• 1
  • 2
2007-04-30, 15:33
Medlem
Blå Rutas avatar
Ska ju självklart grilla lite ikväll, men behöver lite råd. Som fattiga studenter har vi bestämt oss för att ha en liten gemensam fest där vi träffas och alla har med sig dricka och grillkött själva.
Nu är frågan, vad ska jag ha med mig för kött?
har ingen som helst koll på vad som är praktiskt att grilla. Måste ju ta med det själv också. Enklast borde väl vara nån bit ko i en plastpåse med lite soya och kryddor i så det får marineras i kassen på vägen dit ungefär, men är nybörjare med grillningen så det kunde vara trevligt med lite insidertips från folk som gjort misstag som jag inte vil upprepa...
Citera
2007-04-30, 16:15
Medlem
Tjippmunks avatar
karré. lägg bitarn i en plastpåse å på med nån marinad. eller så häll i olja, soja och en massa kryddor. ta dubbla påsar och så tar du å masserar köttet lite så blir de mört och kryddorna går in
Citera
2007-04-30, 17:06
Medlem
dePauls avatar
Karré, entrecote, fläskkotletter, kyckling, revbensspjäll, lammkotletter, fläskfilé, all slags fisk förutom kanske sill (den faller genast i bitar), många grönsaker, melon (!), potatis men också mer oxitiska sorter som struts, fasan, ripa, vaktel, vildsvin och hjortfilé. Finns ingen gräns för vad man kan grilla.

Observera dock att de flesta köttsorter mår bra av att marineras. Beroende på sort så kan det ta allt från 30 minuter till flera dygn.

Använd inte olja i marinad (!). Den hindrar marinaden från att gå in i köttet och dessutom så brinner den bara upp när du väl grillar. Resultatet blir en sotig bit torr, seg, skosuleliknande fladdertrasa. Pensla i stället på oljan efter att grillningen är avslutad.

~Paul~
Citera
2007-04-30, 17:46
Medlem
Blå Rutas avatar
Det blev en bit fläskkarré som skivades i lämpliga skivor och det får en timme på sig på resan dit att marineras i mina påsar.

Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Använd inte olja i marinad (!). Den hindrar marinaden från att gå in i köttet och dessutom så brinner den bara upp när du väl grillar. Resultatet blir en sotig bit torr, seg, skosuleliknande fladdertrasa. Pensla i stället på oljan efter att grillningen är avslutad.

Utmärkt! Precis sånt jag ville veta. Svårt att imponera på brudarna om man lyckas få sin egen mat att börja brinna...
Citera
2007-04-30, 18:40
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blå Ruta
Det blev en bit fläskkarré som skivades i lämpliga skivor och det får en timme på sig på resan dit att marineras i mina påsar.

Utmärkt! Precis sånt jag ville veta. Svårt att imponera på brudarna om man lyckas få sin egen mat att börja brinna...
Lycka till. Jag är säker på att det kommer gå bra. Tänk på att inte överdriva grilltiden/temperaturen eftersom köttet blir torrt och segt.

~Paul~
Citera
2007-04-30, 18:43
Bannlyst
fläskkotlett,fläskkarre,kycklingvingar och revbenspjäll
Citera
2007-04-30, 20:41
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Annars brukar entrecote vara helt ok att grilla med, 1.5cm tjock och grillas långt ner så den får fin välgrillad yta men endå är rosa-röd invändigt.
Har kört med en majoritet utav olja i marinader större delen utav mitt liv nu och får alltid mycket fin smak på mitt kött. Fläsk kött tjänar möjligen inte lika mycket på det som nöt men har du en tjock fin marinad kommer kryddorna endå fastna fint efter ytan och förhindrar vätskeförluster från köttet under marineringen.
Citera
2007-05-01, 10:06
Medlem
jugges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blå Ruta
Ska ju självklart grilla lite ikväll, men behöver lite råd. Som fattiga studenter har vi bestämt oss för att ha en liten gemensam fest där vi träffas och alla har med sig dricka och grillkött själva.
Nu är frågan, vad ska jag ha med mig för kött?
har ingen som helst koll på vad som är praktiskt att grilla. Måste ju ta med det själv också. Enklast borde väl vara nån bit ko i en plastpåse med lite soya och kryddor i så det får marineras i kassen på vägen dit ungefär, men är nybörjare med grillningen så det kunde vara trevligt med lite insidertips från folk som gjort misstag som jag inte vil upprepa...

Helt klart ska du grilla Karré om du e fattig student.. köpte skälv Karré på ica maxi häromdan det kostade 24:90 kg.
Citera
2007-05-01, 10:16
Medlem
Requiems avatar
Karré eller kyckling som först får dra till sig lite liquid smoke utspätt med lite vatten för att sedan marrineras i tigersås är inte helt fel tycker jag om man vill ha ett väldigt enkelt alternativ.
Citera
2007-05-01, 10:50
Medlem
williamwallaces avatar
Ingen grillning utan ajvar!

Lite sent att skriva nu, men se det som ett tips till nästa gång.
Citera
2007-05-01, 16:19
Medlem
davidoffs avatar
T-Bone pa dryga kilot brukar vara lyckat
Citera
2007-05-01, 16:25
Medlem
Balkongståarns avatar
Inte fläskfilé! Usch, det blir i 99 fall av hundra dåligt. Karré är gott, som sagt, brasiliansk entrecote är kanon! Sötpotatis på grillen är suveränt. Skär i centimetertjocka skivor och lägg på grillen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in