2007-04-25, 20:40
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Men lilla gubben, om du tror att ingen syndfri (vilket ingen är enligt kristen teologi) får döma någon brottsling, hur tror du då att rättstaten skall kunna överleva?

Varför visar du inget citat om vad jag förespråkar och inte förespråkar? Du gjorde ju ett påstående, då måste du ju backa upp det nu. Slingra dig inte.

Citat:
Så du dyrkar inte gud? Du ber inte till honom eller deltar i mässor som är ämnade att hylla hans storhet? Du följer inte vad han säger?

Jag ber inte.

Jag deltar i mässor för att det är tradition för mig (samma anledning som du troligen firar midsommar trots att det härstammar ur religiösa fester).

Jag följer Sverige lagar.

Citat:
Kretin som sagt.

Ok?
Citera
2007-04-25, 20:44
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Varför visar du inget citat om vad jag förespråkar och inte förespråkar? Du gjorde ju ett påstående, då måste du ju backa upp det nu. Slingra dig inte.

(han påpekade endast att de som är utan synd ska ha rätt att döma)

Ring a bell idiot?

Så du tror att det svenska rättsväsendets domare är utan synd eller vad?
För det är ju det du kräver för att de skall kunna döma.

Citat:
Jag ber inte.

Jag deltar i mässor för att det är tradition för mig (samma anledning som du troligen firar midsommar trots att det härstammar ur religiösa fester).

Jag följer Sverige lagar.

Så du dyrkar inte din kristna gud?

Adoration (av latinets adoratio, av adoro, "tillbedja"), eller dyrkan, tillbedjan, är det att vörda, beundra och tillbedja någon eller något, ofta något med heliga och övernaturliga egenskaper, till exempel en gud. Se även bön.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Adoration

Ok, jag skall skvallra till påven
Citera
2007-04-25, 21:00
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
(han påpekade endast att de som är utan synd ska ha rätt att döma)

Ja han gjorde det, men jag väntar fortfarande på att du citerar vad JAG sagt det.

Citat:
Ring a bell idiot?

Varför visar du inte bara det citat som du verkar ha hämtat din info ifrån?

Citat:
Så du tror att det svenska rättsväsendets domare är utan synd eller vad?
För det är ju det du kräver för att de skall kunna döma.

Jag känner inte domarna personligen så det kan jag inte yttra mig om.

Citat:
Så du dyrkar inte din kristna gud?

Nej jag tror.

Citat:
Adoration (av latinets adoratio, av adoro, "tillbedja"), eller dyrkan, tillbedjan, är det att vörda, beundra och tillbedja någon eller något, ofta något med heliga och övernaturliga egenskaper, till exempel en gud. Se även bön.

Jag tror på gud och håller de kristna högtiderna som traditioner.

Citat:
Ok, jag skall skvallra till påven

Ok.
Citera
2007-04-25, 21:04
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ja han gjorde det, men jag väntar fortfarande på att du citerar vad JAG sagt det.

Varför visar du inte bara det citat som du verkar ha hämtat din info ifrån?

Jag känner inte domarna personligen så det kan jag inte yttra mig om.

Nej jag tror.

Jag tror på gud och håller de kristna högtiderna som traditioner.

Ok.

Men du Krappen, kom igen nu, jag vet att du iaf är medelbegåvad.

Du skrev att att Jesus förbjöd att döma, därigenom satte du det moderna rättsväsendet ur spel. Implicit. Inte så svårt att förstå.

Ok, så du firar de kristna högtiderna av tradition? Inte för att du tror på deras innebörd?

Välkommen till skaran av ljumma svensson"troende".

Du kan kliva ned från din höga häst nu.
Citera
2007-04-25, 21:09
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Men du Krappen, kom igen nu, jag vet att du iaf är medelbegåvad.

Du skrev att att Jesus förbjöd att döma, därigenom satte du det moderna rättsväsendet ur spel. Implicit. Inte så svårt att förstå.

Ok, så du firar de kristna högtiderna av tradition? Inte för att du tror på deras innebörd?

Välkommen till skaran av ljumma svensson"troende".

Du kan kliva ned från din höga häst nu.

Jag är 100% säker att jag i två trådar skrivit att jag är sekualiserad troende kristen. Åtminstone vet jag att Hankster frågat det i en tråd och att jag besvarade det.

Ja jag skrev att Jesus sa att de som är utan synd ska döma, för du frågade en fråga som hade anknytning till dödsstraff (något som inte är tillåtet i Sverige i övrigt). Ingenstans nämde jag (som du påstod att jag syftade på) någonting om dagens rättssystem.

Att fira en historisk persons födelse och korsfästning behöver inte vara pga religiös tillbedjan, utan att man helt enkelt tror på att personen funnits och vill komma ihåg det. Julmiddag och julgran är ju inget som nämns i bibeln, likväl så firar de flesta kristna jul med sådant eftersom det är tradition.
Citera
2007-04-25, 21:13
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Jag är 100% säker att jag i två trådar skrivit att jag är sekualiserad troende kristen. Åtminstone vet jag att Hankster frågat det i en tråd och att jag besvarade det.

Ja jag skrev att Jesus sa att de som är utan synd ska döma, för du frågade en fråga som hade anknytning till dödsstraff (något som inte är tillåtet i Sverige i övrigt). Ingenstans nämde jag (som du påstod att jag syftade på) någonting om dagens rättssystem.

Att fira en historisk persons födelse och korsfästning behöver inte vara pga religiös tillbedjan, utan att man helt enkelt tror på att personen funnits och vill komma ihåg det. Julmiddag och julgran är ju inget som nämns i bibeln, likväl så firar de flesta kristna jul med sådant eftersom det är tradition.

Men du, tror du att ingen utan synd skall kunna döma eller ej? Ja eller nej.

Sedan så är väl påskfirandet, fastan, kristi födelse etc mer än bara traditioner för en troende eller?

Nej, den absoluta merparten av svenskarna firar inte yule för att de är asatroende korrekt.
Citera
2007-04-25, 21:20
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Men du, tror du att ingen utan synd skall kunna döma eller ej? Ja eller nej.

Folk utan synd kan döma hur de vill (vilket de gör i och med fria viljan). Jag är personligen emot dödsstraff som människor dömer ut till andra människor så i den form av dödsstraff så anser jag att alla människor, oavsett om de är utan synd eller har synd, inte har rätt att döma ut dödsstraff.

Citat:
Sedan så är väl påskfirandet, fastan, kristi födelse etc mer än bara traditioner för en troende eller?

Påsk = Jag går på mässa, sen äter jag middag med familjen, sen kollar vi på påskbrasa.

Fastan = Något jag gör för självkontroll, ungefär som folk som ska försöka sluta röka.

Juldagen = Middag, umgås med släkt och familj, mässa, öppna presenter.

Det är i alla fall vad jag gör på de högtiderna.

Citat:
Nej, den absoluta merparten av svenskarna firar inte yule för att de är asatroende korrekt.

Jag är troende men det gör väl ändå inte att jag kan fira något för traditionens skull? Mycket av julfirandet har inte ens med kristendomen att göra egentligen. Julgran, juklappar, julmiddag osv.
Citera
2007-04-25, 21:23
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Folk utan synd kan döma hur de vill (vilket de gör i och med fria viljan). Jag är personligen emot dödsstraff som människor dömer ut till andra människor så i den form av dödsstraff så anser jag att alla människor, oavsett om de är utan synd eller har synd, inte har rätt att döma ut dödsstraff.

Påsk = Jag går på mässa, sen äter jag middag med familjen, sen kollar vi på påskbrasa.

Fastan = Något jag gör för självkontroll, ungefär som folk som ska försöka sluta röka.

Juldagen = Middag, umgås med släkt och familj, mässa, öppna presenter.

Det är i alla fall vad jag gör på de högtiderna.

Jag är troende men det gör väl ändå inte att jag kan fira något för traditionens skull? Mycket av julfirandet har inte ens med kristendomen att göra egentligen. Julgran, juklappar, julmiddag osv.

Så ditt svar på första frågan är? Ja, man behöver inte vara utan synd för att döma någon? Direkt emot Jesus predikan?

Ok, så de kristna högtiderna har ingen religiös betydelse för dig. Bra. Mindre bra som katolik.
Citera
2007-04-25, 21:27
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Så ditt svar på första frågan är? Ja, man behöver inte vara utan synd för att döma någon? Direkt emot Jesus predikan?

Eftersom passagen handlade om dödsstraff så säger jag; Nej ingen människa har rätt att döma någon till döden. Vilket var det jag skrev.

Citat:
Ok, så de kristna högtiderna har ingen religiös betydelse för dig. Bra. Mindre bra som katolik.

Jo de har religiös betydelse. Du håller gång på gång på att komma med påståenden som du inte har några grunder för, du har inte visat något citat från mig angående vad jag anser om rättsystemet TROTS att du påstod att jag har en speciell syn på den. Jag dyrkar fortfarande inte gud som du försöker få det till.
Citera
2007-04-25, 21:29
Bannlyst
Citat:
Hur kunde då judarna, enligt religiös lag, döma ut dödsstraff?
Det kunde inte judarna alls, det var därför de vände sig till romarna för att få Jesus dödad.
Citat:
Ursprungligen postat av JemyM
Matteus 7:1 Jesus säger: »Dömen icke, på det att I icke mån bliva dömda;
Matteus 11:20-24 Jesus dömer två hela städer
Matteus 23:13 Jesus dömer Skriftlärda och Fariseer

Vilken normalt funtad människa som helst ser hur Jesus bryter sina egna ord.
Om han nu är Guds son, då har han rätt att döma alla människor. Men jag antar att du är för korkad för att räkna ut en sådan enkel slutsats.

I övrigt så var Hitler inte kristen.
Citera
2007-04-25, 21:31
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Eftersom passagen handlade om dödsstraff så säger jag; Nej ingen människa har rätt att döma någon till döden. Vilket var det jag skrev.

Så Jahves uppmaningar i Gt var felaktiga? Intressant. Du tror att Jesu gick emot dem?

Citat:
Jo de har religiös betydelse. Du håller gång på gång på att komma med påståenden som du inte har några grunder för, du har inte visat något citat från mig angående vad jag anser om rättsystemet TROTS att du påstod att jag har en speciell syn på den. Jag dyrkar fortfarande inte gud som du försöker få det till.

Ok, du dyrkar (tillber inte) inte Jahve. Du följer inte de heliga högtiderna med din religiösa övertygelse. Bra, då är du inte kristen.
Citera
2007-04-25, 21:34
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Så Jahves uppmaningar i Gt var felaktiga? Intressant. Du tror att Jesu gick emot dem?

Guds uppmaningar i GT gäller judarna (vilket du borde veta om du läst bibeln), och jag är inte jude.

Citat:
Ok, du dyrkar (tillber inte) inte Jahve. Du följer inte de heliga högtiderna med din religiösa övertygelse. Bra, då är du inte kristen.

Troligen så läser du inte vad jag skriver eller så spelar du bara.

Jag tillber inte eftersom jag inte ber, men jag tror.

Jag följer de kristna högtiderna med religiös tro och tradition, men jag ber inte under högtiderna.

Sedan en kristen är en som tror på Jesus som messias och guds son, alltså en som tror på Jesus som kristus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in