2007-05-01, 06:56
Medlem
Jag installerade precis om min Windows XP. Formatera, installera osv. Jag hade tidigare en Windows vista version. Nu är den helt och hållet borta. Den finns fortfarande på andra hårddisken, men den kommer inte upp vid start.???

Jag kollade i Startup and Recovery delen. Där finns endast den nya versionen av windows xp med. Vista fanns där förut. Hjälp please!

Tack på förhand!
Citera
2007-05-01, 06:59
Medlem
project_xs avatar
Formaterade du inte hårddisken?
Jag e lite trög så du får förklara lite tydligare =D
Citera
2007-05-01, 07:02
Medlem
jo, formaterade om hårddisken. Jag har två hårddiskar. Den ena har jag installerat Windows XP på och den andra Vista.
Citera
2007-05-01, 07:05
Medlem
project_xs avatar
Okej!
Och när du kollar på den andra hårddisken (som inte blev formaterad) så finns inte vista kvar?
Citera
2007-05-01, 07:39
Medlem
Stiffmeisters avatar
Jag tror jag förstår ditt problem. Du menar alltså att du inte rört hårddisken som vista ligger på men efter att formaterat om en annan hårddisk där du hade xp.
Nu när du startar datorn får du inte välja operativsystem i uppstarten utan den startar bara xp utan att fråga vad du vill göra.

Har jag förstått dig rätt?
Kan tyvärr inte hjälpa dig med detta problem men nu kanske någon som kan hjälpa dig förstår vad du är ute efter.

Edit:När problemet är det omvända ska man ta bort något i boot.ini så nu kanske du ska lägga till nåt.
Citera
2007-05-01, 07:51
Medlem
slaskbaks avatar
Släng i och boota från Vistas installationsskiva och klicka på något med reparera, kommer inte ihåg exakt vad det står. Då får du upp en lista där ett av valen är att reparera startfiler. Kör det så kommer Vista att starta.

Problemet nu är att din XP-installation inte kommer synas. Detta fixar du genom att installera VistaBootPro, http://www.vistabootpro.org/ och där under Tools eller nåt kan du söka efter andra operativsystem. Programet hittar ditt XP och gör så att det kommer upp en boot-meny när du startar datorn.
Citera
2007-05-01, 08:00
Medlem
project_xs avatar
Man kan lägga till lite saker i boot.ini som stiffmeister nämnde, men annars går de utmärkt via slaskbaks sätt.
Lycka till!
Citera
2007-05-01, 09:15
Medlem
kexofils avatar
Annars kan du ju sätta dig och editera autoexec

testa systemegenskaperna annars (högerklicka på den här datorn, välj egenskaper), och under fliken avancerat väljer du settings för startup and recovery (har engelskt xp och kan tyvärr inte översättningen i huvudet), kolla om vista dyker upp i listan över operativsystem.
Citera
2007-05-01, 15:45
Medlem
slaskbaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av project_x
Man kan lägga till lite saker i boot.ini som stiffmeister nämnde, men annars går de utmärkt via slaskbaks sätt.
Lycka till!

Citat:
Ursprungligen postat av kexofil

testa systemegenskaperna annars (högerklicka på den här datorn, välj egenskaper), och under fliken avancerat väljer du settings för startup and recovery (har engelskt xp och kan tyvärr inte översättningen i huvudet), kolla om vista dyker upp i listan över operativsystem.

Nu är det så att om man vill ha Vista och XP installerat samtidigt på samma burk så måste man först installera XP och sedan Vista annars blir det som det blev för TS (och för mig en gång i tiden, därför vet jag vad jag pratar om )
XP, då det använder en äldre boot-teknik, kan inte känna igen Vistas boot-filer och kan därför inte på något sätt fixa till en dual-boot med Vista. Vista kan däremot känna igen XP:s boot-filer vid installation och därför möjliggöra dual-boot.

Installerar man XP efter Vista skriver XP helt enkelt över Vistas boot-filer för det vet inte bättre och endast XP startar. Därför måste man återställa dessa från Vistas installationsprogram. När man gjort detta är däremot XP:s boot-filer överskrivna och endast Vista startar.

VistaBootPro hittar din XP-installation, skapar boot-filer för denna som inte skriver över Vistas och lägger till XP i listan för operativsystem i Vistas BCD.

Vista har inte alls samma bootsätt eller bootfiler som XP, t.ex. så saknas både boot.ini och autexec.bat helt. Istället har Vista något som heter BCD (Boot Configuration Data) och den fil som ska editeras för att lägga till ett till operativsystem heter BCDEdit. Dock är inte detta något man ger sig in på i första taget själv utan man överlåter det till det eminenta gratisprogramet VistaBootPro.
Citera
2007-05-01, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kexofil

Som jag nämnde från början så finns den ju inte med där.

Skall testa er metod med att sätta in vista skivan och reparera operativsystemet. Och sedan använda mig av VistaBootPRO. Får se vart det leder mig, tack för all hjälp .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in