• 1
  • 2
2007-04-30, 17:06
Medlem
Pjosks avatar
Formaterade disken idag och installerade om XP Pro (nedladdat). Ljudenheten kan ej hittas och därmed får jag inget ljud i datorn. Vad kan vara fel nu då?
Lite info jag lyckats plocka fram..

Enligt Lavalys Everest har jag ljudkortet Creative EMU10K2 Audigy Audio Processor. Jag vet att jag har ett Creative Audigy 2 ZS dock.

När jag försöker installera drivrutiner får jag felmeddelandet:

Setup could not detect any Sound Blaster Audigy 2 on your system.

Please ensure that your Sound Blaster hardware is properly installed before running this Setup program.

Setup will now exit

Är det glapp i ngn sladd i kortet eller? Känner mig lite handikappad då jag inte är en fena på att formatera precis :P. Har formaterad med samma skiva en gång innan och då fungerade allt.

edit:
"Diagnostikverktyg för DirectX" säger såhär:
Inget ljudkort hittades. Om det finns ett bör du installera en ljuddrivrutin från maskinvarutillverkaren.

såg även att det i Enhetshanteraren fanns en "Ljudstyrenhet för Multimedia" med ett litet utropstecken brevid. "Den här enhetens drivrutiner är inte installerade. (Kod 28)"

Kan detta vara ljudkortet kanske?
Citera
2007-05-02, 14:07
Medlem
Pröva de här drivrutinerna och se om det hjälper:
http://ccftp.creative.com/manualdn/D..._2_09_0016.exe

Jag hade samma problem (dock med ett annat ljudkort) och en installation av nya drivisar löste problemet.
Gå även in i BIOS och se till att det "inbyggda" ljudkortet är avaktiverat.
Citera
2007-05-02, 15:12
Medlem
Pjosks avatar
Sagt och gjort. Tog tid att få ner drivisarna dock med 10kb/s :P

Fungerar gör det i alla fall, tack så mycket!
Citera
2009-10-27, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskfest
Pröva de här drivrutinerna och se om det hjälper:
http://ccftp.creative.com/manualdn/D..._2_09_0016.exe

Jag hade samma problem (dock med ett annat ljudkort) och en installation av nya drivisar löste problemet.
Gå även in i BIOS och se till att det "inbyggda" ljudkortet är avaktiverat.

Vill bara passa på att tacka fiskfest. Hade samma problem och satt och letade i 1 timme utan att hitta nåt. Men nu funkar det utmärkt. Flashback FTW! Och tack till fiskfest.
Citera
2009-10-27, 09:23
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Support

//Mod
Citera
2009-10-28, 01:46
Medlem
snor denhär tråden då jag har haft ett väldigt likt problem själv.

har dualboot på datorn, vista och xp. i xp fungerar inte ljudet, själva ikonen för volymkontrollen nere i högra hörnet finns inte ens, har testat drivisar och allt.
Citera
2009-10-28, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Dee
snor denhär tråden då jag har haft ett väldigt likt problem själv.

har dualboot på datorn, vista och xp. i xp fungerar inte ljudet, själva ikonen för volymkontrollen nere i högra hörnet finns inte ens, har testat drivisar och allt.
Du har troligen bara testat fel drivrutiner, är ljudenheten inbyggt på moderkortet så använd tillhörande skiva eller leta på tillverkarens hemsida. Är det en sk OEM-dator (HP/DELL mfl) krävs deras specifika drivrutiner.

Förutsätter att du kört Windowsupdate "avancerat" redan fullt ut.
Citera
2009-10-28, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pc4life
Du har troligen bara testat fel drivrutiner, är ljudenheten inbyggt på moderkortet så använd tillhörande skiva eller leta på tillverkarens hemsida. Är det en sk OEM-dator (HP/DELL mfl) krävs deras specifika drivrutiner.

Förutsätter att du kört Windowsupdate "avancerat" redan fullt ut.

antagligen har jag testat fel.
Citera
2010-10-27, 23:54
Medlem
konanes avatar
BUMP
Citat:
Ursprungligen postat av kladdaren
Vill bara passa på att tacka fiskfest. Hade samma problem och satt och letade i 1 timme utan att hitta nåt. Men nu funkar det utmärkt. Flashback FTW! Och tack till fiskfest.
Har samma problem och har letat i över 2-3h. Fan vad creatives hemsida är sämst! Blev riktigt förbannad.

Jag vet inte vilket ljudkort jag har men fick precis samma svar i Everest.

Ska testa om uppdateringen fungerade som länkades tidigare i tråden!

EDIT:
Fan vad jag älskar flashback ibland! Det fungerade!
Låt aldrig denna tråden dö!
Senast redigerad av konane 2010-10-27 kl. 23:59.
Citera
2010-11-18, 20:27
Bannlyst
hakar på här. lämnade in datorn för felsökning och utbyte av delar. bland annat ett moderkort med inbyggt ljudkort. startar datorn och kopplar in högtalarna för att se "ljudenheten kan inte hittas" i kontrolpanelen. trycker jag på testknappen på subben så kommer det testljud i varenda högtalare. så inget fel på högtalarna.
Citera
2010-11-18, 20:30
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xboxturken
hakar på här. lämnade in datorn för felsökning och utbyte av delar. bland annat ett moderkort med inbyggt ljudkort. startar datorn och kopplar in högtalarna för att se "ljudenheten kan inte hittas" i kontrolpanelen. trycker jag på testknappen på subben så kommer det testljud i varenda högtalare. så inget fel på högtalarna.

Du kanske behöver en drivrutin som avser ljudkällan?
Citera
2010-11-18, 20:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Du kanske behöver en drivrutin som avser ljudkällan?

de hade formaterat windows, installerat nyaste drivrutiner till moderkort och grafikkort. varför skulle de få för sig att skita i ljudkortet?

edit: eller menade du drivrutiner för högtalarsystemet ?
Senast redigerad av Xboxturken 2010-11-18 kl. 20:38.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in