Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-12-12, 08:36
  #481
Medlem
Nattskattas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jrgen
Fast din form av anarkism låter en aning utopisk (vilket i sig inte är någonting dåligt). Det kommer alltid att finnas våldsamma människor som vill stjäla, döda, våldta, o.s.v. Det är en omöjlighet att uppnå ett samhälle där alla tar hänsyn till och respekterar varandra. Jag tror att regler och straff (åtminstone återgällning) alltid kommer att behövas, för att kunna lösa konflikter. Vad som inte behövs är en stat. Visst vore det trevligt om det vore möjligt att ha ett samhälle utan t.ex. domstolar, men jag kan inte föreställa mig hur det skulle kunna fungera. Därmed inte sagt att det inte skulle kunna fungera.


Tyvärr tror jag att du kan ha rätt vilket gör att jag bara är anarkist i hjärtat,men inte tror på att det skulle fungera i praktiken.Inte fullt ut iaf...
Citera
2011-12-12, 15:40
  #482
Medlem
nutkjells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattskatta
Tyvärr tror jag att du kan ha rätt vilket gör att jag bara är anarkist i hjärtat,men inte tror på att det skulle fungera i praktiken.Inte fullt ut iaf...

Hur menar du med att det inte skulle fungera och hur avgör du detta? Vad är ditt kriterium? Anser du att vårt samhälle idag "fungerar fullt ut"?
Citera
2011-12-12, 19:02
  #483
Medlem
Jrgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattskatta
Tyvärr tror jag att du kan ha rätt vilket gör att jag bara är anarkist i hjärtat,men inte tror på att det skulle fungera i praktiken.Inte fullt ut iaf...
Nej, din anarkism skulle inte fungera.

De allra flesta anarkister menar inte samma sak som du med anarkism.
Citera
2011-12-13, 10:50
  #484
Medlem
Nattskattas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nutkjell
Hur menar du med att det inte skulle fungera och hur avgör du detta? Vad är ditt kriterium? Anser du att vårt samhälle idag "fungerar fullt ut"?


Mitt önskemål är att lagar inte skulle behövas,att samhället skulle kunna baseras på frivilliga insatser och ömsesidig respekt.Jag anser inte att samhället idag fungerar ett dugg,jag tycker att det är fruktansvärt! jag önskar att staten inte längre hade makten över människorna och att denna skendemokrati som finns nu upphörde.

Jag tror,eller rättare sagt vill tro att de flesta människor innerst inne vill göra gott och har en relativt bra uppfattning om vad som är rätt och vad som är fel,tyvärr tror jag inte att detta kan fungera i praktiken när människorna är uppvuxna med de värderingar som gäller nu... att man ska kliva på andra för att nå dit man vill.Att man ska luras och manipulera för att få det man vill ha.

Dock så har jag sett små glimtar av det som jag eftersträvar.Vissa små samhällen och organisationer som är så små att mydigheterna inte når dem... där egna lagar skapas,och där alla får en chans.De som skiter i hur allting ska vara och istället gör det som känns rätt.Så att det omöjligt skulle fungera är inte sant! Däremot tror jag att det skulle kunna vara svårt att tillämpa det på "den stora världen utanför"
Citera
2011-12-14, 18:33
  #485
Medlem
Hur skulle ett anarkistiskt samhälle se ut idag? - Det skulle vara totalt kaos. Vi har levt i ett samhälle där stränga lagar präglar oss från att vi föds tills att vi dör, men efter kaos kommer frid. Dessutom är kaos och ordning endast begrepp skapade av människor. Inget mer, inget mindre...

Vem skulle se till alla sjuka? - Tyvärr skulle du få se efter dig själv, samt dina nära och kära. Vi kan inte ha ett system, eftersom anarki går ut på att låta var och en ta vara på sig själv och det han/hon bryr sig om. Men missförstå oss inte, många anarkister har en speciell tillit till människan som individ. Empatisk, stark och lojal.

Hur skulle man få mat på bordet? - Man skulle antingen jaga, odla eller möjligtvis stjäla från andra. Jag tror dock inte att lagar är det enda som hindrar oss från att just stjäla, mörda och våldta.

Vad skulle hindra en milis att ta över och styra med järnhand, eller varför inte ett annat land? - Inget... Det är därför det aldrig funkar i praktiken. Någon skulle alltid bilda en form av klunga/gäng som till slut skulle ta över och bli en regering. Människor är för intelligenta för att ha Anarki. Alla skulle inte följa anarkins ideologi eftersom fullständig frihet gäller. Inget stoppar folk från att avskaffa anarkin.
__________________
Senast redigerad av ShenUnknown 2011-12-14 kl. 18:37.
Citera
2011-12-14, 18:59
  #486
Medlem
postkrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShenUnknown
Hur skulle ett anarkistiskt samhälle se ut idag? - Det skulle vara totalt kaos. Vi har levt i ett samhälle där stränga lagar präglar oss från att vi föds tills att vi dör, men efter kaos kommer frid. Dessutom är kaos och ordning endast begrepp skapade av människor. Inget mer, inget mindre...

Vem skulle se till alla sjuka? - Tyvärr skulle du få se efter dig själv, samt dina nära och kära. Vi kan inte ha ett system, eftersom anarki går ut på att låta var och en ta vara på sig själv och det han/hon bryr sig om. Men missförstå oss inte, många anarkister har en speciell tillit till människan som individ. Empatisk, stark och lojal.

Hur skulle man få mat på bordet? - Man skulle antingen jaga, odla eller möjligtvis stjäla från andra. Jag tror dock inte att lagar är det enda som hindrar oss från att just stjäla, mörda och våldta.

Vad skulle hindra en milis att ta över och styra med järnhand, eller varför inte ett annat land? - Inget... Det är därför det aldrig funkar i praktiken. Någon skulle alltid bilda en form av klunga/gäng som till slut skulle ta över och bli en regering. Människor är för intelligenta för att ha Anarki. Alla skulle inte följa anarkins ideologi eftersom fullständig frihet gäller. Inget stoppar folk från att avskaffa anarkin.

Troll, anarkism ar inte anarki/kaos och det betyder inte heller att alla skall hoppa ut i skogen ensamma och leva som ett djur.
Citera
2011-12-14, 21:28
  #487
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av postkran
Troll, anarkism ar inte anarki/kaos och det betyder inte heller att alla skall hoppa ut i skogen ensamma och leva som ett djur.

Jo men nog kan du väll hålla med om att med tanke på vårat statliga system vi levt i flera hundra år, skulle nog den första tiden bli kaotisk. Visst, man skulle absolut inte leva som ett djur, men var ska man få tag på kött? Tar landet fortfarande import?
__________________
Senast redigerad av ShenUnknown 2011-12-14 kl. 22:06.
Citera
2012-09-06, 17:45
  #488
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaZiber
Människan är egoistisk till grunden. Att vara helt altruistisk är självdestruktivt. Däremot är det nog smartast att vara till viss grad. Men människan är egoistisk och har en levnadsinstinkt, hade man inte haft det hade vi inte funnits nu.

Jag har svårt och hålla med dig. Jag tror inte människan är egoisktisk i grunden utan givande. Instinken är vårdande. Överlevnadsinstinkten är bindande. Jag tror roten till konflikten är tiden.
Citera
2012-09-06, 18:51
  #489
Medlem
crawlys avatar
Olika stora populationer kanske har olika optimala statsskick? Anarki skulle ju exempelvis fungera relativt väl i en liten tight grupp, och möjligtvis i ett mindre samhälle om de som bor där har liknande drivkrafter och mål.
I en större grupp tror jag detta blir svårt, vilket troligtvis gjort att andra statsskick vuxit fram med tiden. Men i grunden handlar det om vem makten är för. Ur landet eller statens synvinkel är det optimala någon form av diktatur, så att man kan styra landet som ett företag. Om det handlar om individen, borde det vara någon form av anarki, alternativt kommunism om man håller sig till de absolut mest basala delarna; dvs gemensam produktion för livsnödvändiga saker. Men det har vi ju sett hur det brukar bli med den saken...
Citera
2012-11-02, 08:28
  #490
Medlem
Milk-mans avatar
Skola, media osv vingklipper oss. Så en tanke på ett alternativ framstår ju oftast som utopi. Sen tror är många vanedjur och förändring är farlig. Men det växer fram ekobyar, ibland med egen valuta (Nä det behöver inte vara pengar) Vet inte om det har nämts tidigare men jag gillar iden http://www.youtube.com/watch?v=4Z9WVZddH9w
Citera
2012-11-02, 12:56
  #491
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bac0n
Jag har svårt och hålla med dig. Jag tror inte människan är egoisktisk i grunden utan givande. Instinken är vårdande. Överlevnadsinstinkten är bindande. Jag tror roten till konflikten är tiden.
Den grundläggande roten till konflikttänkandet är rädsla.
Citera
2012-12-03, 11:34
  #492
Medlem
TheAwesomeboy1993s avatar
Jag tror att anarkister bara vill väl, men de begriper inte att deras system inte fungerar när människor i allmänhet är djuriska!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback