• 1
  • 2
2007-04-28, 16:54
Medlem
Har nu provat EZV men kan inte rekomendera den... Sparar löjligt små bilder och kan inte spela upp DVD-skivor...
Citera
2007-04-28, 17:25
Medlem
onemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MetalBull
Jag har dragit ner på maskinvaruaccelerationen i Windows, dragit ner på Videoaccelerationen i WMP, bockat av rutorna "Använd överlägg" i WMP... Men inget hjälper...
Då gör du fel. Används inte överlägg kan man spara bilden med print screen.

Anledningen till att bilderna blir små är att filmens upplösning är låg. Det finns ingen vits med att spara bilder i högre upplösning än filmen, det enda det skulle tillföra är större filstorlek. Vill du göra bilderna större får du använda något annat program till det, t ex Photoshop, Paintshop Pro osv, men det kommer som sagt inte tillföra något.

Sedan verkar det som att du vill spara flera rutor åt gången. Det kan man göra med t ex VirtualDub eller något annat videoredigeringsprogram, det är bara att exportera till bildsekvens.
Citera
2007-04-28, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oneman
Då gör du fel. Används inte överlägg kan man spara bilden med print screen.

Anledningen till att bilderna blir små är att filmens upplösning är låg. Det finns ingen vits med att spara bilder i högre upplösning än filmen, det enda det skulle tillföra är större filstorlek. Vill du göra bilderna större får du använda något annat program till det, t ex Photoshop, Paintshop Pro osv, men det kommer som sagt inte tillföra något.

Sedan verkar det som att du vill spara flera rutor åt gången. Det kan man göra med t ex VirtualDub eller något annat videoredigeringsprogram, det är bara att exportera till bildsekvens.

På vilket sätt gör jag fel? Jag har senaste Windows MediaPlayer... Hur ska inställningarna vara där? Behöver man även ändra accelerationen i själva Windows också?

Jag behöver inte spara flera olika rutor åt gången, men däremot vill jag stega mig fram till precis rätt bildruta. Det går bra i Media Player Classic och i Nero Showtime.

Jag förstår att det inte är nån mening med att spara bilden i högre upplösning än själva filmen...

Men faktum kvarstår:

* Spelar jag upp filmen i normal storlek, alltså 100 %, (alltså inte helskärm) sedan fryser bilden och "cappar" den så får den sparade filen en viss upplösning och storlek.

Jag öppnar bilden i Photoshop och den ser okej. Zommar jag in/upp bilden till 200 %, (alltså jag förstorar inte själva bilden), så får bilden en viss kvalitet.

* Om jag istället spelar upp filmen i 200 % skärmstorlek, fryser bilden och "cappar" den så får den sparade filen samma upplösning och storlek som i förra exemplet.

Så väl allt rätt... Det är ju bara visningsläget som är 200 % och inte själva upplösningen.

Men varför ser den frysta "200 %-filmbilden" så mycket bättre ut än uppzoomad "100 %-filmbild" i Photoshop?

Om man ändå bara kunde högerklicka på en fryst bildruta i vilken mediaspelare som helst och sedan spara ner den och bilden blir precis som det ser ut på den frysta stillbilden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in