• 1
  • 2
2007-04-26, 09:36
Medlem
Ninsos avatar
Det är så att jag aldrig lyckats börja dricka rödvin, alltid föredragit vitt vin. Ju äldre jag blir så känner jag dock att jag går miste om något, och nu undrar jag vilka druvor/märken som är bäst för en amatör på detta område? Det enda rödvin jag har druckit och gillat är Santa Helena cabernet sauvignon. Är shirazviner 'lättdruckna'? Kan tillägga att jag inte gillar heltorra vita viner, om det spelar någon roll här.

Har försökt söka men inte funnit någon lämplig tråd att ställa frågan i.

Tack på förhand.

Edit: Kanske skulle ha postat denna tråd i Alkohol men känns som att det finns fler vinkännare här. Jag tar gärna emot recept på snacks till rödvinet också om någon ligger på det, kanske är lättare att lära sig dricka och uppskatta vinet om man äter något till som tar fram smaken?
Citera
2007-04-26, 09:47
Medlem
stora_ostens avatar
Skulle också tycka det vore intressant att höra några "nybörjartipps" jag är nämligen också novis bland rödtjut.

Har tänkt ungefär i samma banor också, men ändå dom senare åren har jag bara vandrat runt bland olika sorters Single Malt som blivit en favorit...

Men det känns somsagt som att man går miste om lite gran där när man som vuxen inte kan tycka det är gott med ett glas rött....

Blir oftast till mej över olika recensioner av rött som jag läser men blir dock lika besviken varje gång jag prövar själv.

Tror för min del att denna avsmak för rödvin beror på att jag i unga dar drog i mej ett par flarror och sen kräktes rött
Är man evigt förtappad då? Finns det då ingen väg tillbaka??
Citera
2007-04-26, 10:02
Medlem
Jag tror det är svårt att säga att syrah/shiraz-viner skulle vara mer lättdruckna än andra. Men, ett vin gjort på endast syrah/shiraz och som inte är ekfatslagrat (här kan jag ha fel) kan nog vara ganska mildt. Jag har druckit syrah/shiraz-viner som har varit väldigt lättdruckna, men också sådana som har varit betydligt mastigare. Blandningar med grenache har också gett en 'bistrare' smak, men absolut överkomlig.

Om du har varit inne på Cabernet Sauvignon, så kanske ett vin med en blandning med syrah/shiraz skulle passa?
Citera
2007-04-26, 10:10
Medlem
Pjäxs avatar
Ett enkelt nybörjartips brukar ju annars vara Rioja-viner. Dvs ekfatslagrade viner på tempranillodruvan, som inte har särskilt hög strävhet och inte är för tunga. Exempelvis Marques de Griñon, art nr 12688, funkar nog bra för det ändamålet.

Och vad gäller snacks... testa lite parmaskinka förslagsvis. Eller varför inte ostbågar - något som funkar oväntat bra med rödvin.
Citera
2007-04-26, 10:19
Medlem
PhatPhils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pjäx
Ett enkelt nybörjartips brukar ju annars vara Rioja-viner. Dvs ekfatslagrade viner på tempranillodruvan, som inte har särskilt hög strävhet och inte är för tunga. Exempelvis Marques de Griñon, art nr 12688, funkar nog bra för det ändamålet.

Och vad gäller snacks... testa lite parmaskinka förslagsvis. Eller varför inte ostbågar - något som funkar oväntat bra med rödvin.

MMMMM, en rioja med ostbågar!!!
längtar nu till helgen!!
Citera
2007-04-26, 10:21
Medlem
Pjäxs avatar
Hehehe, inget jag kanske heller skulle tryckt i mig, men faktum är att rioja är enkelt att börja med. Och ostbågar rekommenderas t o m av systembolagets mer kunniga som snacks.
Citera
2007-04-26, 10:25
Medlem
Ninsos avatar
Rioja och ostbågar säger ni... Marques de Griñon var till mycket överkomligt pris, så jag ska nog ta och prova den. 64:- kan det vara värt även om man inte kan dricka den. Rioja hade jag inte ens en tanke på, har fått för mig att det är 'svårdrucket'.
Citera
2007-04-26, 10:26
Medlem
Ninsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilsL

Om du har varit inne på Cabernet Sauvignon, så kanske ett vin med en blandning med syrah/shiraz skulle passa?

Kan du några namn på rak arm?
Citera
2007-04-26, 10:27
Medlem
Nockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pjäx
Hehehe, inget jag kanske heller skulle tryckt i mig, men faktum är att rioja är enkelt att börja med. Och ostbågar rekommenderas t o m av systembolagets mer kunniga som snacks.

Ok, hur krokiga skall ostbågarna vara för att passa till en Rioja? Eller spelar det ingen större roll i smakhänseende?

Och går det lika bra med Estrella som Cheeze Doodles? Bör de luftas en stund innan de avnjuts med vinet?

Ja många frågor blir det....

/Nocke
Citera
2007-04-26, 10:38
Medlem
Ninsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nocke
Ok, hur krokiga skall ostbågarna vara för att passa till en Rioja? Eller spelar det ingen större roll i smakhänseende?

Och går det lika bra med Estrella som Cheeze Doodles? Bör de luftas en stund innan de avnjuts med vinet?

/Nocke

Haha, nu blev det avancerat här.
Borde ju fungera med OLW:s vanliga tycker man, de är ju godast. Fast de där lite starkare med chili, mmm... Men kanske inte till rödvin?
Citera
2007-04-26, 10:39
Medlem
Pjäxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nocke

/Nocke
För Er min bäste herre skulle jag snarast istället rekommendera art nr 22009, vilken bör inmundigas tillsammans med exempelvis en sån http://sv.wikipedia.org/wiki/Kl%C3%A4dnypa

Citera
2007-04-26, 11:29
Medlem
En lite favorit som både är billig och god. Till och med en nybörjare brukar kunna känna vanilj och peppar smaken. Gott som det är eller perfekt till en bit kött. För 70 kr är det ett fynd.

Nederburg Shiraz Viognier (nr 12133)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in