2017-05-25, 13:03
Medlem
PierreTanguys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyssen87
Vad spelar det för roll...? Men nej det gjorde jag för ett par år sedan men lillebrorsan gör.

Tja det är ju liksom ingen skjorta man har till en kostym. Till den skulle nog ett par ljusa byxor passa bäst
Citera
2017-05-26, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PierreTanguy
Tja det är ju liksom ingen skjorta man har till en kostym. Till den skulle nog ett par ljusa byxor passa bäst

Den är lite i mörkaste laget för att ha med kavaj eller slips, men fungerar rimligen bra med exempelvis ett par beiga chinos.
Citera
2017-05-27, 22:19
Medlem
PierreTanguys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marten-
Den är lite i mörkaste laget för att ha med kavaj eller slips, men fungerar rimligen bra med exempelvis ett par beiga chinos.

Nyansen har ju inget att göra med om den passar till kavaj eller inte. Den är helt enkelt för casual för att passa till en formell kostym
Citera
2017-05-28, 19:29
Medlem
Citat:
Nyansen har ju inget att göra med om den passar till kavaj eller inte. Den är helt enkelt för casual för att passa till en formell kostym

Om man bortser från märket på bröstet är det väl en tämligen ordinär skjorta. Den har inga kontrastknappar eller andra konstigheter, och en av allt att döma ordinär krage. Hade den varit ljusblå (fast då hade nog knapparna fått följa med i nyansbytet och bli ljusare) hade jag inte alls sett varför den inte skulle gå att använda i formella sammanhang.

Däremot brukar det sällan vara snyggt med kostymer som är mörkare eller i liknande nyanser som skjortan.
Citera
2017-05-29, 16:05
Medlem
PierreTanguys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marten-
Om man bortser från märket på bröstet är det väl en tämligen ordinär skjorta. Den har inga kontrastknappar eller andra konstigheter, och en av allt att döma ordinär krage. Hade den varit ljusblå (fast då hade nog knapparna fått följa med i nyansbytet och bli ljusare) hade jag inte alls sett varför den inte skulle gå att använda i formella sammanhang.

Däremot brukar det sällan vara snyggt med kostymer som är mörkare eller i liknande nyanser som skjortan.

Vad är det för konstig kavaj du har som inte täcker det märket?
Citera
2017-05-29, 22:41
Medlem
Citat:
Vad är det för konstig kavaj du har som inte täcker det märket?

Det talar väl kanske snarare för att det är annat än kavajens påstådda formalitet som är avgörande i frågan om man kan bära den till kostym eller inte.
Citera
2018-05-11, 16:19
Medlem
Dr.Suicidals avatar
Hej. Köpte ett par bruna skor till en mörkblå kostym, funderar nu på om skorna möjligen är lite väl ljusbruna för att passa till kostymen. Vad säger ni? BILD
Citera
2018-05-11, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Suicidal
Hej. Köpte ett par bruna skor till en mörkblå kostym, funderar nu på om skorna möjligen är lite väl ljusbruna för att passa till kostymen. Vad säger ni? BILD

Absolut inte. Däremot ser de ut att vara i det billigare laget vilket kommer sticka ut om resterande outfit är on point.
Citera
2018-05-14, 22:55
Medlem
Tjena!

Börjar som alla andra, hoppas inte den här frågan är ställd redan

Snart är det dags för studenten,, yippie !!!
Har införskaffat en mörkblå kostym till den stora dagen.
Min fråga är vad ni tycker är snyggast att ha för färg på skjortan?
Funderade först att köra på en väldigt mönstrad skjorta eftersom att jag anser att det är modernt.
Men efter lite funderingar så tror jag att de flesta kör på vita skjortor på studenten?
Vad tycker ni? Är studenten för formellt för att ha en mönstrad skjorta?
Citera
2018-05-15, 00:38
Medlem
Litetmongobarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 06bkapo
Tjena!

Börjar som alla andra, hoppas inte den här frågan är ställd redan

Snart är det dags för studenten,, yippie !!!
Har införskaffat en mörkblå kostym till den stora dagen.
Min fråga är vad ni tycker är snyggast att ha för färg på skjortan?
Funderade först att köra på en väldigt mönstrad skjorta eftersom att jag anser att det är modernt.
Men efter lite funderingar så tror jag att de flesta kör på vita skjortor på studenten?
Vad tycker ni? Är studenten för formellt för att ha en mönstrad skjorta?

Kör vit eller ljusblå skjorta.
Personligen tycker jag att mönstrad skjorta är gräsligt, speciellt till kostym. Om du menar mönstrad som i blommig eller något annat trams utöver randigt/rutigt.
Citera
2019-05-27, 01:49
Medlem
Hej,

Snart dags för mig att studenten. Jag har köpt en mörkblå kostym men undrar över resten av det jag ska ha på mig.

Vilka skor ska jag köpa? Är det svarta eller bruna Oxfords som gäller?
Vilken färg på bälte ska det vara?
Ska jag ha näsduk, och i sådana fall vilken färg?
Slutligen, ska jag ha slipps, fluga eller inget alls?
Citera
2019-05-27, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisslyckadSvensson
Hej,

Snart dags för mig att studenten. Jag har köpt en mörkblå kostym men undrar över resten av det jag ska ha på mig.

Vilka skor ska jag köpa? Är det svarta eller bruna Oxfords som gäller?
Vilken färg på bälte ska det vara?
Ska jag ha näsduk, och i sådana fall vilken färg?
Slutligen, ska jag ha slipps, fluga eller inget alls?

Skor och bälte i brunt är snyggare och mer mångsidigt än svart.
Näsduk definitivt, gärna en ljus sådan i vitt eller gult.
Om du ska ha slips, och det tycker jag att man ska till kostym annars ser det ofullständigt ut, är det viktigt att komma ihåg att INTE matcha slips med näsduk.
Jag rekommenderar en repp tie för att det är prep/ivy och det gillar jag. LÄNK
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in