photography...age_circle.jpg

Den gula rutan motsvarar sensorn på din kamera, full frame är samma sak som en ruta på en vanlig 35mm film.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in