• 1
  • 2
2007-04-27, 21:46
Medlem
Hej!

r det ngon som har ngot bra tips p ett riktigt bra och enkelt gratisprogram dr man kan ta "caps", ("eller "cappa") frn datorns DVD-spelare. Det funkar ju inte med att trycka "print screen" i Windows Media Player eller om man spelar upp en DVD i datorn.

Jag har ett gratis-program som spelar upp alla mjliga typer av filmformat och dr det gr att pausa filmen och spara bilden som en jpg-fil, men jag tycker att det blir lite fr sm bilder. De r p ca: 30-40 kb. stora, men nd ganska bra.

Jag vill ha ett program som "cappar" s nra HQ man kan komma.

Tack fr mig...
Citera
2007-04-28, 01:00
Medlem
Funkes avatar
Det verkar som att Captura kan fnga bilder direkt ur en mediaspelare.
Citera
2007-04-28, 01:51
Medlem
Tack!

Har laddat hem programmet och ska testa detta s fort som mjligt...

ter igen, TACK!!!
Citera
2007-04-28, 02:06
Medlem
Durkslags avatar
Jag anvnder Fraps till att ta screenshot i filmer. Anvnder MPC som mediaspelare s funkar att trycka p print screen-tangenten ocks.
Citera
2007-04-28, 02:08
Medlem
Var hittar man Fraps, d?

Tackar...
Citera
2007-04-28, 06:25
Medlem
Stiffmeisters avatar
Vad nvnder du fr mediaspelare?
Mnga mediaspelare har det inbyggt i sina funktioner. Kolla i egenskaperna och se vad det r fr knappar du ska trycka p.
Citera
2007-04-28, 09:02
Moderator
Falukropps avatar
Problemet r troligen att din mediaspelare kr filmen i en overlay. Kolla om det finns nt i settingsen fr att ndra p det s ska det nog funka sen.

Ett annat knep r att dra ner grafikkkortets hrdvaruacceleration temporrt. Hgerklicka p skrivbordet, vlj Egenskaper, vlj Instllningar-fliken, tryck Avancerat-knappen. I den nya rutan ska du ha en flik som heter Felskning eller nt snt. P den kan du dra ner hrdvaruaccelerationen.
Citera
2007-04-28, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffmeister
Vad nvnder du fr mediaspelare?
Mnga mediaspelare har det inbyggt i sina funktioner. Kolla i egenskaperna och se vad det r fr knappar du ska trycka p.

Jag anvnder Windows Mediaplayer, Nero ShowTime och Media Player Classic. I WMP verkar det inte finnas ngon cap-funktion, men i de tv andra finns det funktioner fr det.

Men det blir fr sm bilder... Det verkar bli ngot standardformat p 752 x nnting pixlar.

Om jag spelar upp en film i helskrmslge s vill jag kunna pausa filmen och "cappa" i det lget, det gr inte som det r nu. Om jag istllet "zoomar in/upp" den lilla bilden som cappats s blir den aldrig som bra som stillbilden var i helskrmslge.
Citera
2007-04-28, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Problemet r troligen att din mediaspelare kr filmen i en overlay. Kolla om det finns nt i settingsen fr att ndra p det s ska det nog funka sen.

Ett annat knep r att dra ner grafikkkortets hrdvaruacceleration temporrt. Hgerklicka p skrivbordet, vlj Egenskaper, vlj Instllningar-fliken, tryck Avancerat-knappen. I den nya rutan ska du ha en flik som heter Felskning eller nt snt. P den kan du dra ner hrdvaruaccelerationen.

Det dr med overlay lter intressant... Det gr ju att trycka "Print screen" i helskrmslge vid pausad uppspelning av en film. Klistrar jag in bilden i ex. Photoshop s kommer allt med utom just sjlva filmbilden. Eller rttare sagt, den kommer med men fortstter att "rra sig" om jag fortstter spela filmen.

Jag fattar inte varfr det gr att trycka "Print screen" vid alla andra tillfllen och f med allt, men inte just sjlva filmbilden nr man spelar upp film.
Citera
2007-04-28, 12:07
Medlem
I VLC, hger klicka sen vljer du ta skrmdump/skrmbild(vet inte vad den heter exakt).

D hger klickar d p sjlva rutan dr filmen spelas upp.
Citera
2007-04-28, 12:53
Medlem
onemans avatar
screenshot Program?
varfr kan ej spara screenshot frn wmp
Vilket program fr att capsa bilder?
Screenshot
Print Screen i en film... HUR?
http://www.google.se/search?q=print+...s+media+player
Citera
2007-04-28, 16:46
Medlem
Jag har dragit ner p maskinvaruaccelerationen i Windows, dragit ner p Videoaccelerationen i WMP, bockat av rutorna "Anvnd verlgg" i WMP... Men inget hjlper...

Har installerat VLC och pausat filmen, hgerklickat och s sparas bilderna i "Mina dokument/Mina bilder".

Tre saker jag inte begriper:

* Varfr blir bilderna sparade i "Flyttbar ntverksgrafisk Bild-format" och inte i ex. jpeg?

* Hur kan jag byta mapp som bilderna sparas till? Det kommer ju aldrig upp ngon ruta eller frga om vart jag vill spara bilderna.

*Kan man inte stega fram ruta fr ruta i VLC? Frn det att jag trycker p Paus och till det filmen stannar tar det en sekund... Det hela blir ju helt meningslst d...

Bilderna blir ganska sm till formatet men stora till storleken... ver 600 kb... Dom tl att zoomas in/upp rtt bra faktiskt.

Fr prova med EZV Video Captures 3.0...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in