• 1
  • 2
2000-06-06, 21:59
Medlem

Kommunister är personer som inte kan ta hand om sig själva. Det vill ha ett feedback i ryggen. Ett kollektiv som man kan luta sig emot, som även om man inte orkar göra rätt för sig ger sitt stöd.

Kommunister i Sverige är det som är låginkomstagare, det bor i sämre områden, det som inte orkar ta tag i någonting. Det klagar på samhället pga att det i ett tidigare stadium ignorerat att forma ett eget liv.

Hur det gått till? Titta på det här exemplet! Trots att det är en generalisering, för det finns naturligtvis undantag, så tror jag att jag fått en ganska bra bild av helheten!

Här är det första åren i den "Berras" liv. Man har redan tidigt i skolan (7 - 9 klass) visats sitt ointresse i olika ämnen, man har föredragit att spela biljard på fritidsgården i stället för att gå på lektionerna, inte haft sommarjobb. Börjat kröka i tidig ålder, Aldrig sportat.. etc etc..På så sätt har man kommit utanför samhället.

När man blivit runt tjugo år har tydliga skillnader uppkommit hos denna individ och resten av samhället. Om man har ett jobb så är det ett lågavlönat monotont slitjobb. Man utvecklas inte, utan istället så går man tillbaka som människa. Helgerna är krökarhelger med hembränt och det billigaste ölalternativet. Pengarna tar snabbt slut på bykrogen, som man hamnar på varje fredag och lördag. Maten blir spagetti med fattilapp-pastasås. (felix ketchup med salt och peppar)

En dag gör man tjejen Lena på smällen och vips sp har man två ungar på halsen. Lena som på sin tid inte var skolan ljushuvud och har heller inga riktiga ambitioner i livet och bara ett deltidjobb på ICA. Man flyttar ihop och börjar leva ett familjeliv.

Efter några år, när Berra skaffat en 240 disel och ett radhus för 50.000 kr i Upplands Bro så säger chefen på jobbet att det måste skäras ned i personalstyrkan och pga att Berra inte varit en exemplarisk gosse så måste han gå.

Kapitalistsvin - tänker Berra och lämnar företaget utan att säga tack för alla år. Nu börjar bråket om pengar hemma. Pengar som var ett hett debattämne tidigare är det nu ännu mer. Det blir värre och värre och inte blir det bättre när grannen skaffar en splitterny volvo v70. Men Berra har tur, han vänder sig till det lokala vänsterpartiet. Där träffar han likasinnade som råkat ut för liknande öden eller är nära dithän. Där får han hjälp att mildra sin vrede och han får veta vems fel det är - det är företagen - död åt dem - döda kapitaliet.

Från den dagen är Berra fast. Han kommer aldrig att ändra sin livsituation.

När människor råkar ut för hemskheter så måste man hitta en syndabock att klaga på. Så funkar människor. När det går fel för dig är det Malins fel!! Så gjorde Hitler när Tyskland befann sig på ruinens brant och så göra alla - även Berra!!

Berra får a-kassa och om han skärper sig lite, ett nytt monotont slitarbete. Så rullar åren och med åren åsikterna, om alla dem där kapitalistsvinen som krossar vårt samhälle och möjligheten till en vettig tillvaro!

Citera
2000-06-06, 23:58
Medlem
Vill DU veta vem som blir kommunist?

Fåntratt. Frågan är ju varför folk blir som du. Kanske deras pappor slog dem när de var små eller nåt.

Kommunisterna har ju alltid haft stöd hos akademiker och bland de mest aktiva ungdomarna.
Citera
2000-06-07, 01:35
Medlem

Idiotiskt inlägg. Att människor blir kommunister är en reaktion mot det perversa samhälle vi lever i.
Citera
2000-06-07, 10:55
Medlem

Nisse, kolla i vänsterpartiets organisation och jämför dem med tex moderaterna så får du se hur starkt stödet är. Och aktiva ungdomar finns det säkert, nästan fanatiker och det dras till vänsterpartiet av det skälen jag beskrev i mitt inlägg. Utanförskap! Sedan finns det säkert jättemånga vart tex pappa har en högt uppsatt position i samhället och familjen har det gott ställt. Därför vill man göra motsatsen till vad pappa tycker.

Sedan finns det ledargestalter inom kommunismen i Sverige som är politiskt aktiva pga att det tror på sin sak men dem är få!!

Och du Nisse, gå till vänsterpartiet i en förortskommun, var med på ett av deras möten och träffa människorna så kommer du kanske inte kalla mig för fåntratt!

Boris, du pratar om ett perverst samhälle i Sverige, skulle vara kul om du kunde utveckla det hela. Du kanske kan beskriva vad Kina eller fd Ryssland eller Polen har eller hade som vi i Sverige helt saknar?
Citera
2000-06-07, 23:24
Medlem

De flesta människor väljer ideologi av egoistiska skäl. Höginkomsttagare och företagsledare väljer att bli moderater, eftersom moderat politik gynnar dem. Arbetslösa, socialbidragstagare och liknande har ofta vänsteråsikter eftersom det gynnar dem själva.

Att välja ideologi på detta sätt är moraliskt fel, oavsett om man väljer en vänster- eller högerideologi. Det som är intressant är hur många moderata socialbidragstagare / kommunistiska företagledare det finns, eftersom de uppenbarligen har andra skäl än rent egoistiska för sin ideologi.

Citera
2000-06-08, 07:48

Enligt Marx sak alla ha lika och man ska hålla varenda runt ryggen.
Ska jag skänka bort mina pengar för det?
Citera
2000-06-08, 12:29
Medlem

Erik, jag tror att du har fel, (min egen åsikt). Det för att jag tror att man har en uppfattning om vart man står redan i tidig ålder. Kanske i nian eller i gymnasiet. Vid 20 års ålder har det flesta en uppfattning om vilken politik som kan tänkas vara bra för landet och dess invånare. Naturligtvis för sig själv också. Vid den åldern har nog det flesta inte jättebra ställt. Man är varken höginkomsttagare eller välbärgad men man har ideer om sig och sin och landet framtid.
Citera
2000-06-09, 20:21
Medlem

Sanningen:
Att moderaterna är det vanligaste partiet arbetare/låginkomster röstar på efter socialdemokraterna kanske kan få er att sluta diskutera så här id-tiska frågor...
Citera
2000-06-11, 03:04
Medlem

Dra åt helvete Muhma, du är ju dum i huvudet!
Citera
2000-06-12, 19:12

Svensson, känner du dig träffad? Jag vet att sanningen svider! Upp med hakan, det är helg förfan!! Bira Bira - Bärs Bärs!
Citera
2000-06-12, 23:01
Medlem

Muhma du verkar inte vara speciellt sakkunnig men vad gör det. Du verkar inte heller vara så påläst men vad gör det! "Man kan inte lära en gammal hund sitt".
Citera
2000-06-13, 11:33
Medlem

Svensson, Jag är inte sakkunnig, men du däremot verkar mycket klok och verbal. Dina kommentarer är verkligen bitande och du får verkligen opponenten att ändra inställning. Särskilt ditt första inlägg är helt omskakande!
Tack än en gång!!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in