• 2
  • 3
2007-05-01, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av acura
Vad ska man då använda som bas i sin sås för bästa resultat?

Apelsinjuice, helst färskpressad. Apelsinjuice tränger lätt in i kött och man får saftigt och mört kött. Ger utmärkt resultat. Dock så är det inget fel med att använda olja, tvärtom. Olja framhäver nämligen smakämnen från kryddor.

Generellt kan man väl dock kanske säga att väldigt många överdriver med oljan vilket resulterar i att köttet dryper av fett när det läggs på grillen, tar fyr och bränns. Men det är en annan historia.

Lite guidning för nybörjaren:

- En marinad innehåller lämpligen olja, en syrlig komponent samt smaksättning/smakämnen.
- Vinäger mörar kött och förlänger hållbarheten något.
- Citronsaft och limesaft, se ovan.
- Soja ger kött färg och smak. Använd en soja med låg salthalt. Kinesisk sojasås har en naturligt hög halt av natriumglutamat, vilket fungerar som en smakförstärkare.
- Ha aldrig salt i en marinad, salta alltid strax före eller under grillning. Salt drar ur köttsaften.
- Honung, sirap eller farinsocker är lämpligt för att tillföra eventuell sötma, om så önskas.
- Torkad svamp och torkade tomater tar fram och förstärker smaken av protein/kött (umami).
- Vin förhöjer smaken. Rött vin passar bra till mörkt kött, vitt vin passar bra till ljust kött. Marinera dock aldrig kött mer än ett par timmar i vin, då det blir missfärgat.
- När det gäller öl så använd ett mörkt/kraftigt/mustigt öl som ger smak och färg. Marinera minst två timmar och högst ett dygn.

Finns mycket att säga om ämnet, men ovanstående får räcka för nu.
Citera
2007-05-02, 08:57
Medlem
Grårävs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Håller med. Det är också enklast att tillaga .

Fast har man ätit en helgrillad spädgris så tror jag nog att det slår högre ändå .

~Paul~

Klart det finns mycket som är supergott att grilla!
Entrecote är en annan favorit.

Men ser man på vad man får så är korvspett svårt att slå. Förutsatt att man har goda korvar, och inte svensk skräpkorv. Det är fruktansvärt gott, barsligt enkelt, relativt snabbt, och man behöver inte oroa sig för senigt och segt kött av dålig kvalitet.
För "vardagsgrillen" så är korvspett the shit, men det är klart att en fredagskväll tillsammans med en flaska rött så skulle jag nog valt nått annat.
Citera
2007-05-02, 09:11
Medlem
H.E.L.s avatar
Knubbisar som är en billigare variant på fläskfile är jävligt gott.
Citera
2007-05-02, 13:33
Medlem
DoubleWoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blå Ruta
Ska ju självklart grilla lite ikväll, men behöver lite råd. Som fattiga studenter har vi bestämt oss för att ha en liten gemensam fest där vi träffas och alla har med sig dricka och grillkött själva.
Nu är frågan, vad ska jag ha med mig för kött?
har ingen som helst koll på vad som är praktiskt att grilla. Måste ju ta med det själv också. Enklast borde väl vara nån bit ko i en plastpåse med lite soya och kryddor i så det får marineras i kassen på vägen dit ungefär, men är nybörjare med grillningen så det kunde vara trevligt med lite insidertips från folk som gjort misstag som jag inte vil upprepa...
Oxrygg som du själv skär i lämpliga biffar är ekonomiskt.
Lägg biffarna i en bunke och fyll på med porter och massa svartpeppar över natten. Rör om ibland.

Färskt lammkött med endast lite salt på är snudd på oslagbart.

Jag säger det funkar.
Citera
2007-05-03, 09:38
Medlem
korvgobbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Marinad har tre viktiga uppgifter: Att möra köttet, att ge det smak, samt att ge det ett fint utseende.

Fyra ämnen påverkar enzymerna i köttet så att det blir mört: Salt, socker, syra och alkohol. Ofta använder man en kombination av några eller alla dessa ingredienser.

Med utgångspunkt från detta kan man förstå varför det är populärt att marinera i citron/lime, soja, socker, sherry, ananas (!), madeira eller cognac.

Den enklaste marinaden går att fixa genom att helt enkelt blanda lite salt med några skvättar citron, salta och peppra och låta det dra i en tättslutande plastpåse.

Jag har tidigare på det här forumet lämnat ut ett recept där en av ingredienserna är Colman's senapspulver. Att bryta av marinaden med en annan smak gör smaken mer sammansatt.

~Paul~

Vet inte men jag har för mig att vi diskuterat det någon annan gång. Eller så var det med någon annan jag gjorde det, i alla fall Coca Cola marinad. skall väl möra köttet riktigt mycket....? Man skall visst stopp ner köttet i en syltburk av lämplig storlek hälla på coca cola och andra diverse goda kryddor, sedan skall man skaka burken utav bara h****e så att man bygger upp tryck i den så att köttet möras....!
Citera
2007-05-03, 09:42
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvgobben
Vet inte men jag har för mig att vi diskuterat det någon annan gång. Eller så var det med någon annan jag gjorde det, i alla fall Coca Cola marinad. skall väl möra köttet riktigt mycket....? Man skall visst stopp ner köttet i en syltburk av lämplig storlek hälla på coca cola och andra diverse goda kryddor, sedan skall man skaka burken utav bara h****e så att man bygger upp tryck i den så att köttet möras....!
Haha, det har jag aldrig hört. Men egentligen är det ganska logiskt. Cola innehåller ju socker, syror (citron/kolsyra) samt andra ämnen som säkert bidrar till mörningsprocessen. Frågan är dock: Hur pass gott är det?? Har svårt att tänka mig äta en köttbit som smakar Cola eller skumbanan .

~Paul~
Citera
2007-05-04, 19:41
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Korv av olika sorter är ännu enklare, men det är kött vi ska diskutera...

Om man ska välja något som är enkelt och bekymmerslöst att grilla ska man enligt min mening välja något fläskkött. Med rätt marinad och grillchef blir nötkött godare, men fläskkött är så mycket enklare.

Jag brukar göra en marinad bestående av:
- olja
- soja
- peppar (svart och vit)
- ketchup (för sötman)
- paprikapulver
- chili (ibland)
- vitlök (i princip alltid gott i matlagningen)

Låt ligga i en plastpåse, torka av och salta före grillningen.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in