2007-05-01, 06:56
Medlem
Jag installerade precis om min Windows XP. Formatera, installera osv. Jag hade tidigare en Windows vista version. Nu r den helt och hllet borta. Den finns fortfarande p andra hrddisken, men den kommer inte upp vid start.???

Jag kollade i Startup and Recovery delen. Dr finns endast den nya versionen av windows xp med. Vista fanns dr frut. Hjlp please!

Tack p frhand!
Citera
2007-05-01, 06:59
Medlem
project_xs avatar
Formaterade du inte hrddisken?
Jag e lite trg s du fr frklara lite tydligare =D
Citera
2007-05-01, 07:02
Medlem
jo, formaterade om hrddisken. Jag har tv hrddiskar. Den ena har jag installerat Windows XP p och den andra Vista.
Citera
2007-05-01, 07:05
Medlem
project_xs avatar
Okej!
Och nr du kollar p den andra hrddisken (som inte blev formaterad) s finns inte vista kvar?
Citera
2007-05-01, 07:39
Medlem
Stiffmeisters avatar
Jag tror jag frstr ditt problem. Du menar allts att du inte rrt hrddisken som vista ligger p men efter att formaterat om en annan hrddisk dr du hade xp.
Nu nr du startar datorn fr du inte vlja operativsystem i uppstarten utan den startar bara xp utan att frga vad du vill gra.

Har jag frsttt dig rtt?
Kan tyvrr inte hjlpa dig med detta problem men nu kanske ngon som kan hjlpa dig frstr vad du r ute efter.

Edit:Nr problemet r det omvnda ska man ta bort ngot i boot.ini s nu kanske du ska lgga till nt.
Citera
2007-05-01, 07:51
Medlem
slaskbaks avatar
Slng i och boota frn Vistas installationsskiva och klicka p ngot med reparera, kommer inte ihg exakt vad det str. D fr du upp en lista dr ett av valen r att reparera startfiler. Kr det s kommer Vista att starta.

Problemet nu r att din XP-installation inte kommer synas. Detta fixar du genom att installera VistaBootPro, http://www.vistabootpro.org/ och dr under Tools eller nt kan du ska efter andra operativsystem. Programet hittar ditt XP och gr s att det kommer upp en boot-meny nr du startar datorn.
Citera
2007-05-01, 08:00
Medlem
project_xs avatar
Man kan lgga till lite saker i boot.ini som stiffmeister nmnde, men annars gr de utmrkt via slaskbaks stt.
Lycka till!
Citera
2007-05-01, 09:15
Medlem
kexofils avatar
Annars kan du ju stta dig och editera autoexec

testa systemegenskaperna annars (hgerklicka p den hr datorn, vlj egenskaper), och under fliken avancerat vljer du settings fr startup and recovery (har engelskt xp och kan tyvrr inte versttningen i huvudet), kolla om vista dyker upp i listan ver operativsystem.
Citera
2007-05-01, 15:45
Medlem
slaskbaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av project_x
Man kan lgga till lite saker i boot.ini som stiffmeister nmnde, men annars gr de utmrkt via slaskbaks stt.
Lycka till!

Citat:
Ursprungligen postat av kexofil

testa systemegenskaperna annars (hgerklicka p den hr datorn, vlj egenskaper), och under fliken avancerat vljer du settings fr startup and recovery (har engelskt xp och kan tyvrr inte versttningen i huvudet), kolla om vista dyker upp i listan ver operativsystem.

Nu r det s att om man vill ha Vista och XP installerat samtidigt p samma burk s mste man frst installera XP och sedan Vista annars blir det som det blev fr TS (och fr mig en gng i tiden, drfr vet jag vad jag pratar om )
XP, d det anvnder en ldre boot-teknik, kan inte knna igen Vistas boot-filer och kan drfr inte p ngot stt fixa till en dual-boot med Vista. Vista kan dremot knna igen XP:s boot-filer vid installation och drfr mjliggra dual-boot.

Installerar man XP efter Vista skriver XP helt enkelt ver Vistas boot-filer fr det vet inte bttre och endast XP startar. Drfr mste man terstlla dessa frn Vistas installationsprogram. Nr man gjort detta r dremot XP:s boot-filer verskrivna och endast Vista startar.

VistaBootPro hittar din XP-installation, skapar boot-filer fr denna som inte skriver ver Vistas och lgger till XP i listan fr operativsystem i Vistas BCD.

Vista har inte alls samma bootstt eller bootfiler som XP, t.ex. s saknas bde boot.ini och autexec.bat helt. Istllet har Vista ngot som heter BCD (Boot Configuration Data) och den fil som ska editeras fr att lgga till ett till operativsystem heter BCDEdit. Dock r inte detta ngot man ger sig in p i frsta taget sjlv utan man verlter det till det eminenta gratisprogramet VistaBootPro.
Citera
2007-05-01, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kexofil

Som jag nmnde frn brjan s finns den ju inte med dr.

Skall testa er metod med att stta in vista skivan och reparera operativsystemet. Och sedan anvnda mig av VistaBootPRO. Fr se vart det leder mig, tack fr all hjlp .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in