2007-04-27, 23:44
Medlem
jag tänkte bara fråga om det är nån här som har erfarenhet av Medicinsk Röntgen på Hötorget? jag frågar därför att jag fått en remiss till falun för röntgen av hjärnan och ryggen och vill gärna ha det understökat så fort som möjligt och man kunde visst få en snabbare tid på hötorget. men då undrar jag om det är någon skillnad på undersökningen eftersom det är mindre väntetid, det kanske inet görs lika noggrant osv. Jag ringde till falun och hon tyckte visst att det var bättre att göra det på "hemmaplan" men alla säger ju olika.... så någon som vet bättre?

Tack på förhand!
Citera
2007-04-28, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henrik_L
jag tänkte bara fråga om det är nån här som har erfarenhet av Medicinsk Röntgen på Hötorget? jag frågar därför att jag fått en remiss till falun för röntgen av hjärnan och ryggen och vill gärna ha det understökat så fort som möjligt och man kunde visst få en snabbare tid på hötorget. men då undrar jag om det är någon skillnad på undersökningen eftersom det är mindre väntetid, det kanske inet görs lika noggrant osv. Jag ringde till falun och hon tyckte visst att det var bättre att göra det på "hemmaplan" men alla säger ju olika.... så någon som vet bättre?

Tack på förhand!

Jag har ingen erfarenhet av medicinsk röntgen på hötorget men rent generellt tvivlar jag på att det är någon skillnad på att genomgå en röntgen mellan olika sjukhus/kliniker. Olika sjukhus har ofta olika lång väntetid för att genomföra samma undersökning pga av att de har olika stora upptagningsområden, det ena sjukhuset kanske skall ta hand om 100 000 potentiella patienter medan det andra bara skall ta hand om 25 000 således är kötiden ofta kortare på de mindre sjukhusen då de inte har lika många patienter att ta hand om.

Som patient får man begära att genomgå en röntgen eller annan behandling på ett annat sjukhus så länge man håller sig inom samma landsting, om väntetiden överstiger ett visst antal månader får man söka sig utanför det egna landstinget.
Citera
2007-04-28, 10:48
Medlem
Jag svarade i din första tråd så titta där.
Citera
2007-04-29, 09:31
Medlem
Röntgen vid Medicinsk Röntgen Hötorget? Jag har varit där. Gjorde magnetröntgen för ryggen. Väntetiden var kort. Och visst är dom nogranna även där. Jag var nöjd. Man hittade felet i min rygg iaf. Kortare väntetid innebär inte att stället skulle vara dålig. Kanske är det så att dom har organiserat sitt arbete bättre än på många andra ställen och att dom kanske även har mer personal.
Citera
2007-04-29, 10:43
Medlem
rockets avatar
Det finns flera typer av röntgen, men MRI (magnetröntgen) är inte en av dem! Magnetröntgen är i själva verket ett grovt felaktigt namn på en teknik som inte har någonting med röntgenstrålning att göra. Det korrekta svenska namnet är magnetresonanstomografi.

Nog om det, men du kanske borde vara lite mer specifik om vilken typ av röntgenundersökning du ska genomgå (eller är det kanske inte ens röntgen?). Det ska ju helst finnas rätt utrustning på den mottagning du söker dig till. Till min förvåning noterade jag att medicinsk röntgen faktiskt har två MRT-instrument vid hötorget. Det är inte illa med tanke på deras prislapp.
Citera
2007-04-29, 16:54
Medlem
corpulentcowboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocket
med tanke på deras prislapp.

Som är?

(sökte på prisjakt, men kunde inte hitta...)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in