2007-04-25, 19:23
Awaiting Email Confirmation
hej hej ja har ett problem ibland kommer det upp att jag har för lite systemmine hur gör jag för att rensa det och så.. försök förklara på ett lätt sätt är ingen höjdare på datorer.

;D
Citera
2007-04-26, 22:35
Medlem
BlåTomtes avatar
System minnet är de minnen du har i din dator 2,5 * 12-15 cm och 0,4 cm tjocka typ. hur mycket har du? Är det något speciellt program du drar igång när datorn klagar på det?

Kör du windows xp och har under 128mb så kommer den klaga.

Kan det vara så att någon har stulit minnen från dator? är den slöare nu när detta medelande börja dyka upp?

Photoshop kräver ett visst antal mb annars så klagar den hela tiden... ( på mac iaf ) "går inte ens att installera"

Först trodde jag du menade det virtuella minnet och det kan man ju öka själv.

Nästa gång kan du väll skriva lite mer info om problemet, nu var jag snäll och svarade endå och gav dig en chans att besvara vissa frågor.
Citera
2007-04-26, 23:04
Medlem
DennisOlofs avatar
tanny, skaffa mera minne, det är ganska billigt i dagens läge. Då försvinner förmodligen felmeddelandet.

Alternativt kan du öka på swop-filen (eller vad det heter). Du nämner inte vilket operativsystem du har, kör man WinXP bör man ha 512Mb minne, då funkar det ok. Dom flesta har idag 1024Mb minne på maskinerna.
Citera
2007-04-26, 23:13
Medlem
JAG!!

: ...mycket möjligen har lösningen på signaturen tanny:s problem här ovan; denna handlar om att ta bort en viss fil ..nånstans?

: men jag, gamla gubben, är så trött just nu att jag inte orkar leta mer i bland mina lagrade dokument, att jag måste få be om att återkomma i morgon.

: -dock! att vad jag söker bland mina dokument, är en debattråd här, för ..nog några år sedan, där jag först frågar efter ungefär hjälp med brist på systemminne, sedan redovisar jag denna lösningen som jag fick från annat håll; ...den som orkar kan ju då leta efter tråden i min ”View Profile”, ”Find all threads by B-O Gavne”.
Citera
2007-04-26, 23:38
Medlem
NU!

Har jag hittat ...nått: där jag skriver att man -i vart fall för OS:et Windows 98:2- skall ta bort en fil benämnd "normal.dot". Som finns i C-mappen: Windows \ Application Data \ Microsoft \ Mallar
-Men alltså när jag nu går dit ...så finnr jag ingen "normal.dot" där. Dock alltså att detta tipset har, flera gånger, fungerat för mig.
Citera
2007-04-27, 12:31
Medlem
zixls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-O Gavne, Västerås
NU!

Har jag hittat ...nått: där jag skriver att man -i vart fall för OS:et Windows 98:2- skall ta bort en fil benämnd "normal.dot". Som finns i C-mappen: Windows \ Application Data \ Microsoft \ Mallar
-Men alltså när jag nu går dit ...så finnr jag ingen "normal.dot" där. Dock alltså att detta tipset har, flera gånger, fungerat för mig.

OM jag inte är helt fel ute så är väl ändå normal.dot en standard mallfil till word, kan ju inte ha något med för lite ram eller hd utrymme att göra.

(http://en.wikipedia.org/wiki/Normal.dot)

TS, stoppa in mer ram i burken så löser det nog en del problem.
Citera
2007-04-27, 22:45
Medlem
-RIGHT RIGHT! zixl.

Så handlade mitt nämnda problem och lösning här ovan, kring Word. Att, som jag skriver i inlägget

===
: Att jag klickar på Skrivbordet för start av programmet, med att dess presentationsfönster kommer upp på skärmen och ...sen är det stopp! Datorn är låst.
Med att när jag sedan skriver/trycker Ctrl+Alt+Delete, kommer det upp ett vitt fönster med texten: "Systemets resursnivå är mycket lågt! Vill du avsluta följande program" ...å så varierar förslagen från tillfälle till tillfälle.
T.ex. med "Winword [svarar inte]", "Explorer [svarar inte]".
-Dock alltså, att webbläsaren Internet Explorer -som synes- fungerar.

Och nu har jag om-installerat både Word och OS:et Windos 98:2. Och tagit bort det nyligen installerade Firefox. ..och Word fortsätter att krascha: "Systemets resursnivå är mycket lågt! Vill du ..."
===

Och är det då inte så att, jag alltså –för Windows 98:2- går till filen: C > Windows > Application Data > Microsoft > Mallar > där jag har filen ”Normal”, å så att jag tar bort denna?

Och alltså jag tog tanny:s problem i rubrikinlägget här ovan som …möjligen det samma.
Jag kan nämna att jag också skrev i sammanhanget

====
: Denna skräck, med svett i pannan, som jag fick i februari då mitt Word 2000-program kraschade. Ja alltså, i alla fall jag, känner mig så fullständigt ställd, när något på datorn inte blir vad jag har lär mig det skall bli.
Med dessa mina bekanta, faktiskt inte bara gamla kärringar och gubbar, också unga människor och inte helt tekniskt blåsta. -Men som kan, egentligen inte ett dyft datorteknik.
Återstår, att ta burken under armen och lämna in den till någon datoraffär; a´ 600 kronor timman.
======

Sen har jag åkt på samma sak en gång till …och visst blev jag svettig även då.
Citera
2007-04-27, 23:06
Medlem
darkmarcs avatar
Om man kör Word och har en korrupt normal.dot så kan man ju teoretiskt sett råka ut för att Word slukar upp allt minne, även om detta kanske inte är det första jag skulle leta efter.

///DM
Citera
2007-04-28, 00:30
Medlem
TJUSIGT!

Så trevligt att vår gamle signaturen här på Flashback darkmarc, medverkar här ovan på tråden. …men man kan väl också får höja lite på ögonbrynen med undran: -För vem skriver hon????????? ..kanske bara för sig själv!!!!!!!
Som alltså trådskaparen tanny särskilt framhåller: (jag Tanny) är ingen höjdare på datorer.
Och inte heller jag, som väl känt, är något särskilt kunnig. Och också mestaparten besökare ..kan, egentligen förbannat lite/dåligt dator. –Men ju mycket väl –skit- snacka dator!!!!!

-Säg: vad är en ”mallfil” för nått kul; alltså undrar jag -med många andra här på Flashback- som inte klarar engelska datorspråket.
Och vad är denna ”normal.dot”-filen för nått?

..tackar på förhand!
Citera
2007-04-28, 18:07
Medlem
darkmarcs avatar
En mall är precis vad det låter som; något man utgår ifrån när man skapar något nytt. I fallet MS Word är "normal.dot" den mall som alla nya, blanka dokument skapas utifrån. Om man således t ex ändrar normal.dot till att innehålla en rubrik där det står "Hej jag heter Kalle", så kommer alla nya tomma Word-dokument att ha en sådan rubrik.

///DM
Citera
2007-04-28, 19:57
Medlem
HERR GAVNE SOM VANLIGEN KRÅNGLIG.

En benämning ”mall” i dator (program) sammanhang, är alltså ett program –en rad-med-databitar- som ger en viss grafik-bild på bildskärmen? –Tack för de´! darkmarc.

-Ja just det! Jag går –i mitt OS Windows 98:2- till mappen C > Windows > Application Data > Microsoft > Mallar > filen: Normal. Med att när jag klickar på denna filen öppnas, en grafikbild som är Words arbetsyta/där man skriver in sitt dokument i programmet Word.
Å så kan jag tydligen ändra i denna filen, på nått sätt.
–Men vad jösses har detta med att, det har hänt som jag beskriver här ovan i inlägget nummer 7, att efter det att jag har startat Word, blir det stopp.

Och om jag då tar bort denna filen; som …tror jag det var? jag fick tips om då Word hade låst sig för mig; som jag redovisar här ovan. Och att det därpå blev OK igen med Word. …vad jösses är sådant?

Å så med nämnda tips som jag fick, ..tror jag tipsaren talade om filen ”normal.dot”, när det nu står bara benämningen ”Normal” för filen?

-Å så! detta mitt snackande om denna filen, har detta något med trådskaparen tanny:s problem att göra?

TILLÄGG:
I samband med att jag hade nämnda problem, skrev en ruskig snubbe från Sumpan följande förklaringar:

##Normal.dot är grundmallen för dina word-dokument. Dvs. i denna fil så finns grundinställningen för alla nya brev som du skapar, t ex vilka typsnitt som finns, sidmarginaler etc.Tyvärr så är det så att den går sönder ibland, och då blir det sånt strul som du (har) haft.När du startar Word igen - efter (det) att du (har) raderat denna fil, så kommer den nog att skapas på nytt. Kanske behöver du göra vissa inställningar, och efter att du (har) gjort dessa -så kan du se, att normal.dot finns där igen.Ta då en säkerhetskopia på den -så har du den till nästa gång.##

-Men alltså jag behövde inte göra några inställningar. Efter sedan jag hade tagit bort filen "Normal" var Word klart igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in