2007-04-25, 19:50
Medlem
Citat:
'Jesus would have turned over in his grave if he had known that Paul would be taking his plan to the pigs.'

Det tror jag inte, men om det skulle vara så så är det väl Jesus problem att han "råkat" formulera sin lära så allmänt att den tilltalade så många människor.
Men han som skrev det anser säkert att Paulus förvanskat Jesus lära. Inga problem för mig att det skulle vara Paulus som formade kristendomen, den är lika fantastisk ändå och det är inget skäl för mig att tro mindre.
Citera
2007-04-25, 19:52
Medlem
JemyMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Ja och den sidan har troligen mer rätt än folk som studerar hebreiska varje dag, både troende och ateistiska.

Sjätte budordet har fler tolkningar än Paris Hilton har underkläder. Jag gav bara första bästa. Få står fast vid att sjätte budordet säger att du inte bör döda.

Citat:
Sedan vill jag att du visar mig var i bibeln Jesus säger att judarna kommer brinna i helvetet.

Matteus 23

Citat:
Och vart det står att icke kristna kommer direkt till helvetet.

2 Tessalonikerbrevet 1 1:7-9
"Och det sker när Herren Jesus kommer från himlen och uppenbarar sig med sina mäktiga änglar, i flammande eld och straffar dem som inte vill veta av Gud och dem som inte lyder vår Herre Jesu evangelium."

2 Petrusbrevet 3:7
"Men de himlar och den jord som nu finns har i kraft av samma ord blivit sparade åt eld och förvaras till den dag då de ogudaktiga skall dömas och bli fördömda."

Se också Uppenbarelseboken, i synnerhet 20:9-10, 20:14-15 och 21:8
Citera
2007-04-25, 20:00
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JemyM
Sjätte budordet har fler tolkningar än Paris Hilton har underkläder. Jag gav bara första bästa. Få står fast vid att sjätte budordet säger att du inte bör döda.

Lika roligt som din citering av Matt 7:1

Citat:
Matteus 23

Står ingenstans att judarna kommer hamna direkt i helvetet, utan att skriftlärda (oavsett religion eller raslig tillhörighet) har gjort mycket fel och Jesus frågar hur de ska kunna undvika sin dom.

Citat:
2 Tessalonikerbrevet 1 1:7-9
"Och det sker när Herren Jesus kommer från himlen och uppenbarar sig med sina mäktiga änglar, i flammande eld och straffar dem som inte vill veta av Gud och dem som inte lyder vår Herre Jesu evangelium."

Vart nämns helvetet?

Citat:
2 Petrusbrevet 3:7
"Men de himlar och den jord som nu finns har i kraft av samma ord blivit sparade åt eld och förvaras till den dag då de ogudaktiga skall dömas och bli fördömda."

Ogudaktiga. Judar tror på gud, muslimer också. Men det är ju inte kristna.

Se också Uppenbarelseboken, i synnerhet 20:9-10, 20:14-15 och 21:8[/quote]

Handlar om Gog och Magog.
Citera
2007-04-25, 20:13
Medlem
Varangians avatar
Citat:

Står ingenstans att judarna kommer hamna direkt i helvetet, utan att skriftlärda (oavsett religion eller raslig tillhörighet) har gjort mycket fel och Jesus frågar hur de ska kunna undvika sin dom.

Vart nämns helvetet?

Ogudaktiga. Judar tror på gud, muslimer också. Men det är ju inte kristna.

Se också Uppenbarelseboken, i synnerhet 20:9-10, 20:14-15 och 21:8

Hur kunde då judarna, enligt religiös lag, döma ut dödsstraff?
Citera
2007-04-25, 20:14
Medlem
JemyMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greenhorn
Det tror jag inte, men om det skulle vara så så är det väl Jesus problem att han "råkat" formulera sin lära så allmänt att den tilltalade så många människor.

Bibelns jesus formulerar sig inte direkt väl. För det mesta är han vag, obegriplig och självmotsägande, dessutom är de fyra evangelierna inkompatibla med varandra (ändrar händelseföljd t.ex.)

Det finns också många historiska bevis på att läran inte alls emottogs med öppna armar runtom i Europa. Faktum var att man stod emot mycket länge i bevarandet av sina förfäders kultur. Katolska kyrkan använde sig ganska mycket av Maccabees fjärde bok för att tvinga folk att acceptera tron. Denna är givetvis inte med i den idag allmänt spridda bibeln. Man skänkte också enorma skatter till ledarna för att få dem att konvertera sina länder.

Konverteringarna i turkiet var så grymma att många konverterade till Islam bara för att bli av med de kristna ledarna. Vissa ord uppkom ur den här tiden. Det franska ordet "Crétin" (idiot) kommer ifrån "chrétian" som är ordet för kristen. Tyskarna grundade ordet "Bigot" (trångsynt) från "Bei Gott".
Citera
2007-04-25, 20:21
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Det franska ordet "Crétin" (idiot) kommer ifrån "chrétian" som är ordet för kristen. Tyskarna grundade ordet "Bigot" (trångsynt) från "Bei Gott".

Tack för värdefull kunskap.

Trångsynta idioter, ja det stämmer nog vanligtvis.
Citera
2007-04-25, 20:29
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Hur kunde då judarna, enligt religiös lag, döma ut dödsstraff?

Det har jag ingen aning om eftersom jag inte kan den judiska lagen/teologin så bra. Men det var något som Jesus påpekade (han påpekade endast att de som är utan synd ska ha rätt att döma) om deras sätt med dödsstraff.
Citera
2007-04-25, 20:29
Medlem
JemyMs avatar
Citat:

Hur trög är du egentligen? Citeringen av Matt 7:1 är lika korrekt nu som då.

Matteus 7:1 Jesus säger: »Dömen icke, på det att I icke mån bliva dömda;
Matteus 11:20-24 Jesus dömer två hela städer
Matteus 23:13 Jesus dömer Skriftlärda och Fariseer

Vilken normalt funtad människa som helst ser hur Jesus bryter sina egna ord.

Citat:

Du har selektiv syn om du missar ord som Rabbi och Synagoga samt att hela släktet kommer gå samma väg. Det är Matteus 23 som ligger bakom hela judeutrotningen.

Citat:
Vart nämns helvetet?

Men lilla gubben, har du inte fattat ännu vad gud ger för straff?
Citera
2007-04-25, 20:32
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Det har jag ingen aning om eftersom jag inte kan den judiska lagen/teologin så bra. Men det var något som Jesus påpekade (han påpekade endast att de som är utan synd ska ha rätt att döma) om deras sätt med dödsstraff.

Så du förespråkar total straffrihet istället för att Jesus kunde tolkats säga så vid ett tillfälle av Johannes (opålitigt evangelium btw)?

Ok, bra samhälle du förespråkar. Kretin.

P.S. Läs lite mer GT för det är samma psykopatgud du dyrkar nu.
Citera
2007-04-25, 20:32
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Hur trög är du egentligen? Citeringen av Matt 7:1 är lika korrekt nu som då.

Eller när du lade ihop Matt 7:1 och 7:2?

Citat:
Matteus 7:1 Jesus säger: »Dömen icke, på det att I icke mån bliva dömda;
Matteus 11:20-24 Jesus dömer två hela städer
Matteus 23:13 Jesus dömer Skriftlärda och Fariseer

Vilken normalt funtad människa som helst ser hur Jesus bryter sina egna ord.

I 7:1 så säger Jesus till ANDRA vad de inte ska göra. Det lär man väl fatta när man läser?

Sedan i övrigt bad jag om innehåll i bibeln där det står att JUDARNA (inte utpekade skriftlärda och fariséer) kommer till helvetet.

Citat:
Du har selektiv syn om du missar ord som Rabbi och Synagoga samt att hela släktet kommer gå samma väg. Det är Matteus 23 som ligger bakom hela judeutrotningen.

Citat:
Men lilla gubben, har du inte fattat ännu vad gud ger för straff?

Ändrar inte faktumet att det handlar om Gog och Magog.
Citera
2007-04-25, 20:33
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Så du förespråkar total straffrihet istället för att Jesus kunde tolkats säga så vid ett tillfälle av Johannes (opålitigt evangelium btw)?

Ok, bra samhälle du förespråkar. Kretin.

P.S. Läs lite mer GT för det är samma psykopatgud du dyrkar nu.

Du får gärna citera VAR i alla mina inlägg där jag ens tagit upp om vad jag förespråkar.

Jag dyrkar inte gud, jag tror på gud.

Försök komma med lite mer relativa argument än "Du är idiot"-varianter.
Citera
2007-04-25, 20:36
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Du får gärna citera VAR i alla mina inlägg där jag ens tagit upp om vad jag förespråkar.

Jag dyrkar inte gud, jag tror på gud.

Försök komma med lite mer relativa argument än "Du är idiot"-varianter.

Men lilla gubben, om du tror att ingen syndfri (vilket ingen är enligt kristen teologi) får döma någon brottsling, hur tror du då att rättstaten skall kunna överleva?

Så du dyrkar inte gud? Du ber inte till honom eller deltar i mässor som är ämnade att hylla hans storhet? Du följer inte vad han säger?

Kretin som sagt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in