2007-04-25, 12:58
Medlem
TomiXs avatar
Hejsan.

Har en vad jag frmodar r en ltt frga. Kaustiksoda som man kan kpa i frghandel, turklivs p hrnet osv r den tillrckligt "ren" att anvndas till kemiexperiment? Str fr vrigt 30%-> p flaskan s.

Tacksam fr svar.
Citera
2007-04-25, 13:28
Medlem
woofers avatar
Finns olika mrken som hller olika kvalit. Min NaOH r av mrket "Alfort & Cronholm" och enligt innehllsfrteckningen innehller den NaOH >98% Det r fullt tillrckligt fr dom flesta hemma i kket laborationerna.

Det finns mrken som anvnder namnet kaustiksoda men innehller bara runt 30% NaOH resten kan best av lite allt mjligt s som NaCl, natriumstearat sm metalpartiklar osv. Dessa blandningar funkar bst som avloppsrensare och inte som labbkemikalie.
Citera
2007-04-25, 16:13
Medlem
Dewunis avatar
Finns mnga olika mrken p T.ex konsum och ica med 98% NaOH det r propplsare som oftast innehller NaCl.
Citera
2007-04-26, 03:29
Medlem
Vad fr typ av kemi ska du gra?
Om du tex. bara ska quencha en reaktion fr att sedan arbeta upp produkten till hyfsad renhet s duger det skert med NaOH >98%.
Citera
2009-04-21, 11:06
Medlem
DoS370s avatar
Propplsare ska enligt ryktet innehlla ren natriumhydroxid.
Citera
2009-05-13, 22:49
Medlem
VideInfras avatar
ngon som har en aning om hur det str till med mr muscle kaustiksoda?
lste (vldigt) snabbt p innehllsfrteckningen men hittade ingen info om renheten.

?

Edit: eller mjligen gripens?
Senast redigerad av VideInfra 2009-05-13 kl. 22:53.
Citera
2011-01-19, 18:57
Medlem
Vet att jag r lite sent ute (med tanke p att senaste inlgget var fr ngra r sedan ) men jag har funderat p det hr med framstllande av natriumhydroxid. Det ska tydligen framstllas med hjlp av elektrolytisk snderdelning av natriumklorid (salt), s min frga r d, i teorin gr det d att framstlla om jag leder strm genom typ en sked som doppas i en saltlsning? vet att detta kanske r en jkligt dum frga, men jag kan inte s mycket om kemi och som sagt jag har gtt och tnkt p detta ett tag
Citera
2011-01-19, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gällivareragnar
Vet att jag r lite sent ute (med tanke p att senaste inlgget var fr ngra r sedan ) men jag har funderat p det hr med framstllande av natriumhydroxid. Det ska tydligen framstllas med hjlp av elektrolytisk snderdelning av natriumklorid (salt), s min frga r d, i teorin gr det d att framstlla om jag leder strm genom typ en sked som doppas i en saltlsning? vet att detta kanske r en jkligt dum frga, men jag kan inte s mycket om kemi och som sagt jag har gtt och tnkt p detta ett tag
http://en.wikipedia.org/wiki/Chloralkali_process
Senast redigerad av Nyckfull 2011-01-19 kl. 20:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in